Performancing Metrics

تاکید کشورهای عضو اکو بر اجرای موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای | اتاق خبر
کد خبر: 448328
تاریخ انتشار: 8 خرداد 1400 - 13:08
در نشست کارشناسان مالی و وزرای اقتصادی اکو مطرح شد
در نشست اخیر کارشناسان مسائل مالی و وزرای اقتصاد و دارایی اکو، غلبه بر مشکلات تجاری در روند تجارت درون منطقه‌ای با اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های منعقد شده بررسی شد.

 

به گزارش اتاق خبر به نقل از اتاق ایران، نشست کارشناسان مسائل مالی و وزرای اقتصاد و دارایی اکو به صورت آنلاین و به میزبانی جمهوری تاجیکستان برگزار شد. در این نشست نمایندگان کشورهای آذربایجان، ازبکستان،  ترکیه،  پاکستان، ترکمنستان و ایران به همراه بانک توسعه و تجارت، اتاق بازرگانی اکو و دبیرخانه اکو حضور داشتند.

در این نشست دو روزه که هدف از برگزاری آن تهیه پیش‌نویسی برای نشست وزرای کشورهای عضو اکو بود، برنامه‌ریزی برای غلبه بر مشکلات تجاری در روند تجارت درون منطقه‌ای با اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های منعقد شده در اکو و افزایش سهم تجارت درون منطقه‌ای از کل تجارت خارجی کشورهای عضو صورت گرفت.

همچنین نتایج نشست کارشناسان در راستای تشکیل اتحادیه تسویه اکو برای همکاری‌های بانکی و تبادل مالی از طریق این اتحادیه و افزایش تجارت درون منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه نمایندگان ترکیه و ایران خواستار احاله مسائل مربوط به اکوتا و تجارت به نشست‌های تخصصی این حوزه شدند که با موافقت دبیرخانه و میزبان نشست مواجه شد.

اجرایی شدن موافقت‌نامه‌های اکوتا، تسهیلات ویزایی اکو و توسعه فعالیت‌های کشورهای عضو و منابع بانک توسعه تجارت اکو از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مورد توجه قرار گرفت.

موضوع دائمی شدن دبیرخانه اکو نیز از سوی نماینده اتاق بازرگانی اکو مطرح شد.

در روز دوم این نشست وزرای امور اقتصادی و دارایی و کارشناسان و متخصصان امور مالی و بانکی  کشورهای عضو نیز حضور داشتند و گزارش جلسه مقامات ارشد (SOM) و مصوبات چهارمین نشست وزرای دارایی اکو بررسی شد. از سویی گزارش روند بازیابی اقتصاد کشورهای عضو در آغاز دوره پساکرونا که از سوی دبیرخانه تهیه و ارائه شده بود مورد تصویب و تایید قرار رگفت. آخرین وضعیت موافقت‌نامه‌های منطقه‌ای اکو با توجه به چشم‌انداز 2025 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نشست وزرا سامانه‌های مالی منطقه‌ای از جمله توصیه‌های بانک توسعه تجارت اکو، مصوبه  در مورد سیستم پرداخت منطقه‌ای و توافق‌نامه چارچوب اتحادیه تسویه اکو نیز مطرح و بررسی شد.

در این بین جمهوری آذربایجان برای برگزاری نشست بعدی وزرای اقتصاد و دارایی اکو اعلام آمادگی کرد و در پایان این نشست بیانیه پایانی پنجمین نشست وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای عضو اکو در سال 2021 به تصویب رسید.

بیانیه پایانی پنجمین نشست وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای عضو اکو به شرح زیر است.

ما وزرا و روسای هیات‌های نمایندگی دولت‌های عضو سازمان همکاری‌های اکو که در تاریخ 26 می 2021 به منظور برگزاری پنجمین نشست مجازی وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای عضو که توسط دولت تاجیکستان میزبانی و اداره شد، گرد هم آمدیم و موارد زیر را اعلام می‌کنیم:

  • تایید و تصدیق مجدد برمفاد عهدنامه ازمیر که به توسعه، شکوفایی، پیشرفت منسجم و رشد و بهبود اقتصاد جمعی کشورهای منطقه اکو کمک خواهد کرد را اعلام می‌کنیم.
  • اهداف ترسیم شده در نشست چهارم وزرای کشورهای عضو اکو در ارتباط با چشم انداز 2025 برای رشد اقتصادی پایدار منطقه مجدد مورد تاکید قرار گرفته و باید موانع موجود برطرف شوند.
  • درخواست می‌شود، تصمیمات چهارمین نشست وزرای اقتصاد و دارایی کشورهای اکو که در ژوئن 2012 برگزار شد، اجرایی شوند. در این راستا، ضرورت به همفکری و مشورت به منظور تبیین سازوکار نیل به رشد پایدار اقتصادی در منطقه وجود دارد.
  • تاکید بر ایجاد سازوکار منطقی درون‌گروهی به منظور دسترسی به بازارهای منطقه و سرمایه‌گذاری مستقیم منطقه‌ای با هدف ایجاد اشتغال و انتقال فن‌آوری در منطقه هماهنگ با خط مشی‌ها و راهبردهای آزادسازی تجاری.
  • با در نظر داشت روندهای اخیر اقتصاد جهانی و منطقه‌ای و تحلیل شرایط پس از کرونا ضرورت نیاز به راهبرد منطقه‌ای منسجم در اسرع وقت برای شرایط بعد از کرونا احساس می‌شود.
  • تاکید بر اهمیت مشارکت کشورهای عضو در آزادسازی تجارت با هدف توسعه تجارت در منطقه در اولین فرصت ممکن در دوران پسا کرونا.
  • تاکید بر ضرورت استقرار محیط تجاری دوستانه در منطقه با هدف بهبود فضای کسب‌وکار به منظور جذب سرمایه مستقیم خارجی و توسعه تجارت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از طریق اقدامات تسهیل کننده تجارت.
  • درک اهمیت همکاری میان موسسات منطقه‌ای به منظور تشویق سرمایه‌گذاری و تسهیل تجارت برای توسعه و پیشرفت در منطقه.
  • تاکید بر همکاری نزدیک‌تر برای تبیین و رفع موانع تجاری بین کشورهای عضو در شرایط فراگیری کرونا و ضرورت همکاری کشورهای عضو به منظور اجرای برنامه عملیاتی اکو در ارتباط با تسهیل تجارت فرامرزی و توسعه همه جنبه‌های تجارت کالاها در منطقه اکو.

با توجه به در نظر داشتن موارد بالا، تصمیمات زیر اتخاذ می‌شود:

  1. درخواست از دولت‌های عضو که اقدامات ضروری را برای تصویب موافقت‌نامه تجاری جامع با عضویت تمام کشورهای عضو سازمان اکو، به عمل آورند. در این ارتباط از کشورهای عضو دعوت به عمل می‌آید که توصیه‌های مطالعه شده توسط دبیرخانه اکو در ارتباط با کاهش تعرفه‌ها به منظور اجرای موافقت‌نامه اکوتا را ملاحظه و مورد بررسی قرار دهند تا اهداف توسعه تجارت که در چهارمین نشست اجلاس وزرا مد نظر بود، تحقق یابد. در همین راستا، از تمام کشورهای عضو درخواست می‌شود به فرایند آزادسازی تجاری بپیوندند.
  2. به طور فوری از دولت‌های عضو درخواست می‌شودد تا نقطه نظرات خود را برای تکمیل فرایند امضاء/تصویب موافقت‌نامه تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری ارائه کنند تا در اسرع وقت فرایند ایجاد محیط تجارت توام با سرمایه‌گذاری ایجاد شده و این امر منجر به جذب سرمایه‌گذاران محلی و خارجی شود که در نتیجه توسعه اقتصادی-اجتماعی در منطقه به وقوع بپیوندد.
  3. تاکید به طرف‌های متعاهد شرکت بیمه اتکایی اکو بر عملیاتی کردن شرکت مذکور به نحوی که منجر به گسترش فرآیند سرمایه‌گذاری با ایجاد ساختاری مطمئن برای تجار و سرمایه‌گذاران و ایمن سازی تجارت در منطقه شود. همچنین از سایر دولت‌های عضو اکو درخواست می‌شود، به شرکت بیمه اتکایی اکو بپیوندند.
  4. به دولت‌های عضو اکو توصیه می‌شود، نسبت به امضا و تصویب موافقت‌نامه کمک‌های اداری گمرکی متقابل که منجر به تسهیل بیشتر تجارت و شفافیت خواهدشد، اقدام کنند.
  5. به دولت‌های عضو توصیه می‌شود؛ امضا، تصویب و اجرای موافقت‌نامه تسهیل فرآیند صدور ویزا برای تجار کشورهای عضو اکو را مورد ملاحظه و بررسی قرار دهند. امضای موافقت‌نامه مذکور منجر به تشویق تجارت و سرمایه‌گذاری و ایجاد تشریک مساعی بیشتر در بین انجمن‌های تجاری در منطقه خواهد شد.
  6. دولت‌های عضو را تشویق به امضا و اجرای موافقت‌نامه منطقه‌ای در خصوص همکاری‌های مالیاتی میکند. این موافقت‌نامه منجر به شفافیت و بهبود و تسهیل محیط کسب‌وکار در منطقه خواهد شد.
  7. از تمامی دولت‌های عضو درخواست می‌کند که نسبت به اجرای کامل موافقت‌نامه چارچوب حمل‌ونقل ترانزیتی برای ارتباط بیشتر، تسهیل تجارت و تشویق دو طرف به انعقاد موافقت‌نامه‌ای که موضوعات مرتبط با راه، راه‌آهن و سایر موضوعات، مانند گمرک، بیمه، ویزا و غیره را در بر گیرد، اقدام کنند.
  8. نیاز منطقه به نظام مالی منطقه‌ای مستحکم‌تر که همکاری‌های بانکی و مالی در منطقه و همچنین نقل‌وانتقالات مالی را در بین دولت‌های عضو را تسهیل کند، تایید می‌شود
  9. به بانک‌های مرکزی کشورهای عضو اکو ماموریت داده می‌شود که چهارچوب موافقت‌نامه اتحادیه پایاپای اکو را به عنوان مبنایی برای همکاری در بین بانک‌های مرکزی کشورهای عضو منطقه اکو، نهایی و اجرایی کنند.
  10. تاکید بر ضرورت نیاز به افزایش تسهیلات تجاری از طریق استقرار نظام پرداخت منطقه‌ای در بین بانک‌های تجاری و موسسات مالی منطقه.
  11. تاکید بر لزوم همکاری نزدیک برای همگون‌سازی سیاست‌ها، رویه‌ها، چارچوب‌های حقوقی و قانونی با هدف ایجاد و توسعه فضای سرمایه‌گذاری پویا به منظور توسعه زیرساخت‌های منطقه‌ای از طریق ارتباط صندوق سرمایه ملی/حاکمیتی کشورهای عضو.
  12. دعوت از دیگر کشورهای عضو اکو برای مشارکت در بانک توسعه و تجارت اکو و تشویق بانک مذکور جهت همکاری نزدیک در حوزه‌هایی که منافع مشترک اعضا را تامین می‌کند، به خصوص در زمینه مطالعات امکان‌سنجی و بانک‌داری و همچنین پروژه‌ها و برنامه‌های مشترک سرمایه گذاری.
  13. تقدیر از دولت‌های عضو اکو برای نقش سازنده آنها در دوران شیوع کوید 19 از طریق باز نگه‌داشتن مرزهای خود به منظور تسهیل حمل‌ونقل و تجارت در منطقه و درخواست از همه اعضا برای اجرای کامل موافقت‌نامه چارچوب حمل‌و نقل ترانزیتی و برنامه عملیاتی اکو در ارتباط با اقدامات تسهیل همکاری‌های مرزی در شرایط همه گیری کرونا.
  14. حمایت از طرح ایجاد شبکه میان مناطق ویژه اقتصادی کشورهای عضو اکو به منظور ایجاد و توسعه محیط فعال برای جریان آزاد تبادل کالا و سرمایه و با هدف متنوع سازی تجارت و رقابت میان اعضا که منتج به ایجاد زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای و اتصال آنها به زنجیره‌های ارزش جهانی شده و در نهایت موجب توسعه انتقال تکنولوژی، تقویت مهارت‌ها، ایجاد اشتغال و کاهش فقر در منطقه خواهد شد.
  15. قدردانی از دبیرخانه اکو برای تلاش‌های مداوم آن به منظور توسعه تجارت از طریق هدایت پروژه‌های مطالعاتی کوچک در ارتباط با موانع اجرایی در موافقت‌نامه تجاری اکوتا و اقدامات به عمل آمده برای رفع مشکلات مربوط به فاز یک سیستم پرداخت منطقه‌ای اکو و همچنین تشویق اعضای اکو به منظور بررسی توصیه‌های مطالعاتی.
  16. تقدیر و تشکر از دولت جمهوری تاجیکستان برای میزبانی و برگزاری این نشست مهم مجازی و همچنین تشکر از دبیرخانه اکو برای تامین تمامی اسناد و ملزومات مورد نیاز این نشست و نیز هماهنگی به منظور تسهیل حضور نمایندگان دولت‌های عضو اکو در نشست مذکور.
 
 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید