Performancing Metrics

چه افرادی نباید سوار هواپیما شوند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 449248
تاریخ انتشار: 10 مرداد 1400 - 13:17
از هواپیما همواره به عنوان یکی از آسان‌ ترین روش های سفر یاد شده است. زیرا قادر است در کمترین زمان ممکن فاصله بین مبدا و مقصد را طی کند و از کوتاه ترین مسیر استفاده می کند.

با این حال، نمی توان سفر هوایی را به تمامی افراد توصیه کرد. قرار گرفتن در ارتفاع بالا، اختلاف فشار و هیجان ناشی از پرواز ممکن است برای برخی مسافران به شدت مشکل آفرین باشد. بنابرین سازمان هواپیمایی کشور قوانینی برای منع پرواز این افراد وضع کرده تا سلامتی آنها و آسایش سایر مسافران مورد تهدید قرار نگیرد.

با توجه به این موضوع، بیماران اعصاب و روان، بیماران قلبی عروقی، بیماران تنفسی، خانم های باردار و سالمندان با بیماری های خاص از جمله کسانی هستند که باید اکیدا از سفر با هواپیما پرهیز کنند. در ادامه این مقاله به شرح تمامی این موارد خواهیم پرداخت.

 

  1. افرادی که به بیماری های قلبی عروقی مبتلا هستند

کسی که به سکته قلبی یا جمله عصبی دچار می شود، تا چندین هفته باید از سفرهای هوایی اجتناب کند. زیرا پرواز با هواپیما سبب بروز اضطراب و اختلاف فشار، باعث آریتمی در این بیماران خواهد شد. آریتمی یا همان منظم نبودن ضربان قلب حتی می تواند در برخی موارد به مرگ منجر شود.

در آنژیوپلاستی رگهای مسدود شده قلب به کمک بالون باز شده و در آن فنر یا استنت قرار می گیرد. بنابرین افرادی که عمل آنژیوپلاستی انجام داده اند؛ تا چند روز پس از عمل نباید با هواپیما سفر کنند و تنها پس از بهبودی کامل و با تایید پزشک معالج می توانند مجوز پرواز را دریافت کنند.

همچنین بیمارانی که تحت جراحی قلب باز قرار گرفته اند و دوره نقاهت خود را سپری می کنند؛ برای سفر با هواپیما باید به طور کامل بهبودی یابند. زیرا ممکن است در طول پرواز به قلب و دستگاه تنفسی آنها فشار زیادی وارد شود و به مشکلاتی جدی دچار شوند.

  1. افرادی که به اختلالات خونی دچار هستند

سفر هوایی برای بیماران کم خون که افت هموگلوبین دارند، بسیار خطرناک است. زیرا با وجود تنظیم بودن فشار درون کابین هواپیما، با افزایش ارتفاع و اختلاف فشار، مشکلاتی برای این بیماران ایجاد می شود. به عنوان مثال درد در ناحیه قفسه سینه و فشار به دستگاه تنفسی، می ‌تواند در انتها به سکته و یا حتی مرگ این افراد منجر شود.

کسانی که به بیماری سلول داسی شکل مبتلا هستند نیز، برای سفر با هواپیما با مشکلاتی مواجه هستند. این افراد از یک بیماری ژنی رنج می برند که گلبول های قرمز آنها به هنگام کبود اکسیژن در خون، به شکل داس درآمده و با ایجاد انسداد عروق، موجب درد شدید و نارسایی عضو می شوند. بنابرین چنین بیمارانی باید برای سوار شدن به هواپیما از پزشک مجوز دریافت کنند و تجهیزات مورد نیازشان را همراه خود داشته باشند.

برای تجربه سفری امن و به یادماندنی، خرید بلیط هواپیما کیش را به شما پیشنهاد می دهیم.

  1. افرادی که دچار تنگی نفس هستند

کسانی که از مشکلات ریوی مانند آمفیزم، برونشیت مزمن و برونشکتازی رنج می برند؛ و یا در حین پرواز به تنگی نفس دچار می‌ شوند، بهتر است هنگام انتخاب هواپیما جوانب احتیاط را در نظر بگیرند. به این خاطر که قرار گرفتن در ارتفاع بالا و اختلاف فشار، می‌تواند مشکلات تنفسی این افراد را تشدید کند.

اضطراب ناشی از پرواز نیز بر این مسئله اثرگذار است. با این وجود، در صورتی که سفر با هیچ وسیله نقلیه دیگری برای بیمار مبتلا به مشکلات تنفسی ممکن نبود، باید برای سوار شدن به هواپیما تجهیزات ضروری مانند کپسول اکسیژن را با خود همراه داشته باشند.

  1. افرادی که به بیماری های مغز و اعصاب دچار هستند

بیمارانی که به مننژیت، صرع و آنسفالیت مبتلا هستند، قبل از انتخاب پرواز باید این نکته را مد نظر قرار دهند که سفر با هواپیما می ‌تواند برای آنها فوق العاده خطرناک باشد. به ویژه لحظه بلند شدن و فرود هواپیما از جمله موقعیت هایی است که برای بیماران مغز و اعصاب مشکلات عمده ای به وجود می آورد.

 لازم به ذکر است که هیجان ناشی از پرواز نیز ممکن است بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد. علاوه بر این استرس پرواز هم می‌تواند روی عملکرد مغز اثرگذار باشد. به همین علت، تمامی بیماران به خصوص افرادی که اخیرا عمل‌ هایی مانند جراحی مخچه انجام داده ‌اند؛ باید پیش از هر گونه اقدام برای سفر با هواپیما، از پزشک معالج خود مشاوره دریافت کنند.

  1. بانوانی که در دوره بارداری به سر می‌برند

مادرانی که در آخرین ماه ‌های بارداری به سر می برند؛ بهتر است با توجه به حساسیت بالای این دوره و احتمال وقوع زایمان زودرس، از هر نوع سفر به خصوص سفر هوایی اجتناب کنند.

خانم های بارداری که سابقه خونریزی، زایمان زودرس، سقط جنین و یا مسمومیت بارداری دارند، باید این توصیه را بیشتر جدی بگیرند. سایر بانوان باردار نیز بهتر است پیش از اقدام به پرواز، توسط پزشک معاینه شوند و در صورتی که مشکلی وجود نداشت، هواپیما را به عنوان گزینه ای برای سفر خود در نظر بگیرند.

  1. افرادی که به بیماری های گوش، حق و بینی دچار هستند

کسانی که به سینوزیت، بارتروما، اوتیت مدیا یا همان عفونت گوش میانی مبتلا هستند، نباید سوار هواپیما شوند. زیرا به علت اختلاف فشاری که هنگام بلند شدن و فرود آمدن هواپیما در دو سوی سینوس ها و پرده گوش ایجاد می شود، ممکن است باعث تشدید عارضه زمینه ای بیماری شود.

پزشکان به افرادی که جراحی گوش میانی انجام داده اند یا لوزه هایشان را عمل کرده اند؛ توصیه می کنند که تا چند روز از سفر هوایی پرهیز کنند تا دوران نقاهت خود را پشت سر بگذارند.

کسی که تحت جراحی فک قرار گرفته، ممکن است با توجه به شدت آسیب دندان هایش به مدت 2 الی 6 هفته به طور ثابت روی هم قرار بگیرند. بنابرین قادر به باز کردن دهانش نیست. اگر چنین شخصی هنگام سفر با هواپیما دچار حالت تهوع و استفراغ شود، این احتمال برگشت محتویات معده به ریه هایش وجود دارد و ممکن است خفه شود. پس بهتر است تا بهبودی کامل از سفر هوایی خودداری کند.

با وجود تمام مواردی که گفته شد؛ در صورت نداشتن هر گونه محدودیت پزشکی، پرواز بهترین و سریع ترین راه برای رسیدن به مقصد است. بنابرین به شما پیشنهاد می کنیم تا با خرید بلیط هواپیما آبادان به صورت آنلاین، در زمان خود صرفه جویی کرده و سفری خوش برای خودتان رقم بزنید.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید