Performancing Metrics

چگونگی درخواست اعتبارات ریالی صندوق توسعه ملی برای حمایت ازصادرات | اتاق خبر
کد خبر: 443245
تاریخ انتشار: 9 خرداد 1399 - 17:36
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، از ایجاد و راه‌اندازی سامانه پردازش یکپارچه درخواست‌های اعتبارات ریالی صندوق توسعه ملی موسوم به «سپیدار» خبر داد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، حمید زادبوم، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس ماده ۳ بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۳۹۸ مقرر گردیده تا کارگروهی متشکل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان توسعه تجارت ایران، صندوق توسعه ملی، بانک توسعه صادرات ایران و صندوق ضمانت صادرات ایران تشکیل شده تا ساز و کاراستفاده از منابع ریالی و ارزی مندرج در مواد ۱و ۲ بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۹۸ را طراحی نمایند.

وی افزود: بر این اساس، دستورالعمل مربوطه تدوین و سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی تجارت خارجی، نسبت به ایجاد و راه‌اندازی سامانه پردازش یکپارچه درخواست‌های اعتبارات ریالی صندوق توسعه ملی موسوم به «سپیدار» اقدام نموده است.

زادبوم با بیان اینکه منابع در نظر گرفته شده برای تخصیص از سوی صندوق توسعه ملی به بخش صادرات کشور، با نرخ‌های ترجیحی در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد، تصریح کرد: از این پس تمامی صادرکنندگان متقاضی دریافت اعتبارات از محل منابع صندوق توسعه ملی، می‌توانند از روز دوشنبه مورخ ۱۲ خردادماه سال جاری با مراجعه به وب سایت سازمان توسعه تجارت ایران به آدرس www. Tpo.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند.

به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، این سامانه به صورت خودکار نسبت به پردازش اطلاعات اقدام و درخواست‌های وارده را به بانک‌های عامل جهت پرداخت تسهیلات ارسال می‌کند.

زادبوم در ادامه، ارتباط سامانه‌ای با بانک‌های عامل را از مهم‌ترین مزیت‌های سامانه «سپیدار» اعلام و اضافه کرد: صادرکنندگان می‌توانند نسبت به انتخاب یکی از بانک‌های طرف قرارداد (پارسیان، توسعه صادرات، کشاورزی، توسعه تعاون، صادرات و بانک مشترک ایران و ونزوئلا) اقدام کرده تا پس از احراز اهلیت صادراتی خود، بر اساس شاخص‌های موجود، نسبت به معرفی صادرکنندگان در اسرع وقت اقدام شود.

به گفته وی، صادرکنندگان لازم است ابتدا به سامانه مراجعه کنند و بانک‌ها مجاز به تشکیل پرونده قبل از احراز هویت از سوی سازمان توسعه تجارت ایران نیستند.

زادبوم افزود: تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ معادل ۴ هزار میلیارد تومان است که ۲ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و ۲ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی اختصاص خواهد یافت.
گفتنی است سامانه «سپیدار» بر اساس مفاد ماده ۱ بسته حمایت از صادرات غیر نفتی سال ۱۳۹۸ در خصوص سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی در بانک‌های عامل جهت پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی طراحی شده و صادرکنندگان می‌توانند درخواست‌های خود جهت دریافت این تسهیلات را از طریق سامانه «سپیدار» به سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کنند.

صادرکنندگان متقاضی تسهیلات نیز می‌توانند از روز دوشنبه مورخ ۱۲ خرداد سال ۱۳۹۹ با مراجعه به پورتال سازمان توسعه تجارت ایران به آدرس www.tpo.ir نسبت به ثبت درخواست تسهیلات ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی در سامانه «سپیدار» اقدام کنند؛ ضمن اینکه بانک‌های عامل نیز موظفند نسبت به معرفی صادرکنندگان جهت ثبت درخواست در سامانه "سپیدار" اقدام کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید