Performancing Metrics

۴ دهه میزبان بدون منت افغان‌ها بوده‌ایم | اتاق خبر
کد خبر: 444119
تاریخ انتشار: 26 خرداد 1399 - 20:19
موسوی:
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی قدر همکاری‌های ایران را بداند. تصمیم غیرسازنده آژانس با واکنش درخور ایران مواجه می‌شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سید عباس موسوی صبح روز دوشنبه در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد گزارش اخیر  گوترش، دبیر کل سازمان ملل در موضوع آرامکو و ادعاهایی که در این گزارش علیه کشورمان مطرح کرده است با انتقاد از این گزارش گفت: ما این گزارش و ادعاهای مطرح شده در آن را بی پایه و اساس می‌دانیم و فکر می‌کنیم که این گزارش بر مبنای فشارهایی که آمریکا و رژیم عربستان وارد کردند تهیه و تدوین شده است. هیچ سند و مدرکی ادعاهای مطرح شده را ثابت نمی‌کند و آنها بر اساس یک سری اطلاعات خاص و فشارهای وارده این گزارش را تهیه کرده‌اند.

وی ادامه داد: این باعث تاسف است که دبیر کل سازمان ملل متحد از طریق برخی کشورهای خاص تحت فشار قرار می‌گیرد و گزارش‌هایی را تایید و اعلام می‌کنند که پایه و مبنای درستی ندارند.

این دیپلمات کشورمان همچنین گزارش اخیر آژانس و ادعاهای مطرح شده در آن را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: بر مبنای ادعای جاسوسی رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو آنها  موضوعی که بسته شده است را باز می‌کنند و این جای تاسف دارد که آژانس به جای اتکا به مدارک متقن و نگاه به همکاری‌های سطح بالای ایران با آژانس به ادعاهای رژیمی می‌پردازد که خصومتش با مردم، نظام ایران و خطری که برای عرصه بین الملل دارد بر همگان مشخص است.

موسوی ادامه داد: ما به آژانس توصیه می‌کنیم که در این زمینه قدری آینده نگری داشته باشد و مبنای سوالات خود را مسائل دقیق تر و قانونی تر قرار دهد   نه ادعاهای یک رژیم که مدعی است از طریق جاسوسی به آنها دست پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ایران تاکنون همکاری‌های سطح بالای با آژانس داشته است. آژانس بین المللی انرژی اتمی باید  این همکاری ها را قدر بداند و تحت تاثیر برخی از رژیم‌ها و کشورها و حاشیه سازی‌های بی مورد آنها نباشد.

موسوی ادامه داد: امیدواریم این نشست منتج به نتیجه‌ای شود که برای حفظ صلح و امنیت بین المللی مفید و سازنده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که اگر در جلسه اخیر شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران مطرح  و یا تصویب شود ایران چه اقدامی انجام می‌دهد گفت: امیدواریم کار به آن جا نکشد مبنای این نشست ادعاهای واهی رژیم صهیونیستی  است. این رژیم مدعی است که از طریق جاسوسی به اسنادی دست پیدا کرده که مربوط به سال‌های قبل است. ما رویکرد آژانس در این زمینه را سازنده نمی‌دانیم گزارش آژانس باید متقن باشد و در مورد مسائل تخصصی باید بی طرفی خود را حفظ کند. رویکرد کنونی آژانس مورد قبول ما نیست.

سخنگوی وزارت خارجه خاطر نشان کرد:  همکاری های ایران با آژانس بعد از کاهش تعهدات برجامی ادامه پیدا کرد و ایران با اطلاع آژانس این اقدامات خود را انجام داد و اگر آنها بخواهند این رویه را در پیش بگیرند قدری  تعامل با این نهاد بین المللی دچار مشکل می‌شود.

موسوی تاکید کرد: امیدواریم که آژانس زیر فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی تصمیم نامربوط و غیر سازنده‌ای نگیرد و طبیعی است که  تصمیم غیر سازنده‌ای گرفته شود امکان دارد که ایران واکنش در خوری نشان دهد و احتمالا آنها حدس خواهند زد که این تصمیم و واکنش چه خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در مورد برخی اظهارات مقامات سعودی علیه ایران و اخبار منتشر شده مبنی بر این که ریاض به دولت دوحه اعلام کرده که یکی از شروط برقراری روابط مجدد بین دو کشور این است که قطر سطح روابط خود را با تهران کاهش دهد گفت: ما در مجموع رویکرد عربستان را سازنده نمی‌بینیم  و مطرح کردن این گونه  مسائل و شروط با قواعد و هنجارهای بین المللی سازگار نیست هر کشوری مستقل است که در مورد نوع روابط و سطح روابط خود با دیگر کشورها خودش تصمیم بگیرد و آن را تنظیم کند.

موسوی ادامه داد: امیدواریم عربستان به مسیر صحیح بازگردد و سوءتفاهم احتمالی خود را با ایران رفع کند و با کشورهای منطقه و خلیج فارس از در دوستی درآید.

این دیپلمات کشورمان با تاکید بر این که ما خواهان اختلاف بین کشورهای همسایه و اسلامی نیستیم و دوست نداریم که خودمان نیز با این کشورها دچار اختلاف شویم افزود: همانطور که پیش از این نیز بارها اعلام کرده‌ایم ما آمادگی داریم که روابط خود را بهبود دهیم و همچنین اگر کاری از دستمان برای نزدیکی دیدگاه‌های کشورهای منطقه به یکدیگر برمی‌آید آن را انجام دهیم و در این زمینه کمک کنیم.

وی ادامه داد: به همسایه جنوبی خود توصیه می‌کنیم که قدری از توهماتش فاصله بگیرد و مسائل فرامنطقه‌ای و خارجی را کمتر در مسائل دو جانبه و منطقه‌ای دخالت دهد و اگر این کشور رویکرد صحیحی را در پیش بگیرد این موضوع ثمراتی را برای خود این کشور و ملت‌های منطقه  به همراه خواهد داشت.

وی همچنین در  پاسخ به سوالی مبنی بر این که آمریکایی‌ها اعلام کردند که قصد دارند نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کنند و آیا ایران از خروج زود هنگام نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان نگران نمی‌شود گفت: ما به هیچ وجه از خروج نیروهای نظامی آمریکا  از افغانستان و عراق نگران نمی‌شویم و تاکید بر این داریم که حضور آنها باعث ناآرامی در منطقه و  ایجاد جنگ شده است و آنها باید هرچه زودتر منطقه را ترک کنند و به خواسته‌های ملت‌های منطقه در این زمینه تن دهند.

وی با بیان این که در این مدت که نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان و عراق حضور داشتند ما شاهد حملات مختلف در این دو کشور و کشته شدن غیر نظامیان بودیم گفت: حضور نیروهای نظامی بیگانه باعث تنش در منطقه ما است و اگر نیروهای آمریکایی هر چه زودتر از منطقه خارج شوند کشورهای منطقه می‌توانند با گفت و گو و رایزنی با یکدیگر به توافقی برای اتخاذ راهکاری جهت تحقق صلح وآرامش در منطقه دست پیدا کنند. بنابراین ما نه تنها نگران این خروج نیستیم بلکه ادامه حضور آنها را باعث ناامنی می‌دانیم و امیدواریم هر چه زودتر این خروج انجام شود.

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد نشست انجام مذاکرات راهبردی بین آمریکا وعراق و موضوع خروج نیروهای آمریکایی از این کشور گفت: انجام این مذاکرات راهبردی یک مسئله داخلی عراق است و ایران دخالتی در آن ندارد.

وی گفت: در مورد خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور نیز ما معتقدیم که باید نظر مجلس و مردم عراق هر چه زودتر دراین زمینه اجرایی شود و آمریکایی‌ها براساس خواسته دولت و ملت عراق این کشور را ترک کنند.

موسوی گفت: چندی پیش مشاهده کردم که یکی از مقامات آمریکایی در اظهارات مضحکی گفته بود که ما بنا به درخواست دولت و ملت عراق در این کشور حضور پیدا کرده ایم. ما به آنها می‌گوییم که دولت و ملت عراق با صدای رسا و تصویب قانون و همچنین انجام تظاهرات گسترده مخالفت‌شان را با حضور شما در این کشور اعلام کردند و شما باید خاک این کشور را ترک کنید.

وی افزود: نظر جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این موضوع شفاف است و به خواسته دولت و ملت عراق در مورد خروج نیروهای نظامی بیگانه از خاک این کشور احترام و بر اجرایی شدن آن تاکید می‌کنیم.

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت پیگیری ها در مورد هواپیمای اوکراینی و رایزنی‌های اخیری که مقامات وزارت خارجه با مقامات اوکراین و کانادا داشتند گفت: ما چارچوبی را برای پیگیری این موضوع با دولت اوکراین طراحی کردیم ولی متاسفانه با تعلل آنها در پاسخگویی به این چارچوب و پیشنهادات مطرح شده مواجه شدیم.

موسوی همچنین با اشاره به رایزنی‌های اخیر معاون وزیر خارجه با مقامات اوکراینی و کانادایی در این زمینه گفت: چند روز پیش نیز سفیر اوکراین در تهران در وزارت خارجه حضور پیدا کرد و ما در جریان این مذاکرات بر آمادگی خود جهت تسریع روند در رسیدگی بر این موضوع تاکید کرده‌ایم. در مورد جعبه سیاه نیز اعلام آمادگی خود را برای خواندن محتویات آن و انجام اقدامات در این زمینه اعلام کرده‌ایم. ما تاکنون تصمیم و پیشنهاد قاطعی از طرف اوکراینی‌ها دریافت نکردیم و امیدواریم طی روزهای آینده که این مذاکرات ادامه دارد به نتیجه‌ای در این زمینه برسیم. ما اعلام آمادگی کردیم که جعبه سیاه هواپیما چه در اوکراین و چه فرانسه بازخوانی شود و در این زمینه مواضع خود را مطرح کرده ایم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در طول چند وقت اخیر بارها ایران از کانادا درخواست کرده که زمینه را برای ارائه خدمات کنسولی به شهروندان دو کشور  فراهم کنند ولی تاکنون کانادایی ها به این درخواست ایران پاسخ مثبت ندادند علت این امر چیست و آنها در برابر درخواست ایران چه موانعی را مطرح می‌کنند.  گفت: مثلا یکی از ادعاهایی که مطرح می‌کنند این است که بین دو کشور رابطه سیاسی وجود ندارد ولی بهانه‌هایی که از سوی آنها مطرح می‌شود از نظر ما مسموع نیست.

وی ادامه داد: چطور در مورد موضوع هواپیمایی اوکراینی که رخ داد و در آن تعدادی از شهروندان ایرانی که تابعیت کانادایی داشتند آنها به قول خود من کاسه داغ تر از آش شدند اما وقتی موضوع خدمت رسانی کنسولی به هزاران شهروند مطرح می‌شود به گونه دیگر عمل می‌کنند.

وی با بیان این که ما با ارائه پیشنهاد ارائه خدمات کنسولی به دنبال این هستیم که به هزاران اتباع ایرانی در آنجا برای دریافت خدمات کنسولی کمک کنیم و از مشکلاتی که آنها در این زمینه بعضا با آن رو به رو می‌شوند جلوگیری کنیم افزود: اما آنها این قضیه را پشت گوش می اندازند و ما در ادعاها و نیت‌هایی که آنها در مورد دلسوزی برای شهروندان ایرانی مطرح می‌کنند تردید داریم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه و این که آیا این نشست به صورت ویدئو کنفرانس خواهد بود و امکان برگزاری حضوری آن وجود دارد یا نه گفت: اگر روند شیوع کرونا کاهش پیدا کند و قدری شرایط بهتر باشد این احتمال وجود دارد که نشست حضوری برگزار شود. ایران در مورد برگزاری این نشست و میزبانی آن اعلام آمادگی کرده است ولی این که این نشست چگونه باشد موضوعی است که باید سه کشور در مورد آن توافق کنند.

وی ادامه داد: اگر روند کنونی ادامه پیدا کند و تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند احتمالا این موضوع رفت و آمدهای دیپلماتیک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم در جریان رایزنی‌هایی که آقای ظریف در سفر به ترکیه و مسکو خواهند داشت در ارتباط با این موضوع و چگونگی اجرای برگزاری آن صحبت و رایزنی خواهد شد و احتمالا در مورد این موضوع تصمیم گیری شود.

موسوی همچنین در مورد قطع شدن صادرات گاز ایران به ترکیه و برخی مباحثی که در این زمینه مطرح شده است گفت: علت قطعی اخیر صادرات گاز ایران به ترکیه اقدام تروریستی است که در خاک ترکیه رخ داده است و این اقدام صدور گاز را مختل کرده است و این طرف مقابل است که باید هرچه زودتر اقدام به تعمیر خسارت وارد شده بکند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم پیگیری ها در این زمینه انجام شده است و ممکن  است در مذاکرات آقای ظریف و مقامات ترکیه این موضوع مطرح شود.

موسوی تصریح کرد: امیدوارم هرچه زودتر ترمیم خطوط  گازی که آسیب دیده انجام شود.

این دیپلمات کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهداف سفر  ظریف به ترکیه و دیدارش با مقامات این کشور اشاره کرد و گفت: در جریان این سفر در مورد طیفی از مسائل دو جانبه، بین المللی و منطقه‌ای رایزنی و گفت‌وگو  خواهد شد.

موسوی همچنین در مورد مباحث مطرح شده در مورد الحاق بخشی از کرنه باختری به سرزمین‌های  اشغالی گفت: ما پیش از این نسبت به این موضوع واکنش نشان داده ایم و این موضوع را اقدامی خطرناک و اشغالگرانه می‌دانیم.

وی با بیان این که تاکنون طرح‌هایی که در زمینه تحقق صلح در فلسطین مطرح شده است موفق نبوده و ابتر مانده است گفت:  در این طرح‌ها منافع رژیم صهیونیستی در نظرگرفته شده است و حقوق مردم فلسطین مورد توجه قرار نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به طرح ایران در این ارتباط گفت: ما پیشنهاد برگزاری همه پرسی در سرزمین‌های اشغالی با حضور ساکنان اصلی این سرزمین و بازگشت آوارگان فلسطینی را مطرح کرده‌ایم و این پیشنهاد در شورای امنیت نیز به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم طرح‌هایی که تاکنون در مورد موضوع فلسطین مطرح شده است طرح‌های ناقصی بوده و برخلاف منافع ملت‌ فلسطین بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات مقامات آمریکایی از جمله پمئپو مبنی بر این که علت افزایش فشارهای آمریکا علیه ایران این است که ایران رفتار عادی در عرصه بین المللی داشته باشد گفت: آمریکایی‌ها اصلا در جایگاهی نیستند که بخواهند به کشورهای دیگر چنین توصیه‌های دیگری داشته باشند مگر رفتارهای آنها در عرصه بین المللی عادی است.

وی با اشاره به فشارهای اقتصادی آمریکا به ایران و تعدادی از کشورها افزود: آنها حتی به کشورهای دوست خود نیز فشار می‌آورند و رفتار یک جانبه‌گرایی دارند آیا این گونه رفتارها یک رفتار عادی است.

موسوی گفت: از آنها می‌خواهیم که از این الفاظ در برابر دیگر کشورها از جمله ایران استفاده نکنند چرا که مورد مضحکه جهانیان قرار می‌گیرند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد نامه اخیر وزیر خارجه چین در ارتباط با موضوع برجام و پیش نویس قطعنامه آمریکا علیه ایران گفت: وزیر خارجه چین در آن نامه مواضع چین در مورد برجام و اقدامات آمریکا علیه ایران و  این توافق بین المللی  و رفتارهای یکجانبه واشنگتن را اعلام کرد. این اعلام مواضع باعث خرسندی ماست.

وی افزود: ایران و چین دو کشور مستقلی هستند که در برابر یکجانبه گرایی آمریکا ایستادگی می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد روابط ایران با افغانستان و برخی از مسائلی که در حوزه روابط دو کشور طی مدت اخیر به وجود آمده است گفت: تعامل با همسایگان از جمله افغانستان از اولویت‌های سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است و هر کشوری تلاش می‌کند که با همسایگان خود تعامل خوب و نزدیکی داشته باشد و آن را گسترش دهد و این موضوع شامل جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

موسوی با تاکید بر این که روابط با افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت است و ما روابط خوبی با این کشور داشته و داریم تصریح کرد: ایران ۴ دهه است که میزبان برادران و خواهران افغانستانی  است بدون هیچ گونه منتی. ما آرزومند هستیم که صلح در این کشورها حاکم شود و شما در فرآیند تحولات سیاسی اخیر در افغانستان مشاهده کردید که ایران تلاش کرد مشکلات به وجود آمده حل شود و دولت واحد و یکپارچه‌ای در افغانستان حاکم شود.

وی با تاکید بر این که ما همواره خواهان تحقق ثبات در افغانستان هستیم ادامه داد: البته این مسائل باعث نمی‌شود که ایران چشم خود را بر روی اقدامات غیرقانونی کسانی که با اهداف غیر قانونی و از طریق غیر قانونی وارد ایران شوند را ببندد. عده‌ای ممکن است با فریب قاچاقچیان و اهداف تروریستی و غیر قانونی وارد کشوری شوند  و طبیعی است هیچ کشوری این موضوع را نمی‌پذیرد و اجازه این روند را نمی‌دهد که این موضوع شامل ایران هم هست.

وی ادامه داد: راه برای ورود به ایران از طریق مراجع رسمی ، گمرکات و مرزها باز است اما ورود غیر قانونی به هیچ وجه برای ما قابل تحمل نیست.

موسوی افزود: عده‌ای با تجمع غیر قانونی در برابر سفارت ایران و اماکن دیپلماتیک کشورمان سعی کردند که از فضاهای به وجود آمده به نفع بیگانگان و تخریب روابط دوکشور سوء استفاده کنند ما به سفیر افغانستان تذکر دادیم که این گونه اقدامات توهین‌ها و هتک حرمت‌ها قابل تحمل نیست  ما آمادگی خود را برای همکاری با افغانستان و پاسخگویی به سوالات احتمالی آماده کردیم ولی این فضاسازی علیه ایران که عده‌ای از رسانه‌های بیگانه بخواهند از آن سوءاستفاده کنند برای ایران قابل قبول نیست.

این دیپلمات کشورمان همچنین در مورد دستگیری قاضی منصوری و روند این موضوع در رومانی گفت: این موضوع که گفته می‌شود ایشان در سفارت دستگیر شده‌اند دقیق نیست. براساس اطلاعاتی که بنده دارم ایشان به سفارت ایران در رومانی مراجعه کرده است و گفته است که چکار کنم و توسط سفارت راهنمایی‌هایی به ایشان برای بازگشت به میهن داده شود.

وی با بیان این که او با حکم مراجع قضایی تحت تعقیب اینترپل بوده است گفت: ظاهرا ایشان آن جا حالشان خوب نبوده است به بیمارستان مراجعه می‌کنند تحت الحفظ قرارمی‌گیرند و بازداشت می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت خارجه در مورد احکام و دستوراتی که مراجع قضایی می‌دهند راسا ورود نمی‌کند بلکه سعی می‌کند اجرای آنها تسریع شود و به صورت قانونی این اقدامات صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد اظهار نظر ظریف در گفت و گوی اینستاگرامی خود در مورد احتمال و  شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و بخشی از مباحثی که در این زمینه مطرح شده است گفت: ما منتظر این نیستیم که ببنییم در ایالات متحده  کدام حزب سر کار می‌آید ما رفتارهای آنها در طول ۴۰ سال گذشته را دیده‌ایم و یکی از یکی دیگر بدتر بوده است. برای ما مهم نیست که چه کسی می‌آید.

وی گفت: آن چه آقای ظریف در این زمینه مطرح کردند نظر تحلیلی ایشان به عنوان یک کارشناس مسائل آمریکا بود و من معتقدم ایشان از این طریق پاسخ هوشمندانه‌ای نیز به توییت اخیر ترامپ داده است که او توییت کرده بود منتظر جانشنین من نباشید و من انتخاب می‌شوم.

موسوی همچنین با اشاره به بد عهدی آمریکایی ها در اجرای توافقات بین المللی از جمله برجام و فشارهای اقتصادی گسترده‌ای که علیه ایران اعمال کردند گفت: شرط اصلی ما برای مذاکره سر جایش است باید آمریکا از شیوه یکجانبه گرایانه خود و تروریسم اقتصادی‌اش علیه ایران دست بردارد. به تعهدات خود بازگردد و بعد اگر خواست بیاید در گوشه‌ای مثل سایر اعضای برجام بنشیند و در مسائل و مباحث حضور داشته باشد.

سخنگوی وزارت  خارجه کشورمان در ادامه اظهارات خود با اشاره به سفر وزیر امور خارجه به ترکیه و دیدارهای امروزش با مقامات این کشور گفت: وزیر خارجه امشب یا فردا نیز به روسیه می‌رود.

وی ادامه داد: لازم بود بعد از فروکش کردن کرونا قدری تعاملات دیپلماتیک از نزدیک پیگیری شود.

موسوی همچنین با بیان این که هفته گذشته نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی به صورت مجازی با محوریت اتفاقات فلسطین و تصمیم رژیم صهیونیستی برای الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین اشغالی به صورت مجازی برگزار شد افزود: در این نشست آقای بهاروند معاون وزیر خارجه ایران شرکت کردند و مواضع جمهوری اسلامی ایران را مطرح کردند.

وی همچنین با بیان این که معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر خارجه به تازگی نیز به صورت تلفنی با معاون وزیر خارجه کانادا گفت و گو کرده است افزود: در این گفت و گو در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی و روابط خارجی دو کشور بحث و گفت و گو شد.

وی ادامه داد: متاسفانه کانادایی ها علیرغم ادعاهایی که مطرح می‌کنند و خود را دلسوز شهروندان ایرانی نشان می دهند مدتهاست که هزاران ایرانی را در ارتباط با تعاملات کنسولی بین دو کشور معطل تصمیمات خود نگه‌ داشتند و ارائه این خدمات را دچار مشکل کردند. ما در برهه‌ها و زمان‌های مختلف آمادگی خود را برای آغاز همکاری‌های کنسولی بین دو کشور مطرح کرده‌ایم

وی خاطر نشان کرد: اکنون نیز این خدمات کنسولی ارائه می‌شود ولی با سختی‌ها همراه است و ما امیدواریم موانع در این زمینه  مطرح شود.

سخنگوی وزارت  خارجه همچنین تصریح کرد: احتمالا این احتمال وجود دارد که نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به صورت ویدئو کنفرانس در چارچوب نشست آستانه برگزار شود و احتمالا در جریان سفر آقای ظریف به ترکیه و روسیه این موضوع مطرح شده و تاریخی برای برگزاری و چگونگی برگزاری آن مشخص شود.

وی همچنین در مورد خودداری کره جنوبی از بازگرداندن اموال بلوکه شدن ایران در این کشور و تاکیداتی که اخیرا رئیس جمهور در این مورد به رئیس کل بانک مرکزی داشته‌اند گفت: ما مدتهاست که پیگیر مطالبات خود از کره جنوبی هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه این کشور رابطه خوب و صمیمی دو کشور در نیم قرن گذشته را با دخالت کشورهای ثالث دستخوش جریاناتی کرده که مناسب نیست.

موسوی با بیان این که ملت و بازرگانان و تجار ما رابطه خوبی همواره با بخش‌های مختلف در کره جنوبی داشتند گفت: ولی تبعیت کورکورانه این کشور از آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران در این کشور به بهانه فشارهای آمریکا برای ما قابل قبول نیست. تحریم‌های آمریکا یک تصمیم خودسرانه و یکجانبه گرایانه است و این کشور علیه ما و دیگرانی که با ما در ارتباط هستند اعمال فشار و زور می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار کرد: کره‌ای حق ندارند اموال ملت ایران را برای مدتی مدید با این گونه بهانه‌ها بلوکه کنند. آنها باید به فکر این موضوع باشند تا روابط دیرینه دو کشور خدشه دار نشود.

موسوی افزود: وزارت خارجه با همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مربوطه همه اقدامات سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک لازم را انجام داده و می‌دهد تا حقوق ملت ایران تضمین شود.

این دیپلمات کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تلاش‌های آمریکا جهت تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با تاکید بر این که این اقدام امری غیر قانونی است گفت: این اقدام آمریکا خلاف برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان امنیت ملل است و کشورهای مختلف از جمله چین و روسیه آمریکا را از انجام این اقدام نهی کردند.

وی با تاکید بر این که ما معتقدیم این فشارها و اقدامات به جایی نخواهد رسید گفت: رایزنی‌های ما با برخی از کشورهای باقی مانده در برجام از جمله روسیه و چین در این زمینه ادامه دارد و آنها نیز اعلام کردند چنین چیزی غیر قانونی است.

وی گفت: این موضوع یکی از خطوط قرمز ماست و امیدواریم کسی به سراغ این خط قرمز نرود.

موسوی همچنین به تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر اعلام تحریم علیه قضات دیوان کیفری بین‌المللی نیز اشاره کرد و گفت: این اقدامات بار دیگر نشان می دهد که آمریکا دنبال آنارشیسم بین المللی و بر هم زدن نظم عمومی جهان است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید