Performancing Metrics

اثرات شگفت انگیز انواع پانسمان ها برای درمان زخم | اتاق خبر
کد خبر: 447789
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1399 - 15:01
زمانی که جایی از بدن زخم می شود، باید برای درمان اقداماتی انجام گیرد که زخم سریع تر بهبود یابد و خطراتی را به وجود نیاورد. درمان زخم ها با استفاده از انواع پانسمان انجام می شود که هر یک از آنها برای نوعی از زخم مناسب بوده و روش استفاده منحصر به فردی دارند

به گزارش اتاق خبر، به طور کلی بهبود زخم کمی پیچیده، دشوار و زمان بر است. خوشبختانه با پیشرفت دنیای پزشکی، روش های مختلفی برای درمان و بهبود زخم ها به وجود آمده که هریک مزایا و معایبی نیز دارند. در واقع زخم ها اختلالی را در پوست بیمار ایجاد می کند که اگر به آن ها رسیدگی نشود، ممکن است زخم از حالت حاد به مزمن تبدیل شود.

اغلب زخم های حاد بر اثر تصادف یا جراحات شدید ایجاد می شوند که به لایه اپیدرم و درم پوست آسیب می رساند؛ اما زخم های مزمن برای درمان به مدت زمان زیادی نیاز دارند. این زخم ها بر اثر سوختگی و بیماری های مختلف نظیر دیابت به وجود می آیند. برای درمان و بهبودی زخم ها باید از پانسمان مناسبی استفاده شود که در این زمینه پارسا طب در خدمت بیماران عزیز است.

درمان و بهبودی زخم ها با استفاده از انواع پانسمان

اغلب زمانی که جایی از بدن زخم می شود، بهبود آن با توجه به عمق زخم و آسیبی که رسانده است، زمان می برد. به طور طبیعی اگر به خوبی به زخم های حاد رسیدگی شود، درمان می شوند. در صورتی که زخم های مزمن به طور طبیعی درمان نشده و زمان زیادی برای بهبودی نیاز دارند.

به طور کلی زخم ها برای بهبودی4 مرحله را طی می کنند که به شرح زیر است:

  •     مرحله انعقاد بلافاصله پس از ایجاد زخم؛
  •     مرحله التهابی همراه با تورم؛
  •     دوره تکثیر رگ ها و بافت های جدید خونی؛
  •     مرحله بلوغ و بازسازی بافت های آسیب دیده.

تمامی این مراحل به ترتیب طی می شوند و روند بهبودی زخم تا حد زیادی به شرایط محیط اطراف و پانسمان انتخابی دارد. با پیشرفت دنیای پزشکی، روش های مختلفی برای پانسمان زخم ها وجود دارد که باید با شناخت کامل از زخم، یکی از آن ها انتخاب شود. انواع پانسمان به شرح زیر است:

  •     پانسمان هیدروکلوئید؛
  •     پانسمان هیدروژل؛
  •     پانسمان آلژینات؛
  •     پانسمان کلاژن؛
  •     پانسمان فوم؛
  •     پانسمان شفاف؛
  •     پانسمان های پارچه ای.

در ادامه به معرفی هر یک از این پانسمان ها و اثرات شگفت انگیز آن ها بر انواع زخم می پردازیم.

پانسمان هیدروکلوئید؛ نگران زخم های وریدی و سوختگی خود نباشید!

اگر بیماری دچار زخم های سوختگی یا زخم هایی که از خود مایعات چرکی ترشح می کنند، شده است، با استفاده از این نوع پانسمان به راحتی قادر به درمان آن هاست. این پانسمان ها اغلب دارای منافذ تنفسی هستند که راه هوادهی به زخم را فراهم می کنند. همچنین نیازی به چسب ندارند و خودشان به راحتی روی زخم می مانند.

این پانسمان ها از مواد اولیه ضد حساسیت مانند پلی ساکارید و پلیمر تولید شده که برای انواع پوست ها مناسب است. به طوری که این چسب ها با ایجاد شرایط مطلوب همچون جذب آب و تولید ماده ای ژل مانند، روی زخم را می پوشانند و آن را در برابر عفونت محفوظ نگه می دارند.

پانسمان های هیدروکلوئید در برابر انواع باکتری ها مقاوم هستند و از عفونت زخم ها جلوگیری می کنند. همچنین ماندگاری طولانی مدتی دارند و استفاده از آن ها بسیار آسان است.

زخم های دردناک و سوختگی های درجه دو با پانسمان هیدروژل

با استفاده از این پانسمان بسیاری از زخم های دردناک، نکروزها، زخم های تحت فشار، سوختگی های درجه دو و زخم های آلوده را درمان کنید. این محصول برای زخم هایی که از خود مایعاتی ترشح نکرده و خشک هستند، انتخاب بسیار خوبی است.

پانسمان هیدروژل با کاهش درد، مبارزه با انواع باکتری ها و کاهش عفونت زخم راحتی بیمار را فراهم کرده و زخم ها را به خوبی درمان می کند. همچنین استفاده از ژل های خنک کننده که درد را کاهش می دهند و روند درمان زخم را سرعت می بخشند، در این دسته از محصولات قرار می گیرند.

سوختگی های شدید و پانسمان آلژینات

اغلب زخم هایی که مقدار زیادی خون یا مایعات عفونی از خود ترشح می کنند یا دچار سوختگی های شدید شده اند، باید به طور دقیق و موثر پانسمان شوند که روند درمان را به خوبی طی کنند. این نوع پانسمان مایعات زیادی را به خود جذب کرده و با تولید ژل، زخم ها را به سرعت درمان می کند.

این محصول از الیاف سدیم و جلبک دریایی تشکیل شده که پس از استفاده به راحتی در محیط زیست قابل تجزیه است. با توجه به مایعاتی که پانسمان های آلژینات به خود جذب می کنند، باید هر دو روز یکبار یا با توجه به نظر پزشک تعویض شوند که زخم عفونی نگردد. به طور کلی این پانسمان برای زخم های مرطوب با ترشحات بالا به کار می رود؛ در غیر این صورت باعث خشکی بیش از حد زخم های دیگر شده و روند درمان را با مشکل رو به رو می کند.

زخم های مزمن خود را با پانسمان کلاژن ببندید

زخم های مزمن یا متوقف شده، زخم های تحت فشار، محل های جراحی، زخم های سوختگی و جراحات وسیع بهتر است با پانسمان کلاژن بسته شوند. این پانسمان ها به رشد سلول های جدید کمک کرده و در روند بهبودی زخم تاثیر بسزایی دارند. به طور کلی این محصول با کمک به رفع بافت های مرده، رشد رگ های خونی جدید و بستن زخم های باز باعث درمان زخم می شوند.

درمان زخم های بودار با استفاده از پانسمان های فومی

با استفاده از پانسمان های فومی یا کف دار، زخم هایی که ایجاد بو می کنند، درمان شده و محیطی برای ترمیم سریع تر آن ها ایجاد می شود. این محصول با ایجاد بخار آب روی زخم، از حمله باکتری ها و عفونت زخم جلوگیری می کنند. پانسمان های فومی در انواع چسبنده و غیرچسبنده در سایزهای مختلف وجود دارند که با توجه به وسعت زخم انتخاب می شوند.

جلوگیری از عوارض احتمالی با پانسمان های شفاف

زمانی که پزشکان قصد دارند روند بهبود زخم را مشاهده کنند، از پانسمان های شفاف استفاده می کنند. این پانسمان ها با جلوگیری از نفوذ باکتری ها و عفونت، عوارض احتمالی را به پزشک نشان می دهند. اغلب در محل های برش جراحی و برخی از درجات سوختگی از این پانسمان استفاده می شود. همچنین به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارند، استفاده از آن ها آسان است.

پانسمان های پارچه ای، علاج انواع زخم

این پارچه ها، رایج ترین انواع پانسمان محسوب شده که در اندازه ها و شکل های مختلفی وجود دارد که برای سطوح کوچک مانند انگشتان دست تا سطوح بزرگ‌تر استفاده می شوند. اغلب این محصولات برای درمان نواحی شکسته، زخم های باز و جراحات جزئی مانند بریدگی به کار می روند.

سخن آخر

بهبودی و درمان زخم تا حد زیادی به مراحل ترمیم و پانسمان های استفاده شده بستگی دارد. اغلب با توجه به نوع زخم، نوع آسیب، اندازه، شدت جراحت و محل زخم یکی از انواع روش های نام برده انتخاب می شود. از روش های هیدروکلوئید تا پانسمان آلژینات را در این مقاله معرفی کردیم که با توجه به نوع زخم باید یکی از آن ها انتخاب شود.

پارسا طب، با سال ها تجربه در زمینه انواع پانسمان، لوازم و خدمات پزشکی و غیره برای انسان ها و حتی حیوانات توانسته است در این زمینه به مراجعان عزیز کمک بسزایی کند.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید