Performancing Metrics

کویل آبی | اتاق خبر
کد خبر: 449081
تاریخ انتشار: 22 تیر 1400 - 10:18
کویل آبی یا مبدل‌های پوسته لوله در صنعت تهویه مطبوع و دستگاهای خنک کن  بسیار رایج است که به کویل آب خنک یا آبی معروف می‌باشد.

به گزارش اتاق خبر، از شیوه‌های مرسوم جهت کاهش دمای تجهیزات صنعتی همواره استفاده از سیال آب سرد خواهد بود. به علت دارا بودن ویژگی‌های خاص این مایع مثل ظرفیت حرارتی بالا از آن در سردخانه ها و صنایع برودتی بهره می‌گیرند. در کویل‌های آبی هوای گرم روی فین‌های آلومینیومی دمیده و بعد از برخورد با این مبدل دمای هوا کاهش پیدا می‌کند و در نهایت فرایند برودت به طرز صحیح آن شکل می‌گیرد.

کاربرد کویل آب خنک

مبدل‌ آب خنک یا کویل آبی کاربردهای زیادی در مدل‌های مختلف سیستم‌های برودتی مثل تهویه مطبوع، سردخانه و تهویه صنعتی دارند. عمدتا مایع درون کویل‌ها یکی از سیالات آب، آب و گلیکول، اتیلن، آب نمک یا برین می‌باشد. در این نوع از کویل صنعتی چیلد واتر جهت تنظیم دمای هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از اواپراتور های آبی در سردخانه‌های بزرگ برای تولید هوای سرد جهت نگهداری محصولات، در بیمارستان‌ها و مراکز درمان همچنین تولید دارو به عنوان گرمکن یا سردکن دوباره و در نیروگاه‌های حرارتی جهت خنک کاری هوای ورودی به توربین کاربرد گسترده‌ای خواهد داشت.

ویژگی‌های فیزیکی کویل آبی

به علت ویژگی رسوب گذاری آب و جلبک، به صورت عمده در تولید کویل آبی از لوله مسی با قطر 5/8 اینچ استفاده می‌گردد. ولی در مبدل‌های کوچک مثل فن کویل‌ها از لوله‌های مسی با قطر 8/3 اینچ بهره می‌گیرند. خطرات رسوب گذاری و بسته شدن راه مایع از درون لوله‌های با قطر کوچک بیشتر می‌باشد. تمامی انواع کویل آبی باید دارای شیر هواگیری در بالاترین بخش و شیر تخلیه در پایین ترین قسمت قرار گیرند.

معرفی کویل آبی فین پلیت

این نوع مبدل حرارتی کویل آبی در اندازه‌های مختلف، ردیف و فین‌های معین شده ضریب تبادل حرارت بالایی که با استفاده از سیال، گرم شده و با گذر داخل لوله‌های مسی جهت جابه‌جایی گرما است. این نوع برای سیال هایی چون آب و روغن وظیفه انتقال گرما را عهده دار می‌باشد. کویل‌ها هم برای سیستم گرمایشی هم سرمایشی آب و روغن به حساب می‌آیند که مایع بعد از ورود به لوله‌ای فین دار تعیبه شده سرد و یا گرم می‌شود، جنس این لوله‌ها معمولا از آلومینیوم یا مس خواهد بود.

آشنایی با مبدل آب خنک فولادی و فین اسپریال

در کویل آبی گرمایش از طریق بخار با فشار و دمای بالا وارد مبدل می‌شود، به علت مولکول‌های بخار آب، فشار بخار و ضربه‌های زیاد به جداره کویل، قرارگیری مخزن در دو طرف آن خواهد بود. استفاده از مخازن مانیسمان با ظرفیت بالا در ساخت این دستگاه از ترک خوردن جلوگیری خواهد کرد. پایین ترین لول راندمان و عملکرد کویل‌های آبی می‌توان به مبدل‌های فین اسپریال اشاره کرد، که ممکن است از جنس فلزی یا فولادی باشد. نوار ورقی مانند مثل فنر به اطراف مین‌ها وصل می‌شود. استفاده این نوع معمولا به جهت روغن‌های داغ و مبدل‌های بخار ارزان است. جهت دستیابی به اطلاعات تکمیلی می‌توانید با کارشناسان شرکت کویل dx طراح و تولید کننده انواع مبدلهای پوسته لوله تماس حاصل نمایید.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید