Performancing Metrics

انواع شیرآلات صنعتی | اتاق خبر
کد خبر: 447515
تاریخ انتشار: 10 دی 1399 - 18:15
در بسیاری از پروژه‌های صنعتی لازم است در کنار لوله‌ها که قطعات اصلی هستند از شیرآلات و سایر اتصالات هم استفاده شود.

به گزارش اتاق خبر، شیرآلات به منظور کنترل کاربرد و ایجاد تنظیمات کار لوله‌های صنعتی استفاده می‌شوند. انواع شیرآلات با توجه به کاربرد و کارایی که دارند می‌توانند در سایر پروژه‌های لوله‌کشی استفاده شوند. دقت کنید که کاربرد اصلی شیرآلات کنترل میزان عبور مواد و سیالات از لوله‌ها در کنار قطع و وصل کردن آنهاست. شیرآلات مشخص می‌کنند که چه موقعی ورود موارد ممکن شده و چه زمانی قطع شود.

برای این کاربرد می‌توان از شیرآلات در انواع مختلفی استفاده کرد. در ادامه با انواع شیرآلات و کارایی آنها آشنا خواهیم شد. به طور کلی شیرآلات در 6 نوع زیر ساخته می‌شوند:

  • شیر توپی
  • شیر کشویی
  • شیر بشقابی
  • شیر یکطرفه
  • شیر اتوماتیک
  • شیر DBB

هر کدام از این شیرها در موقعیت و کاربرد مخصوص به خود استفاده می‌شوند. ولی برخی از آنها با توجه به کاربردی که دارند در بسیاری از پروژه‌های لوله کشی صنعتی لازم هستند.

 

آشنایی با شیر توپی

شیر توپی را می‌توان از جمله مهم‌ترین و پرکاربرد ترین شیرها دانست که در بسیاری از پروژه‌های صنعتی از آن استفاده می‌شود به همین دلیل خرید شیر توپی نسبتا بیشتر بوده و لازم است با کاربرد آن آشنا شوید. این نوع شیر از جمله شیرهایی با کاربرد سریع هستند. منظور از سریع العمل بودن این است که در زمان بسیار کمی کاربرد خود را بروز می‌دهند. دارای یک اهرم هستند که به صورت 90 درجه چرخیده و در زمان خیلی کمی ورود سیالات را قطع و وصل می‌کنند.

در ساختمان و طراحی ساخت این نوع شیر یک قسمت کروی شکل وجود دارد که علت نامگذاری این شیرها را مشخص می‌کند. شیر‌های توپی یک دروازه یا منفذه باز دارند. زمانی که دسته شیر در راستای مسیر قرار بگیرد امکان ورود سیالات وجود دارد و در حالت مخالف شیر بسته است و در حالت قطع شده قرار می‌گیرد. با توجه به کاربرد عالی و استفاده خیلی راحتی که شیرآلات توپی دارند زمینه استفاده بیش از حد از این نوع شیرها فراهم شده است. به همین دلیل ازاین نوع شیر در سایر پروژه‌های صنعتی، شیمیایی و .... استفاده می‌شود.

آشنایی با شیرآلات کشویی

خرید شیرآلات کشویی مانند سایر شیرها از طریق سایت پتروسا انجام می شود. شیرآلات کشویی را می‌توان به عنوان یکی دیگر از شیرآلات بسیار پرکاربرد معرفی کرد. از این نوع شیر‌ها معمولا برای پروژه‌های مرتبط با آب و فاضلاب استفاده می‌شود و می‌توان برای انتقال سیالاتی که دمای کمتر از 80 درجه سانتی‌گراد دارند از این نوع شیرها استفاده کرد. معمولا از این نوع شیر برای قطع و وصل کردم جریان مواد استفاده می‌کنند و در جهت تنظیم میزان مواد نمی‌توان از این شیرها استفاده کرد.

در صورتی که اهرم شیر را در قسمتی بین باز و بسته قرار دهید فرسایش صورت گرفته و پس از مدتی در استفاده از آن به مشکل برمی خورید. به همین دلیل تنها باید در کاربرد مورد نظر از این شیر استفاده کرد.

آشنایی با شیرآلات بشقابی

شیرآلات بشقابی طراحی ظاهری مخروطی شکل دارند و به شکل نیم کره هستند. به همین دلیل به آنها شیرها بشقابثی می‌گویند. از این مدل شیرهای صنعتی به منظور کنترل جریان استفاده می‌شود. با توجه به نوع ساخت و کاربردی که دارند به ندرت از این شیرها برای قطع و وصل کردن استفاده می‌کنند و در بیشتر مواقع از آنها برای کنترل مواد و جریان کمک می‌گیرند. شیرآلات بشقابی را می‌توان بر اساس نوع ساختمانی که در آن استفاده می شوند و نوع مجرابند به چند دسته تقسیم کنند.

آشنایی با شیرآلات یکطرفه

از دیگر انواع شیرآلات می‌توان به شیرهای یکطرفه اشاره کرد. این نوع شیرها تنها قابلیت حرکت مواد را در یک طرف فراهم می‌کنند. در حالتی طراحی شده‌اند که حرکت مواد در جهت مخالف برای آنها مسدود شده است. محل ورود مواد چندان مهم نیست و می‌توان از هر دو قسمت آنها برای ورود استفاده کرد ولیکن بعد از ورود امکان تعویض جهت ممکن نخواهد بود.

آشنایی با شیرآلات اتوماتیک

شیرآلات را به طور کلی به دو گروه دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می‌کنند. شیرهای دستی برای انجام کار نیاز به یک محرکت دارند و باید به صورت دستی اهرم آنها را حرکت داد تا کاربرد مورد نظرشان را انجام دهند. در برخی از مواقع نیاز به سرعت بیشتری برای انجام کار شیرآلات هست و باید در زمان خیلی کمی از خود واکنش نشان دهند. به همین دلیل شیرهای اتوماتیک تولید شدند. در این شیرها به صورت خودکار عبود جریان و مواد قطع و وصل می‌شود. این نوع شیرآلات در کاربردهای خیلی خاصی استفاده می‌شوند و برای خرید شیرآلات اتوماتیک مانند انواع دیگر می‌توانید از پتروسا استفاده کنید.

آشنایی با شیرآلات DBB

شیرهای DBB به صورتی ساخته شده‌اند که دو جداسازی به صورت جداگانه و یک عدد شیر مخصوص تخلیه دارد. بدین صورت می‌تواند عملکرد 3 شیر گفته شده را به صورت مجزا داشته باشد. به همین ترتیب می‌توان از این نوع شیرآلات در کاربردهای مختلفی استفاده کرد. کاربرد این شیر به گونه‌ای است که مقدار زیادی فضا و وزن صرفه جویی می‌شود.

این نوع شیرآلات و دیگر انواع آن را می‌توان از شرکت تولید کننده پتروسا که تامین کننده تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی است خریداری کنید.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید