Performancing Metrics

فقط ۲۵ درصد تولید را می‌توانید صادر کنید | اتاق خبر
کد خبر: 442213
تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1399 - 19:30
دستور وزارت صنعت به فولادی‌ها
معان معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت (صمت) طی نامه ای تولیدکنندگان فولادی را ملزم به کاهش صادرات در سال جاری کرده و اعلام کرده است که می توانندبرای ۲۵ درصد تولید خود برای صادرات برنامه ریزی کرده و برای باقی تولیدات در کارگروه تنظیم بازار تصمیم گیری خواهدشد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، داریوش اسماعیلی- معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت - در روز چهارشنبه (۱۷ اردیبشهت ماه) نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران که رونوشتی از آن به انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، معاون دادستانی کل کشور، معاون بازرگانی داخلی رییس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و… نیز ارسال شده، واحدهای تولیدکننده میلگرد و تیرآهن را ملزم کرده است که می توانند برای ۲۵ درصد تولید خود مشروط به رعایت کف کف عرضه در بورس کالا برنامه ریزی کنند و الباقی تولید در کار گروه تنظیم بازار تصمیم گیری خواهد شد.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران این نامه را برای خود اینگونه تعبیر کرده است که " معنای ابلاغیه جدید وزارت صمت این است که صادرات فولاد باید در سال جاری کاهش یابد؛ این در حالی است که به دلیل رکود در صنعت ساختمان، مصرف داخلی مقاطع طویل فولادی نیز کاهش یافته است."

به عقیده فولادسازان داخلی، سال گذشته مصرف ظاهری میلگرد به دلیل رکود در صنعت ساختمان عملا کاهش دو درصدی یافت. از سوی دیگر با بحران ناشی از کرونا، پیش‌بینی می‌شود که مصرف مقاطع طویل فولادی در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش بیشتری را تجربه کند. این نامه معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت با ملزم کردن واحدهای تولیدکننده میلگرد و تیرآهن به صادرات ۲۵ درصد از تولیدات در سال جاری، کاهش صادرات فولاد و در نتیجه کاهش تولید فولاد کشور آن هم و در سال جهش تولید را کلید زده است.

آنها معتقدند که اقتصاد کشور به دلیل تحریم‌های نفتی و کاهش شدید قیمت نفت بیش از هر زمان دیگر چشم به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات فولاد بسته است؛ با این حال، سیاست‌های وزارت صمت راه را بر تسهیل صادرات فولاد خواهد بست.

طبق آمار ، مجموع تولید مقاطع طویل فولادی کشور در سال  گذشته ۱۰ میلیون و ۲۲۲ هزار تن بوده که دو میلیون و ۶۵۰ هزار تن آن صادر شده است. ۲۵ درصد میزان تولید سال گذشته دو میلیون و ۵۵۵ هزار تن می‌شود و بنا بر برنامه های پیش بینی شده برای تولید، در نظر گرفته شده که در سال جهش تولید، میزان تولید فولاد کشور ۱۱ درصد افزایش یابد و از ۲۷ میلیون تن به ۳۰ میلیون تن برسد. 

پیش از دستور جدید وزارت صمت، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به وزیر صمت با توجه به شرایط ایجادشده توسط بحران کرونا و همچنین محدودیت‌های شدید داخلی مرتبط با ستاد تنظیم بازار، نسبت به کاهش صادرات فولاد کشور و کاهش درآمدهای ارزی صنعت فولاد اعلام خطر کرده بود. 

 

                                     

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید