Performancing Metrics

برگ برنده در دست سهامداران بورسی است!؟ | اتاق خبر
کد خبر: 442057
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1399 - 13:20
تاخت و تاز بازار سرمایه همه نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرده است.رشد این بازار به صورتی است که حتی ثبت بالاترین ارقام در آن دوراز انتظار نیست وچراغ همیشه سبزاین روزهای بورس و فرابورس، صف متقاضیان ورود به بازار سرمایه را بیش ازهر زمان دیگری طولانی کرده است

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، رشد بازار سرمایه در هفته جاری رنگ دیگری به خود گرفته است و در نخستین روز معاملات (شنبه) شاهد صعود بیش از ۳۸ هزار واحدی شاخص کل بورس و ورود آن به کانال ۹۰۰ هزار واحد بودیم. شاخص کل که روزگاری روی محور ۲۰۰ هزار واحد حرکت می‌کرد، این روزها به راحتی می تواند وارد کانال یک میلیون واحد شده و حتی از این رقم هم گذر کند.

همسو با رشد شاخص بازار سرمایه، تعداد متقاضیان ورود به این بازار هم رشد می‌کند. اعداد و ارقام صعودی بازار سرمایه به قدری وسوسه انگیز است که هر فردی بخواهد برای یک بار هم که شده شانس خود را در این بازار امتحان کند. اما مشخص نیست رشد افسار گسیخته بازار تا چه زمانی ادامه داشته باشد و آیا برگ برنده در دست سهامداران بورسی است؟

در این راستا مهرزاد منتظری - تحلیلگر بازار سرمایه - درمورد روند صعودی بازارسرمایه اظهار کرد: مشخص نیست رشد بازار سرمایه، با این سرعت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. درواقع هیچکس نمی تواند این موضوع را پیش بینی کند. تا زمانی که جریان پول به سمت بازار ادامه دارد، بازار رشد می‌کند و قیمتها به صورتی است که با ارزش ذاتی بنگاه‌ها هیچ رابطه ای ندارد.

وی ادامه داد: درحال حاضر دولت هم از این بازار حمایت و به بازار خبرهای مثبت تزریق می‌کند. البته نه اخباری که در سودآوری شرکتهای بورسی تاثیرگذار باشد، زیرا این موضوع در حیطه اختیار دولت نیست بلکه منظور اخباری از این دست که بازار سرمایه رونق پیدا خواهد کرد و بورس ایران بهترین بورس دنیا است و امثال آن است. دولت قصد دارد از طریق بازار سرمایه، کسری بودجه را جبران کند. این اخبار تمایل مردم به ورود به بازار سرمایه را بیشتر می کند.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه آخر این ماجرا ریزش بازار است اما اصلا مشخص نیست این ریزش چه زمانی رخ دهد.

منتظری در ادامه به این سوال که در این شرایط چه توصیه‌ای می‌توان به مردم کرد، پاسخ داد: نمی توان در این شرایط توصیه خاصی کرد. اگر من به عنوان یک کارشناس چهارشنبه هفته گذشته به فردی توصیه کرده باشم سهام نخرد، آن فرد همین امروز ۱۰ درصد از زندگی‌اش عقب افتاده است. من نمی توانم به فردی که ممکن است به سرمایه دو میلیون تومانی‌اش ۱۰ درصد اضافه شود توصیه کنم وارد بازار بشود یا نشود، زیرا احتمال می‌دهم که امکان دارد بازار بریزد.

وی ادامه داد: زمانی در بازار گفته می‌شد که سهم خوب و بد و کوچک و بزرگ در بازار سرمایه وجود دارد و شرایط هم منطقی بود اما با رشد اخیر بازار، نمی توان چنین صحبت هایی را مطرح کرد. در حال حاضر، بسیاری از سهم ها، حتی سهمهای بزرگ بیشتر از ارزش ذاتی خود معامله می شوند و مشخص نیست این موضوع تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید