Performancing Metrics

نظام بانکی با افزایش ریسک روبه رو است | اتاق خبر
کد خبر: 447263
تاریخ انتشار: 3 آذر 1399 - 18:52
گفت‌وگو با ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد
رئیس خانه اقتصاد مشکلات کنونی تولیدکنندگان را عدم تأمین منابع دانسته و آن را یکی از چالش های اصلی تولیدکننده عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی بهتر است بانک‌ها نیم نگاهی به پروژه های نیمه‌تمام داشته باشند و آنها را در اولویت قرار دهند.

به گزارش اتاق خبر، ابراهیم جمیلی، رئیس خانه اقتصاد در گفت وگو با تجارت گفت: بسیاری از تولیدکنندگان بر این باورند که بانک‌ها آنچنان که باید از بخش تولید حمایت نمی کنند از سوی دیگر بانک‌ها با افزایش روزبه روز مطالبات غیر جاری با چالش های جدی روبه رو هستند. در این میان تولید با کمبود منابع روبه رو شده و نظام بانکی هم با افزایش ریسک روبه رو است. همین موضوع رابطه میان بانک‌ها و تولیدکنندگان را در مواقعی شکر آب کرده است.
وی افزود: شرایط فعلی شرایط خاصی است. بانک‌ها شاید با توجه به شرایط تورم علاقه ی چندانی به دادن تسهیلات ندارند. اینها باعث می شوند که این رابطه یک رابطه ی درست و منطقی نباشد. از طرف دیگر با توجه به تورم بعضی از شرکتها به شدت دچار کمبود نقدینگی هستند.چه سرمایه در گردش چه طرح‌های دیگر اجرا می‌کند. شرایط سختی به وجود آمده و می‌شود گفت نه بانک‌ها مقصر هستند و نه کسانی که درخواست تسهیلات دارند تقصیردارند. شاید باید در وضعیت کنونی به طرح‌های نیمه‌تمام توجه کرد و آنها را در اولویت قرارداد و اقداماتی انجام شود تا با واردکردن منابع این طرح‌ها وارد چرخهی تولید شوند.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر بانک‌ها می‌توانند در طرح‌های نیمه‌تمام مشارکت کنند و از آنها حمایت کنند. این حمایت ها می‌تواند به صورت مشارکتی و یا اعطاء تسهیلات باشد. به روشهای مختلفی می‌توان این مشکلات را حل کرد.الآن ما طرح های زیادی داریم که می‌شود با مقداری کمک روند راه اندازی شان تسریع شود. برای برطرف کردن این مشکل نهادهای مختلفی می‌توانند وارد عمل شوند. وزارتخانه های مربوطه باید وارد عمل شوند و این دو را به هم وصل کنند. مثلاً کسانی که کارشان در رابطه با کشاورزی است باید در وزارت کشاورزی پیگیری شود.یا کسانی که مربوط به مسکن و شهرسازی هستند باید از طریق وزارتخانهی مربوطه اقدام کنند. ولی این اقدامات باید اولویتبندی شده باشد و منابع به ترتیب و برحسب اولویت توزیع شوند.می‌شود کمیته‌هایی در این روابط تشکیل داد اما با دستورالعمل‌های شفاف و واضح. جمیلی با اشاره به اینکه، درهرصورت راه های مختلفی وجود دارد. پس باید برحسب اولویت عمل کنیم. چون ما الآن در شرایطی نیستیم که بتوانیم همه ی منابع موجود را بی‌حساب وارد چرخه ها بکنیم، اظهار داشت: از طرفی در بیشتر مواقع بانک ها به شرکتهای تحت نظر خود تسهیلات ارائه داده و خواهند داد و دراین‌بین تولیدکننده واقعی از دستیابی به تسهیلات عاجز می‌ماند.
این فعال بخش خصوصی بابیان اینکه سیستم بانکی کشور باید کمکرسان تولید باشد نه اینکه بیش از ۷۰ درصد تولیدکنندگان اولین مشکل خود را "بانک" عنوان کنند، تصریح کرد: احتمال خروج پول از بانک‌ها و سوق یافتن به سمت تولید کم است، اینکه بانک مرکزی تنها خود را مکلف به "جریمه" متخلفان کند مشکلات حل نمی شود بلکه باید یک نظارت دقیق و کنترل کامل بر بازار پولی و مالی کشور داشته باشد. ما باید با اهتمام به تولید و صادرات غیرنفتی نیاز ارزی کشور را تأمین کنیم. در برخی از مواقع نمی‌توانیم منشأ ارز را افشا کنیم، چراکه منابع خارجی ما در این شرایط به واسطه آمریکا قفل می شوند. بانک مرکزی ایران باید در فضای کارشناسی شده مشکلات متعدد را برطرف کند و نمی‌شود مشکلات اقتصاد را در فضای مطبوعاتی حل کرد. بخشنامه‌های اقتصاد کشور باید به دست افرادی نوشته شوند که در حوزه اجرایی توانایی و تجربه دارند.
عبارت دیگر بانک‌ها می توانند در طرح‌های نیمه تمام مشارکت کنند و از آنها حمایت کنند. این حمایتها می تواند به صورت مشارکتی و یا اعطاء تسهیلات باشد. به روش های مختلفی می توان این مشکلات را حل کرد.الآن ما طرح‌های زیادی داریم که می‌شود با مقداری کمک روند راه‌اندازیشان تسریع شود. برای برطرف کردن این مشکل نهادهای مختلفی می توانند وارد عمل شوند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید