Performancing Metrics

آمادگی برای تحویل دادن جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی | اتاق خبر
کد خبر: 443610
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1399 - 17:17
معاون حقوقی وزیر خارجه خبر داد
معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه گفت: ایران آمادگی دارد جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش تحویل دهد تا این پرونده با مشارکت سایر کشورها به پایان برسد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسن بهاروند با اشاره به اینکه از همان ساعات اولیه سقوط این هواپیما همکاری جامعی را با کشورهایی که اتباع‌شان در این هواپیما دچار سانحه شدند شروع کردیم اظهار داشت: متاسفانه اکثر کسانی که جان خود را در این هواپیما از دست دادند از اتباع ایرانی بودند.

وی با تاکید بر اینکه ما چیزی برای پنهان کردن نداشتیم و از سایر کشورها برای کل روند تحقیقات دعوت به عمل آوردیم افزود: از جمله این کشورها اوکراین که هواپیما متعلق به آنهاست و نیز کانادا و سایر کشورها بود که کارشناسان آن‌ها در محل سانحه حضور یافتند و قطعات و لاشه هواپیما را دیدند و نوع تشخیص هویت افراد را حتی در پزشکی قانونی ملاحظه کردند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه با بیان این که پزشکی قانونی جمهوری اسلامی ایران در تشخیص ژنتیکی از قابلیت بالایی برخوردار است، گفت: آن‌ها نیز این قابلیت را تأیید کردند.

وی اضافه کرد: تیم بزرگی از سایر کشورها بودند و فقط از اوکراین بیش از ۵۰ نفر در زمینه بررسی این پرونده با جمهوری اسلامی ایران همکاری داشتند. همچنین سازمان هواپیمایی کشوری ایران به شکل حرفه‌ای تاکنون با این موضوع برخورد کرده و هیچ مسئله سیاسی نداشته‌ایم.

بهاروند با بیان این که سقوط هواپیمای اوکراینی فاجعه‌ای برای کشور ما بود و بسیار متأسفیم، گفت: هم اکنون طبق گزارش‌های دریافت شده، تحقیقات فنی سازمان هواپیمایی کشوری در ایران تقریبا رو به اتمام و کاملاً مشخص و روشن است که چه اتفاقی در ایران رخ داده است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه افزود: در تحقیقات سوانح هوایی مهم است بدانیم که ضمن بررسی علت حادثه چه اقدامی کنیم تا از یک فاجعه مجدد جلوگیری به عمل آید.

بهاروند ادامه داد: بررسی و بازخوانی جعبه سیاه هواپیما آخرین قدم در تحقیقات فنی است و فکر نمی‌کنیم جعبه سیاه حاوی اطلاعاتی باشد که کمک شایانی به تحقیقات به عمل آمده ما بکند و بعید می‌دانیم اطلاعات مهمی در آن باشد چرا که همه تحقیقات مان به پایان رسیده و می‌دانیم که چه اتفاقی افتاده است.

وی تاکید کرد: با کشور اوکراین به عنوان کشوری که هواپیما متعلق به آنهاست در حال مذاکرات دوجانبه‌ای هستیم و اعلام آمادگی می‌کنیم با کشورهای دیگر از جمله کانادا و باقی کشورها مذاکراتی درباره دو موضوع داشته باشیم.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه افزود: این دو موضوع شامل تحویل و خوانش جعبه سیاه است که اینکه ما اطلاعات آن‌ها را ببینیم و تحقیقات ما تکمیل و نهایی و به سازمان هواپیمایی بین المللی ایکائو ارائه شود.

بهاروند گفت: طبق بررسی‌های ما در ایران و اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر به دلیل این که هواپیما از نوع جدیدی است امکان خوانش این جعبه‌های سیاه وجود ندارد و می‌توان به هر طریقی اعم از مستقیم یا غیر مستقیم در اختیار شرکت‌های فرانسوی و یا مانند آن که توانایی بررسی این جعبه‌ها را دارند قرار داد ضمن اینکه باید مطمئن شویم سوءاستفاده‌هایی از این جعبه‌های سیاه انجام نخواهد شد.

وی با اشاره به این که ایران تجربیات بدی در اینگونه موارد دارد، افزود: اطلاعاتی را در اختیار کشورها قرار دادیم و آن‌ها اطلاعات را تغییر و در معرض افکار عمومی قرار دادند و این باعث شده ما به دنبال مذاکرات مستقیمی به خصوص با همکارانمان در اوکراین باشیم که احتمالاً به زودی مذاکراتمان را با آن‌ها شروع و جعبه‌های سیاه را به مکانی برای خواندن منتقل خواهیم کرد تا تحقیقاتمان هر چه سریعتر به اتمام برسد.

این مقام مسئول اضافه کرد: برای جبران خسارت کسانی که آسیب دیدند آمادگی پرداخت این خسارت را داریم و قبلاً نیز اعلام شده است.

بهاروند گفت: موضوع دیگر رسیدگی کیفری به قصوری است که انجام شده است که آن نیز در حال انجام شدن است لذا با شرایطی آمادگی داریم هر چه سریعتر در کمترین زمان این توافقات را انجام دهیم و تحقیقات به پایان برسد و پرونده مربوط به هواپیمای اوکراینی با مشارکت سایر کشورها مختومه شود.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال خبرگزاری صداوسیما مبنی بر این که آخرین زمان پیشنهادی برای برگزاری مذاکرات کی است؟ افزود: مدت هاست این پیشنهاد را به اوکراین اعلام کرده ایم و چند بار است از طرف اوکراینی خواهش کردیم وارد این مذاکرات شود، اما به تازگی نشانه‌هایی دیده ایم که احتمالاً همکاران اوکراینی آماده اند این کار را انجام دهند و ما هر لحظه که آن‌ها بگویند آمادگی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید