Performancing Metrics

مزایای گواهی سپرده سکه طلا | اتاق خبر
کد خبر: 443562
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1399 - 10:53
یک مقام مسئول اعلام کرد:
سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالا مزایای معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس را تشریح کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، اکبر میرزاپور در بیان مزایای گواهی سپرده سکه طلا گفت: در این معاملات دارنده گواهی با نام، امکان معامله و نگهداری این اوراق را دارد و نیازی به حمل و نگهداری سکه در منزل یا گاوصندوق نیست. ضمن اینکه تحویل فیزیکی سکه نیز درصورت درخواست دارنده آن به فاصله یک روز انجام می‌پذیرد.

میرزاپور افزود: معامله در بازار گواهی سپرده سکه طلا در مقایسه با معاملات بازار نقدی کارمزد کمتری دارد و در این بازار قیمت خرید و فروش بسیار به هم نزدیک بوده که این یکی از جذابیت‌های بازار برای سرمایه گذاران سکه است؛ این در حالی است که در صرافی‌ها قیمت خرید و فروش سکه اختلاف قابل توجهی با هم دارد.

پایان مخاطرات معامله فیزیکی سکه

میرزاپور مزیت دوم معاملات گواهی سپرده سکه را در عدم وجود انواع مخاطرات اعم از مخاطرات مربوط به نگهداری، حمل و نقل و احتمال سرقت عنوان کرد و گفت: در این روش، فرد گواهی سپرده کالایی سکه را در بورس خریداری می‌کند و سکه در خزانه بانک به صورت امانت و در شرایط استاندارد و امن نگهداری می‌شود. در نتیجه، مخاطرات مربوط به نگهداری و حمل و نقل آن جهت فروش در بازار نقدی و همچنین خطر سرقت سکه در صورت نگهداری در منازل به طور کامل از بین می‌رود.

تفاوت با خرید نقدی

وی مخاطره دیگر خرید سکه به صورت نقدی را احتمال تقلبی بودن سکه دانست و اظهار کرد: تعداد زیادی از سکه‌هایی که در بازار وجود دارد ضرب بانک مرکزی نیست و با وجود آنکه وزن و عیار طلای به کار رفته در آن نیز درست است، با قیمت سکه ضرب بانک مرکزی اختلاف فاحشی دارد که مشکلاتی را برای خریدار و فروشنده ایجاد می‌کند. اما چنین مشکلی در خصوص معاملات گواهی سپرده سکه مطرح نیست و تمام گواهی‌ها به پشتوانه سکه ضرب بانک مرکزی و طبق استانداردهای موجود است.

خرید و فروش آنلاین سکه در سراسر ایران

میرزاپور در بیان نکته بعدی به سهولت انجام معاملات در بورس اشاره کرد و گفت: در این روش به کمک سامانه‌های معاملات آنلاین از هر نقطه‌ای از کشور می‌توان سکه طلا را خرید و فروش کرد و نیازی به مراجعه به بازار نقدی برای خرید و یا فروش سکه نیست، در نتیجه به کمک این سامانه‌ها مشکلات مربوط به نقل و انتقال فیزیکی سکه هم وجود وجود ندارد. چراکه در این روش، کارگزاران از طریق سیستم‌های در اختیار خود فرآیند تسویه و انتقال پول به حساب فروشنده و انتقال دارایی به کد خریدار را انجام می‌دهند.

کارمزد اندک معاملات

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی افزود: مزیت مهم دیگری که در این روش می‌توان به آن اشاره کرد این است که کارمزد معاملات این ابزار بسیار ناچیز است. به طوری که هزینه نگهداری روزانه هر قطعه سکه در خزانه ۷۰ تومان بوده و هزینه ارزیابی در زمان تحویل سکه به خزانه‌ها نیز سه هزار تومان است. بنابراین هزینه انجام معاملات به کمک این اوراق نسبت به ارزش بازار سکه بسیار اندک است.

وی تاکید کرد: همچنین این امکان در حال فراهم شدن است که ابزار معاملاتی مذکور کارکرد توثیق در شبکه بانکی را دارا باشد تا شبکه بانکی به پشتوانه این اوراق بتواند به دارنده این اوراق به عنوان مالک سکه تسهیلات اعطا کند.

معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی

میرزاپور به معافیت مالیاتی گواهی سپرده کالایی نیز اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه گواهی سپرده کالایی در حکم یک ورقه بهادار است و ورقه بهادار به استناد ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم و بند ۲۴ ماده یک قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، هم از مالیات بر ارزش افزوده و هم از مالیات بر عملکرد معاف است و هیچگونه محدودیت و ممنوعیت مالیاتی ندارد، یک مزیت مهم برای ابزار مذکور محسوب می‌شود و یک فرصت سرمایه گذاری جذاب برای سرمایه گذاران و علاقه مندان به بازار سکه و طلا است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید