Performancing Metrics

مدیریت واحد در گمرکات مرزی، لازمه افزایش همکاری با آذربایجان است | اتاق خبر
کد خبر: 446016
تاریخ انتشار: 7 مرداد 1399 - 16:03
رئیس اتاق ایران در نشست با سفیر ایران در باکو تأکید کرد
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با سید عباس موسوی سفیر جدید ایران در آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات اولویت‌های تجاری و همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور بررسی و بر لزوم هماهنگی و مدیرت واحد در گمرکات مرزی ایران با آذربایجان تأکید شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور در دیدار با سفیر جدید ایران در باکو با اشاره به برخی ناهماهنگی‌ها در گمرکات مرزی، ضمن تأکید بر لزوم اعمال مدیریت واحد در گمرکات، زمینه سازی و حمایت سفارت ایران در باکو از توسعه همکاری‌های مشترک بین دو کشور را مورد توجه قرار داد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست ضمن تأکید بر همکاری اقتصادی با همسایگان به عنوان اولویت‌های نظام، تصریح کرد: اتاق ایران و مجموعه بخش خصوصی کشور آماده همکاری‌های هرچه بیشتر با نمایندگی ایران در آذربایجان است و امید دارد با توسعه همکاری‌ها و تبادل اطلاعات تجاری و اقتصادی، بتواند بیش از پیش به افزایش سطح همکاری‌ها با آذربایجان کمک کند.

او در حال حاضر مهم‌ترین مشکلات پیش روی صادرکنندگان را مربوط به مسائل داخلی دانست و ادامه داد: امروز به جای حمایت از صادرکنندگان، موانع پیش روی آنها را بیشتر می‌کنند. در صورتی که لازم است برای پیمودن مسیر صادرات گشایش‌هایی صورت گیرد. به باور بخش خصوصی مشکلات ایجاد شده، مانع از صادرات شده و ممکن است منجر به رکود فعالیت‌ها شود.

بر اساس اظهارات رئیس پارلمان بخش خصوصی، صادرکنندگان این توانایی را دارند که در شرایط ناشی از تحریم و دشواری بازگرداندن ارز برای تأمین اقلام ضروری از کشورهای مقصد، گام‌های بزرگی بردارند، اما لازم است در این رابطه، بسترهای موردنیاز فراهم شود.

شافعی با اشاره به سرعت بالای پیشرفت اقتصادی طی یک دهه اخیر در آذربایجان، تأکید کرد: هرگونه سرمایه‌گذاری مشترک و همکاری با این کشور می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. در حال حاضر حجم تجارت دو کشور با توجه به پتانسیل‌های موجود، راضی‌کننده نیست. یکی از لازمه‌های توسعه همکاری‌ها هماهنگی دستگاه‌های دولتی و مدیریت واحد در فعالیت گمرکات با کشور آذربایجان است.

اتصال شبکه ریلی ایران به شبکه ریلی آذربایجان را دنبال می‌کنیم

در ادامه سید عباس موسوی سفیر جدید ایران در آذربایجان همکاری‌های صورت گرفته دو کشور پس از شیوع بیماری کرونا را نشانه تعاملات مثبت دو طرف برشمرد و یادآور شد: مرزهای دو کشور در این مدت برای ترانزیت کالا باز بود و دو کشور به جای مسدود کردن راه‌های ارتباطی، برای مقابله با کرونا با یکدیگر همکاری کردند.

وی اولویت فعالیت سفارت ایران در باکو را توسعه روابط اقتصادی عنوان کرد و افزود: درست است که امروز سطح روابط تجاری دو کشور رضایت‌بخش نیست اما امیدواریم طی سال‌های آتی این حجم تجارت را با همکاری یکدیگر به دو تا سه برابر افزایش دهیم.

موسوی همچنین ضمن تشریح وضعیت مرزها و تبادلات تجاری استان‌های مرزی با کشور آذربایجان، همکاری اتاق‌ها برای گسترش تبادلات تجاری را بسیار مؤثر ارزیابی کرد.

سفیر جدید ایران در باکو به اهمیت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور، تکمیل پروژه‌های در دست احداث، ایجاد بندر خشک در منطقه مرزی دو کشور اشاره و تأکید کرد: اتصال شبکه ریلی کشور به شبکه ریلی جمهوری آذربایجان، می‌تواند موقعیت ویژه‌ای برای صادرات گسترده‌تر محصولات کشاورزی و صنعتی از منطقه مغان به بازار روسیه ایجاد کند.

امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با آذربایجان پیگیری شود

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران نیز در این دیدار، ضمن اشاره به برخی ظرفیت‌های کاری با کشور آذربایجان بر اهمیت این کشور به عنوان مسیری برای دسترسی به بازار روسیه و همچنین اروپا تأکید و این موضوع را منوط به برنامه‌ریزی و همکاری‌های بیش از پیش با طرف‌های آذری دانست.

وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری‌های سفیر جدید ایران، امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با آذربایجان در آینده نزدیک محقق شود تا فعالان اقتصادی بتوانند حضور مؤثرتری در بازار آذربایجان داشته باشند.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید