Performancing Metrics

راهبرد توسعه صنعتی مبتنی بر آمایش سرزمین و ظرفیت‌های منطقه‌ای تدوین شود | اتاق خبر
کد خبر: 446874
تاریخ انتشار: 26 شهریور 1399 - 23:09
گفت‌وگو با حمیدرضا فولادگر
رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار در پاسخ به این سؤال که در وضعیت فعلی اولویت با تدوین استراتژی خروج از بحران است یا توسعه صنعتی، می‌گوید: اگر نگاه راهبردی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که این دو از هم جدا نیستند؛ برای تجلی حضور بخش خصوصی در اقتصاد و..

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، مشارکت بخش خصوصی در تدوین استراتژی توسعه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که هم‌زمان با روی کار آمدن مجلس یازدهم و سال‌های پایانی دولت بارها مطرح‌شده است.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، در اولین حضور خود در صحن علنی مجلس یازدهم با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی ما در تولید، عدم تدوین یک استراتژی توسعه صنعتی است از آمادگی اتاق‌های سه‌گانه برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی خبر داد. شافعی همچنین تأکید کرده است که اگر حاکمیت به بخش خصوصی مأموریت دهد، این بخش استراتژی توسعه صنعتی را بدون نیاز به بودجه مالی تدوین خواهد کرد.

استراتژی توسعه صنعتی به مجموعه‌ای از جهت‌گیری‌های بلندمدت دولت اطلاق می‌شود که در بُعد خارجی چارچوب و نحوه ارتباط بخش صنعت کشور با اقتصاد جهانی را تعریف می‌کند و در بُعد داخلی به‌طور غیرمستقیم بر تخصیص منابع بین صنایع و یا گروه‌های صاحب نفوذ جامعه اثر می‌گذارد؛ بنابراین با در نظر گرفتن مفهوم توسعه صنعتی به‌عنوان یک مسیر و یا یک مرحله از گذار توسعه اقتصادی، می‌توان استراتژی صنعتی را به نقشه راهی تشبیه کرد که سیاست صنعتی در لایه‌ای پایین‌تر از آن، ابزارها، بودجه، ملزومات و تاکتیک‌های اجرایی طی مسیر را مشخص می‌کند. درواقع، سیاست مذکور دربردارنده کلیه سیاست­های صنعتی، تجاری، ارزی، پولی و مالی است که همگی در یک راستا و به­صورت هماهنگ در جهت تحقق استراتژی توسعه صنعتی، تنظیم می­شوند.

صاحب‌نظران اقتصادی تأکید دارند که تدوین این استراتژی باید از سوی بخش خصوصی که ذینفع است صورت گیرد تا شاهد بهبود فضای کسب‌وکار باشیم. بااین‌حال، در شرایطی که با شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ها اقتصاد بیش‌ازپیش در محدودیت قرارگرفته است، تدوین استراتژی خروج از بحران به‌عنوان یک اولویت عنوان می‌شود.

به باور رئیس شورای راهبری بهبود محیط کسب‌وکار نیز در شرایط فعلی که اقتصاد ایران گرفتار رکود تورمی است، باید به مشارکت بخش خصوصی، استراتژی خروج از وضعیت فعلی تدوین شود.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» تأکید می‌کند: برای برون‌رفت از رکودی که اقتصاد گرفتار آن شده است، راهکاری جز رونق تولید وجود ندارد و برای تحقق این امر هم باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.

به باور فولادگر، بخش خصوصی و به‌طور خاص اتاق‌های سه‌گانه بخشی از همین مردم هستند که دولت با بهره‌مندی از ظرفیت‌های آنان می‌تواند محدودیت‌های اقتصاد را رفع کند. او تصریح می‌کند: بیشترین آثار اقتصادی کرونا در زمان رکود ظاهر می‌شود و اقتصاد و معیشت مردم به خطر می‌افتد بنابراین باید با استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها هم آثار اقتصادی کرونا را از بین برد و با از بین بردن تهدیدهای به وجود آمده از این مسئله، تولید داخلی از حالت رکود خارج شود.

رئیس شورای راهبری در پاسخ به این سؤال که در وضعیت فعلی اولویت با تدوین استراتژی خروج از بحران است یا توسعه صنعتی، می‌گوید: اگر نگاه راهبردی داشته باشیم، متوجه خواهیم داشت که این دو از هم جدا نیستند؛ برای تجلی حضور بخش خصوصی در اقتصاد و صنعت، باید راهبرد توسعه صنعتی داشته باشیم؛ موضوعی که هیچ‌گاه در دولت‌ها تحقق پیدا نکرده است و از زمان دولت هشتم این راهبرد مطرح بوده و هر وزیری هم پیش‌نویسی تهیه اما با اتمام فعالیت دولت وقت و روی کار آمدن دولت جدید، به‌کلی فراموش‌شده است. حتی در دولت قبل هم که

فولادگر لازمه تدوین راهبرد توسعه صنعتی را مبتنی بر آمایش سرزمین و صنعت عنوان و تأکید می‌کند تا زمانی که این راهبرد و اولویت‌ها مشخص نباشد، ترغیب بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری عملاً غیرممکن است.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید