Performancing Metrics

چهار اتفاق مهم هفته آینده در بازار سهام | اتاق خبر
کد خبر: 446923
تاریخ انتشار: 27 شهریور 1399 - 18:53
کارشناسان بورس تحلیل کردند
احسان رضاپور کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه بورس از وضعیت یک ماه گذشته فاصله گرفته است، گفت: در هفته آینده چندین اتفاق رخ خواهد داد که وضعیت بازار را دستخوش تغییر می‌کند...
به گزارش اتاق خبر، به نقل از فرارو، اولین موضوع در مورد فعال شدن مکانیزم ماشه از سوی آمریکا است، این اتفاق در روز‌های یکشنبه و دوشنه رخ خواهد داد و به نظر می‌رسد در این روز‌ها بازار پر عرضه و نوسانی داشته باشیم، در این رابطه احتمالا در روز شنبه نیز بازار با منفی شروع می‌کند، اما رفته رفته وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد.
بورس تهران در دو روز آخر معاملاتی هفته جاری سبزپوش شد و بسیاری از سهام داران را به هفته آینده امیدوار کرد، این در حالیست که عرضه‌های آبشاری سهام داران حقوقی باعث شد، بورس متعادل کار خود را در هفته جاری به پایان برساند. در این رابطه فعالان بازار علت عرضه توسط حقوقی‌ها را متعادل کردن بازار و ترجیح مسئولان بورس برای جلوگیری از رشد شارپی که تا پیش از این بازار تجربه کرده است، می‌دانند.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه بورس تقریبا به پایان اصلاح خود نزدیک شده است، به فرارو گفت: با توجه به اصلاح به نسبت عمیقی که بسیاری از نماد‌ها داشتند، آن‌ها در کف‌های قیمتی خود حضور دارند و برای خرید جذاب هستند، برای همین است که مشاهده می‌کنید که حقوقی‌ها بازار و همچنین حقیقی‌ها دست به خریده زده اند.

وی با تاکید بر اینکه بورس یک بازار خود تنظیم‌گر است، افزود: اگر به بورس کاری نداشته باشند و اجازه دهند، بازار سیر طبیعی خود را طی کند، به طور قطع خیلی زودتر به تعادل می‌رسد، این در حالی است که بورس یک بازار تخصصی است و افرادی که در این حوزه آشنایی کامل ندارند، نباید در مورد آن اظهارنظر کنند، از سوی دیگر در این دو هفته شاهد بودیم که دولت اعلام کرد از بازار حمایت می‌کند، اما این حمایت‌ها تنها دو روز دوام آورد، اما از ابتدای این هفته که شاخص در نزدیک محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی قرار گرفت، شاهد تغییر فاز بودیم.

آقابزرگی اظهار داشت: بنابراین بورس سیر طبیعی خود را طی خواهد کرد و به موقع نیز شاهد شروع یک رشد دوباره خواهیم بود، اما یک نکته مهم این است که سرمایه گذاران و فعالان بورسی باید توجه کنند که دیگر روند چهار ماه ابتدایی سال تکرار نخواهد شد و دیگر خبری از سود‌های چند صد درصدی طی کوتاه‌ترین زمان ممکن نخواهد بود، زیرا که اگر دوباره چنین رشد شارپی را تجربه کنیم، حتما به مانند آنچه که این دفعه اتقاق افتاد، دو مرتبه یک اصلاح عمیق نیز تکرار خواهد شد.

تحلیل بورس در هفته آتی؛ چهار اتفاق مهم هفته آینده بازار سهامهفته بورس در بورس چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
احسان رضاپور کارشناس بازار سهام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه بورس از وضعیت یک ماه گذشته فاصله گرفته است، گفت: در هفته آینده چندین اتفاق رخ خواهد داد که وضعیت بازار را دستخوش تغییر می‌کند، اولین موضوع در مورد فعال شدن مکانیزم ماشه از سوی آمریکا است، این اتفاق در روز‌های یکشنبه و دوشنه رخ خواهد داد و به نظر می‌رسد در این روز‌ها بازار پر عرضه و نوسانی داشته باشیم، در این رابطه احتمالا در روز شنبه نیز بازار با منفی شروع می‌کند، اما رفته رفته وضعیت بهبود پیدا خواهد کرد.

وی افزود این موضوع مرتبط با اول هفته است و به نظر می‌رسد تاثیر مکانیزم ماشه روانی و زودگذر باشد و از روز سه شنبه اوضاع تغییر پیدا کند، موضوع دوم نیز مربوط به پایان شهریور ماه و موعد تسویه اعتبار کارگزاری‌ها خواهد بود، اما به دلیل اینکه حد اعتیار مشتریان کاهش پیدا کرده و با توجه به وضعیت نزولی یک ماه اخیر بورس، بسیاری از فعالان بازار سهام از این اعتبارات استفاده نکرده اند، از سوی دیگر کارگزاری‌ها نیز در مورد تسویه حساب احتمالا سخت‌گیری‌های زیادی را به خرج نخواهند داد.

رضاپور اظهار داشت: موضوع دیگر نیز مرتبط با تسعیر نرخ ارز برای شرکت‌های بورسی است که می‌توانند با نرخ ارز در بازار آزاد آن را تسعیر کنند، که این موضوع برای شرکت‌های بورسی به خصوص شرکت‌های صادرات محور از اهمیت بسزایی برخوردار است و باعث رشد آن‌ها می‌شود، صنایع بانکی، پتروشیمی، پالایشی، شیمیایی، فلزی و معدنی می‌توانند از این موضوع منتفع شوند.

این کارشناس بورس اضافه کرد: دست آخر انتشار گزارش‌های شش ماهه شرکت‌های بورسی در ادامه روند بورس می‌تواند بسیار اثر گذار باشد و با توجه به اینکه اکثر گزارش‌ها به نظر می‌رسد خوب باشد، می‌توان انتظار داشت در مهر ماه بورس روند متعادلی را نسبت به شهریورماه تجربه کند که این وضعیت می‌تواند رشد بورس را به دنبال داشته باشد.
 
تحلیل بورس در هفته آتی؛ چهار اتفاق مهم هفته آینده بازار سهامبازار نیاز به دست به دست شدن دارد
مهدی افضلیان کارشناس بورس در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه بورس نیاز به فراهم شدن شرایطی دارد تا دوباره به مدار رشد بازگردد، گفت: این روز‌ها دیگر از وضعیت نزولی فاصله گرفته ایم، اما بازار احتیاج دارد که در همین محدوده‌ها سهم‌ها دست به دست شود و به اصطلاح شرکت‌ها حجم بخورند، تا قیمت‌هایی که امروز وجود دارد و همگی در کف هستند، برای سهام داران جا بیفتد، از سوی دیگر بعد از یک رشد شارپ که همیشه بورس تجربه می‌کند، پشت بند آن یک اصلاح قیمتی نیز رخ می‌دهد.

وی افزود: حال که یک اصلاح قیمتی انجام شده، نیاز است که یک اصلاح زمانی پشت سر گذاشته شود، تا بازار خود را پیدا کند، بنابراین برای کوتاه مدت می‌توان یک بازار نوسانی را در بورس پیش بینی کرد، این در حالیست که در این بین نماد‌های بانکی، فلزی و پتروشیمی از موقعیت بهتری نسبت به سایر گروه‌ها برخوردار خواهند بود و بر همین اساس نیز بیشتر مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت.

افضلیان با تاکید بر اینکه هرچه اصلاح زمانی بیشتر باشد، حجم معاملات در بورس نیز افزایش پیدا خواهد کرد، اظهار داشت: این امر نیز باعث می‌شود، سهم‌ها بیشتر دست به دست شوند که در نهایت برای بازار بسیار خوب است، زیرا که کف سازی خوبی صورت می‌گیرد و به تبع آن نیز رشد نیز رخ خواهد داد، به نظر می‌رسد تا پایان سال شاخص بتواند سقف قبلی خود یعنی دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی را پس بگیرد، اما رشد بیشتر از آن با توجه به وضعیتی که امروز حکمفرما است، قدری بعید به نظر می‌رسد.

این فعال بازار سهام، محرک اصلی این روز‌ها بورس را افزایش نرخ دلار دانست و بیان داشت: با توجه به اینکه نرخ ارز نیمایی نیز یه بالای ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده، این مسئله برای شرکت‌های بورسی می‌تواند بسیار مثبت باشد، از سوی دیگر اگر آن‌ها بتوانند نرخ تسعیر ارزی که انجام می‌دهند، همین قیمت‌های امروز ارز باشد نه ۹۵۰۰ تومان، قدر مسلم برخی از صنایع از وضعیت بنیادی بسیار خوبی برخوردار خواهند شد و به نوعی ارزندگی آن‌ها بیشتر می‌شود.
 
 
 
 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید