Performancing Metrics

دو دلیل آسیب پذیری مشاغل خدماتی در بحران کرونا | اتاق خبر
کد خبر: 445784
تاریخ انتشار: 29 تیر 1399 - 18:50
یک کارشناس بازار کار با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ سلامت مردم در دوران کرونا و نقش دستگاه دیپلماسی در تقویت بازار کار، علل آسیب پذیری مشاغل خدماتی و راههای حمایت از کسب و کارها در شرایط کرونا را تشریح کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حمید حاج اسماعیلی درباره مختل شدن فعالیت بسیاری از مشاغل در دوران کرونا، اظهار کرد: در بحث کرونا بسیاری از مشاغل آسیب دیدند اما از آنجا که اقتصاد ما عمدتا خدماتی و بر پایه ارائه کالا و خدمات است، آسیب پذیری در حوزه مشاغل و صنوف خدماتی چشمگیرتر بود.

علت آسیب پذیری کسب و کارهای خدماتی از کرونا 

وی این امر را ناشی از دو عامل اساسی دانست و ادامه داد: بخش خدمات به دلیل محدودیتهایی که در بازار کشور به وجود آمد و به دنبال آن جامعه با مشکل تردد برای خرید و فروش و عرضه کالا و خدمات و انجام فعالیتهای مختلف از جمله مسافرت و گردشگری روبه رو شد، بیشترین آسیب را از کرونا دید.

این کارشناس بازار کار افزود: محدودیت دوم که کارهای خدماتی را تحت تاثیر قرار داد، رعایت پروتکل های بهداشتی بود، چون مردم برای آنکه مبتلا نشوند، اکراه داشتند خدماتی که در رستورانها، کافی شاپها، باشگاهها و کارهایی که به نوعی با تفریحات و رفاهیات مردم در ارتباط بود، دریافت کنند و این مساله شکنندگی این مشاغل را بیشتر کرد و هنوز هم این مشکل برای کسب و کارهای خدماتی وجود دارد.

نقش موثر دستگاه دیپلماسی در تقویت بازار کار 

حاج اسماعیلی با بیان اینکه صرفنظر از کرونا، تحریم های ظالمانه و فشارهای بیرونی هم بر اقتصاد و بازار کار اثر می گذارد، گفت: آمریکایی ها تلاش می کنند که شرایط سختی را بر بازار کار کشور تحمیل کنند ولی ایستادگی مردم را از یاد برده اند و هیچگاه موفق نشده اند. نباید فراموش کنیم که ما همسایگان و کشورهای دوستی در نقاط مختلف دنیا داریم که حاضرند با ما همکاری کنند بنابر این وظیفه دیپلماسی کشور است که برای حفظ و تقویت بازار کار در این شرایط و تقویت واردات و صادارت کشور، ارتباطات خوبی را برقرار کند و نحوه مبادله از مبادی مختلف و ارسال کالا به کشورهای همجوار را مورد بررسی قرار بدهد.

تسهیل واردات و صادرات و تعدیل قیمت کالاهای اساسی

این تحلیلگر مسایل اقتصادی تاکید کرد: در شرایط کرونا با توجه به آسیب پذیری کسب و کارها و تولید داخلی، باید سیاستهای بین المللی را متناسب با بازار کار داخلی پیش ببریم و تحت هیچ عنوان مرعوب سیاستهای آمریکا نشویم. با توجه به افزایش هزینه ها و نوسان بازارهای داخلی لازم است دولتمردان تعامل و مبادله خوبی را با کشورهای دوست مخصوصا بازار کشورهای همسایه برقرار کنند تا علاوه بر تسهیل واردات و صادرات، بازار کار کشور ضربه نبیند و روند قیمت کالاهای اساسی تعدیل شود.

به گفته وی دولت در حال اتخاذ تصمیمات اساسی برای گره گشایی در بازار کار و تولید است و برای کم کردن اثرات تحریم و کرونا لازم است که با رایزنی و دیپلماسی محدودیتهای موجود را از بین ببریم.

تاکید بر حفظ بازار کار و سلامت مردم به طور همزمان

این کارشناس بازار کار با اشاره به موج دوم کرونا و تاثیر آن بر فعالیتهای اقتصادی و بازار کار گفت: در مرحله اول اقدامات خوبی را به سرانجام رساندیم و توانستیم سیاستها را به ثبات برسانیم اما در مرحله دوم کمی دچار مشکل شدیم و این سردرگمی در بازار کار می تواند بیشتر آسیب بزند. من اعتقادی به تعطیلی کسب و کارها ندارم چون تجربه خوبی به دست نیامد بنابر این باید سیاستهای منسجم و با ثباتی که متکی بر رعایت پروتکل های بهداشتی است دنبال کنیم. دنیا به این سمت حرکت کرده و الان در چین هیچ جایی تعطیل نیست و آمار مبتلایان به کرونا به شدت کاهش یافته و تقریبا کنترل و مهار شده است. در کشورهای اروپای غربی، اسپانیا، آلمان، بلژیک و ایتالیا هم که در مرحله اول بحران بزرگی را پشت سر گذاشتند اکنون به مرحله ای از ثبات رسیده و کسب و کارها راه افتاده است لذا باید ضمن حفظ بازار کار، سلامت مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی را در دستور کار قرار بدهیم و بازار کار را متناسب با شرایط منطقی، اداره کنیم.

برای مقابله با کرونا باید هزینه کنیم

وی با تاکید بر پاسداری از کسب و کارها و سلامت مردم در بحران کرونا، گفت: اهرم ها و ابزارها برای سیاستگذاری در اختیار دولت است و دولت باید برای مقابله با کرونا هزینه کند. رعایت پروتکل بهداشتی زدن ضربدر در اتوبوس و مترو نیست باید ناوگان اتوبوسرانی و مترو تجهیز و آموزشهای بیشتری در بحث خطرات سرایت ویروس کرونا در اتوبوس و مترو به مردم ارائه شود.

شیوع ویروس کرونا در ماههای گذشته فعالیت بسیاری از کسب و کارها از جمله صنوف خدماتی را مختل و دچار مشکل کرد. بر همین اساس دولت برنامه حفظ اشتغال بنگاهها و حمایت از کارگران بیکار شده را برای مقابله با اثرات کرونا بر بازار کار در پیش گرفت.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید