Performancing Metrics

ایران و اروپا در حوزه سرمایه‌گذاری، بازاریابی و آموزش همکاری کنند | اتاق خبر
کد خبر: 447817
تاریخ انتشار: 27 اسفند 1399 - 19:16
معاون بین‌الملل اتاق ایران مطرح کرد
معاون امور بین‌الملل اتاق ایران در جلسه‌ای با اداره کل همکاری‌های بین‌المللی کمیسیون اروپا، زمینه‌های همکاری و استفاده ایران از حمایت‌های مالی اتحادیه اروپا را بررسی کرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، همایش اقتصادی ایران و اروپا به منظور ایجاد بسترهای لازم برای همکاری‌های تجاری، علمی و فناوری با مشارکت سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد. در همین راستا معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران در جلسه‌ای به صورت آنلاین با اداره کل همکاری‌های بین‌المللی کمیسیون اروپا، زمینه‌های همکاری و استفاده ایران از حمایت‌های مالی اتحادیه اروپا را بررسی کرد.

محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران با بیان این مطلب که همکاری‌های گسترده‌ای را می‌توان میان ایران و اروپا ترسیم کرد، گفت: اتاق ایران برای توسعه همکاری‌های تجاری با اروپا، برنامه مشخصی تدوین کرده است.

بر اساس اظهارات او این همکاری‌های مشترک به چند دسته تقسیم می شوند.

1. همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری: بازار ایران جذابیت‌های فراوانی برای سرمایه گذاران اروپایی دارد. شرکت‌های اروپایی می‌توانند با راه‌اندازی خط تولید خود در ایران از قیمت‌های پایین انرژی و نیروی انسانی به منظور کاهش قیمت تمام شده محصول خود بهره‌برداری کنند. ضمن آنکه موقعیت استراتژیک ایران، حمل کالا به تمام جهان را ممکن می‌کند.

2. همکاری در زمینه بازاریابی و توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط و استفاده از ظرفیت SME های اروپا: باید تمرکز جدی و هدفمندی بر شرکت‌های کوچک و متوسط داشت و آنها را برای ورود به بازارهای بین‌‎المللی مجهز کرد.

3.برگزاری دوره های آموزشی برای آگاه‌سازی کارشناسان و متخصصان ایرانی با مقررات گمرکی و بهداشتی کالاها برای ورود به بازار اروپا

کرباسی همچنین به استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم اروپا برای همکاری با شرکت‌های اروپایی اشاره کرد و گفت: لازم است کمک‌هایی در راستای مهار مخاطرات زیست محیطی کارخانجات و تولیدکنندگان صنعتی ایران برای انطباق با استانداردهای بین‌المللی در همکاری با کشورهای اروپایی صورت پذیرد.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران برگزاری برنامه‌های طرف‌یابی تجاری برای برقراری ارتباط بین شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های اروپایی بر اساس الگویی که پیش از این توسط شرکت ایتالیایی آمبروزیتی انجام شده است را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: کمک اتحادیه اروپا به تجاری‌سازی کالاهای دانش بنیان ایران ، دوره‌های آموزش بازاریابی و توسعه بازار برای شرکت‌های کوچک و متوسط، بهره‌برداری از روش‌های آموزش از راه دور و برنامه‌های آموزشی اراسموس، افزایش دانش شرکت‌های مشاور در خصوص بازار اروپا، برگزاری دوره های مختص صادرات به اروپا به همراه کارگاه‌های مربوطه از دیگر موضوعاتی هستند که باید در ارتباط با کشورهای اروپایی دنبال شوند.

کرباسی کمک به بانوان فعال اقتصادی بر اساس الگویی که ITC به این منظور تدوین کرده است را مطرح کرد و یادآور شد: این الگو بهبود فضای کسب وکار و افزایش دانش تجاری را برای زنان به همراه خواهد داشت.

او همچنین بر الحاق اتاق ایران به شبکه سازمان‌های اروپایی EEN و استفاده از ظرفیت‌های این سازمان برای افزایش ارتباطات بین‌المللی شرکت‌های ایرانی تاکید و اظهارامیدواری کرد: موانعی که در این مسیر ایجاد شده با توجه به انجام امور اداری آن و با همکاری کمیسیون اروپا هرچه سریع‌تر برطرف خواهد شد.

در ادامه سارا رینالدی، رئیس بخش خاورمیانه کمیسیون اروپا هدف از برگزاری این جلسه را تبیین اهداف پیش روی اتحادیه اروپا در همکاری با ایران در بازه سال‌های 2021 تا 2027 دانست و برنامه‌ریزی برای چارچوب همکاری‌های آتی را اعلام کرد.

به باور او از جمله اهداف پیش‌روی اداره همکاری‌های بین‌الملل کمیسیون اروپا در سال 2021 تشکیل همایش‌های تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا، توسعه بخش خصوصی ایران، توسعه روابط تجاری و همچنین تعمیق روابط فرهنگی بین مردم ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

براساس اظهارات رینالدی از دیگر برنامه‌های تعیین شده در این بازه 6 ساله، برقراری تعریف استراتژی‌های خاص مرتبط با تجارت، رفع موانع تجاری بر سر راه تجارت ایران و اروپا و همکاری‌های مشترک در تولید، همکاری در حوزه بهداشت و برگزاری همایش‌ها در این حوزه برای SME ها است.

از موارد دیگری که مورد توجه رئیس بخش خاورمیانه کمیسیون اروپا قرار گرفت، همکاری در زمینه تولید مواد غذایی، انتقال دانش و تکنولوژی، گسترش توریسم، انتقال دانش و تکنولوژی بخش خصوصی و همکاری در حوزه اقتصاد سبز بود.

لزوم شفافیت قوانین و دستورالعمل‌ها برای توسعه سرمایه گذاری اروپا در ایران، استقبال از طرح‌های پیشنهادی اتاق ایران و قول مساعد برای ادامه همکاری و بررسی طرح‌های پیشنهادی اتاق ایران نیز در این نشست از سوی رئیس بخش خاورمیانه کمیسیون اروپا تاکید شد.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید