Performancing Metrics

مشکلات کارآفرینی با راهکارهای خلق‌الساعه حل نمی‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 447265
تاریخ انتشار: 3 آذر 1399 - 19:11
گفت‌وگو با فرزین فردیس
برای حل مشکلات فعلی اکوسیستم کارآفرینی نباید منتظر معجزه ماند یا راهکارهایی ابداع کرد؛ بلکه باید به راهکارهای موجود که بر اساس علم اقتصاد به‌روشنی مشخص شده عمل کرد.

نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، گفت: برای حل مشکلات کارآفرینی باید از شعار به عمل حرکت کرد و راهکارهای عملیاتی را به کار بست.

به گزارش اتاق خبر، فرزین فردیس در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی اظهار کرد: متأسفانه یکی از مشکلات فعلی برای کارآفرینان، نبود قدرت برنامه‌ریزی و پیش‌بینی پذیری حتی برای کوتاه‌مدت است. کسانی که می‌خواهند در حوزه دانشی فعالیت و سرمایه‌گذاری کنند، درواقع بر پروسه‌ای طولانی‌مدت کار می‌کنند. کوتاه‌ترین زمانی که فعالان حوزه دانش‌بنیان بتوانند از خطوط تولید یا فرمولاسیون دانش‌بنیان نتیجه بگیرند، دو سال است و در این پروسه طبیعی است که وقتی تلاطم‌های اقتصادی بالا رود، وقت و انرژی کارآفرینان صرف مسائلی می‌شود که شاید به‌خودی‌خود اهمیت چندانی ندارد.

فردیس با اشاره به محدودیت‌های تجاری موجود، خاطرنشان کرد: متأسفانه در حال حاضر تبادل تجاری به‌قدری سخت شده است که حتی خرید یک قطعه کوچک هم با مانع روبه‌روست. با توجه به این نکته که کارآفرینان جوان و فعالان حوزه دانش‌بنیان، سرمایه بنگاه‌های بزرگ را ندارند تا بتوانند موانع تجاری را دور بزنند. بنابراین در این پروسه طاقت‌فرسا عمده کارآفرینان دست از تلاش برمی‌دارند و ناامید می‌شوند.

نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران بر این باور است که برای حل مشکلات فعلی اکوسیستم کارآفرینی نباید منتظر معجزه ماند یا راهکارهایی از نو ابداع کرد. بلکه راهکارهای موجود را علم اقتصاد به‌روشنی مشخص کرده است و باید تنها به همه حرف‌هایی که گفته می‌شود، عمل کنیم.

او خاطرنشان کرد: به نظر من مهم‌ترین مشکل ما این است که هیچ‌وقت به راهکارهای عملیاتی توجه نمی‌کنیم و همیشه دنبال ساده‌ترین راه‌ها یا ایجاد راه‌حل‌های خلق‌الساعه هستیم.

فردیس با اشاره به روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: خوشبختانه از زمان حضور آقای رزم حسینی در وزارت صنعت، شاهد هستیم که عملاً قفل بسیاری از مراحل کاری باز شده است و ایشان نشان داده‌اند که اگر بخواهند می‌توانند اقدامات حائز اهمیتی انجام برای فعالان اقتصادی انجام دهند. همچنان که در حوزه صادرات و واردات، مصوباتی که قبلاً صادرشده و همه آنها به‌نوعی مانع برای فعالان اقتصادی بودند، در همین مدت رفع ابهام شدند. فعالان اقتصادی به‌خصوص صادرکنندگان در حال حاضر بسیار امیدوار هستند که همچون قبل بتوانند فعالیت‌های خود را از سر گیرند و در حوزه واردات مواد اولیه هم گشایش‌های مهمی صورت گیرد.

او همچنین با اشاره به فراهم‌سازی مقدمات عرضه اولیه یک شرکت تاکسی اینترنتی در بورس، گفت: تسهیل در فرآیند پذیرش و ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به‌خصوص شرکت‌های بزرگ این حوزه در بورس از جمله خواسته فعالان اقتصادی از دولت بوده است. به این دلیل که با این اقدام، ابهامی که در حوزه فضای نوآوری درباره نحوه قیمت‌گذاری وجود دارد، رفع خواهد شد. چراکه در حال حاضر قیمت‌گذاری بر اساس ارزش آتی انجام می‌شود و بعضاً بین سهامداران هم ابهام هست که ارزش واقعی یک استارتاپ در حال حاضر چقدر است.

به باور فردیس، مکانیسم بازار سرمایه به نحوی است که در شفافیت آن نمی‌توان خدشه‌ای وارد کرد و عرضه استارتاپ‌ها در بورس، منجر به شکل‌گیری فضای گفت‌وگو بر سر دارایی‌های مشهود این بنگاه‌های اقتصادی می‌شود.

او همچنین تأکید کرد: در حال حاضر سرمایه موردنیاز شرکت‌های دانش‌بنیان آن‌قدر زیاد شده که از طریق سرمایه‌گذاران خصوصی یا VC ها (سرمایه‌گذاری خطرپذیر) قابل انجام نیست. سرمایه‌های خارجی نیز که فعلاً دست‌یافتنی نیست. درنتیجه تنها راه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی ورود به بورس است و با عرضه در بورس این فرصت را پیدا می‌کنند تا برنامه‌های بلندپروازانه خود را دنبال کنند.

به باور نایب‌رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران، توسعه تجارت در شرایط فعلی به‌خصوص برای کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و کارآفرینان نیازمند ایجاد برخی زمینه‌های لازم و تقویت زیرساخت‌های موجود است.

او تأکید کرد: فعالان حوزه دانش‌بنیان هم انتظاری فراتر از گشایش فعلی نمی‌خواهند؛ با تسهیل در شرایط تجاری کشور و ساده‌تر شدن روند گردش کالاها، طبیعتاً فعالان حوزه دانش‌بنیان راحت‌تر می‌توانند مواد اولیه و کالاهای موردنیاز خود را تهیه کنند. متأسفانه در چند وقت اخیر خطوط تولید دانش‌بنیان معطل موادی بود که بعضاً برخی از آنها اهمیتی هم در پروسه تولید ندارد.

 
 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید