Performancing Metrics

انتقاد از وضع عوارض برای صادرات شیرخشک | اتاق خبر
کد خبر: 445834
تاریخ انتشار: 30 تیر 1399 - 21:49
یک مقام مسئول عنوان کرد:
یک مقام مسئول با انتقاد از تصمیم دولت برای وضع عوارض بر صادرات شیرخشک گفت: تنها حدود 30 درصد نهاده های دامی با نرخ مصوب به دست تولید کنندگان می رسد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور در نشستی خبری با انتقاد از تصمیم دولت در زمینه حذف عوارض برای صادرات شیرخشک گفت: متأسفانه مسئولان در موارد حساس و مهم از تشکل‌های بخش خصوصی نظرخواهی نمی‌کند. اتحادیه سراسری دامداران به هیچ عنوان راضی نیست که در زمینه صادرات شیرخشک انحصاری شکل بگیرد یا اینکه دولت بخواهد برای صادرات این کالا عوارض وضع کند.

وی تصریح کرد: امسال سال جهش تولید است و به همین جهت باید امور برای تولید کنندگان تسهیل شود.

سلطانی با اشاره به اینکه وضعیت تولید شیر خام در کشور ۱۳.۵ میلیون تن است گفت: حدود ۱۱ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می‌شود ضمن اینکه طی سالهای اخیر حدود ۴۰ درصد واحدهای دامداری‌های شیری و گوشتی کشور تعطیل شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه برخی عنوان می‌کنند در توزیع نهاده‌ها، دمداران یارانه دریافت می‌کنند، گفت: تنها حدود ۳۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست دامداران می‌رسد و نزدیک به ۷۰ درصد این محصولات با قیمت‌های ۲ تا ۳ برابر در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد این در حالی است که تمامی نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود اما چون نظارتی بر توزیع آنها وجود ندارد عده‌ای خاص با قیمت‌های هنگفت، آن را توزیع می‌کنند. بنابراین یارانه چندانی در اختیار تولید کننده قرار نگرفته است و همین الان قیمت کنجاله سویا به نرخ مصوب آن ۲ هزار و ۴۵۰ تومان است در بازار آزاد ۷ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود.

در ادامه این نشست علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی با بیان اینکه حدود ۵۴ هزار تن شیر خشک در کشور دپو شده بود، گفت: دولت ۲ سال صادرات شیرخشک را ممنوع کرد و بعد از آن به چند هزار تن از این کالا مجوز صادرات داده شد. در مرحله بعد نیز برای ۱۰ هزار تن شیرخشک مجوز صادرات دادند که ۵۴ کارخانه به این مسئله ورود کردند و حدود ۷ هزار و ۹۰۰ تن شیر خشک در این مرحله صادر شد.

وی اضافه کرد: برای مرحله سوم نیز مجوز صادرات ۱۰ هزار تن شیر خشک دیگر از سوی دولت صادر شد و حدود ۲ هزار و ۱۰۰ تن نیز از مرحله قبل باقی مانده بود که مجموع آن ۱۲ هزار و ۱۰۰ تن می‌شد اما مشکل اینجا بود که دولت برای صادرات این میزان شیرخشک مدت ۱۵ روز را تعیین کرد که با توجه به شرایط کرونا و تحریم، انجام این کار ممکن نبود و علیرغم مذاکراتی که با مسئولان مربوطه داشتیم زمان تمدید نشد.

ظفری افزود: از مجموع ۲۵ هزار تنی که مجوز صادرات گرفته حدود ۵ تا ۶ هزار تن مانده است و علاوه بر این همچنان حدود ۳۰ هزار تن شیر خشک دپو شده داریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: در صورتی که این شیر خشک به صورت مدیریت شده صادر نشود بعد از یک سال دیگر قابلیت صادرات ندارد بنابراین باید چاره‌ای برای آن بیاندیشند.

ظفری با انتقاد از تصمیم دولت برای وضع عوارض بر صادرات شیرخشک گفت: وضع عوارض بر صادرات شیرخشک بر قیمت محصولات لبنی تأثیر مستقیم دارد و ما شنیده ایم که قرار است برای هر کیلوگرم شیرخشک عوارض ۱۰ هزار تومانی وضع شود. اگر این اتفاق بیافتد قیمت محصولات لبنی نیز حدود ۳۰ درصد مجدداً افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در این شرایط لبنیات به یک کالای فانتزی و لوکس تبدیل می‌شود که بسیاری از مردم توان خرید آن را ندارند.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی ادامه داد: در حال حاضر نیز مصرف سرانه لبنیات در کشور به کمتر از ۷۰ کیلوگرم رسیده که این اتفاق خوبی نیست.

ظفری اضافه کرد: در واقع به میزانی که افزایش قیمت در مواد غذایی اتفاق افتاده قدرت خرید مردم بالا نرفته و در صورتی که دولت برای صادرات شیرخشک عوارض وضع کند قیمت تمام شده تولید شیرخشک بالا می‌رود. در نتیجه قیمت شیرخام افزایش می‌یابد و واحدهای فرآوری نیز ناچار با خرید شیرخام با قیمت بالاتر خواهند شد. در نهایت هم تولید کنندگان و هم مصرف کننده زیان می‌کنند.

وی افزود: قیمت فروش شیرخشک کیلویی ۳۵ هزار تومان است و قیمت تمام شده تولید بیش از ۲۵ هزار تومان است.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی با انتقاد از عدم حمایت کافی از واحدهای تولید کننده گفت: تعداد کارخانجات لبنی از ۱۲۰۰ کارخانه به ۴۰۰ کارخانه فعال کاهش یافته که کمتر از ۱۰ واحد با ظرفیت کامل و صد درصد کار می‌کنند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید