Performancing Metrics

تصویب لوایح FATF باعث تسهیل مبادلات ایران و دانمارک خواهد شد | اتاق خبر
کد خبر: 449258
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1400 - 20:25
سفیر دانمارک در تهران در دیدار با غلامحسین شافعی
سفیر دانمارک در دیدار با رئیس اتاق ایران با اشاره به مسائل مربوط به تراکنش‌های مالی، تصویب لوایح FATF به‌موازات احیای برجام را زمینه‌ساز تسهیل مبادلات ایران و دانمارک عنوان کرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، در دیدار سفیر دانمارک در تهران با رئیس اتاق ایران، بر ارتقای کمیته مشترک بازرگانی ایران و دانمارک به اتاق مشترک تأکید و از برگزاری نشست آنلاین میان اتاق ایران و کنفدراسیون صنایع دانمارک استقبال شد.

غلامحسین شافعی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به سفیر دانمارک در تهران، گفت: کشور دانمارک اگرچه به لحاظ جمعیت در ردیف کشورهای کوچک به شمار می‌آید؛ اما به لحاظ کیفیت جمعیت در ردیف کشورهای ممتاز در منطقه است. این کشور به لحاظ نیروی انسانی تحصیل‌کرده و کارا در وضعیت ممتازی قرار دارد و توسعه و پیشرفت دانمارک هم ناشی از نیروی انسانی آن است.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: یکی دیگر از مؤلفه‌های شاخص دانمارک، مسئله امنیت در این کشور است. به‌علاوه توجه به حقوق شهروندی در این کشور ممتاز است. همچنین دانمارک به لحاظ پیشرفت در کار پزشکی از کشورهای شاخص منطقه به شمار می‌آید که در طول سال‌های گذشته دانمارک به لحاظ پیشرفت صنعتی موقعیت قابل‌توجهی داشته و به‌ویژه از نرخ بسیار پایین تورم و رشد اقتصادی بالایی برخوردار بوده است.

او گفت: دانمارک در حوزه انرژی و استفاده از انرژی‌های پاک و مخصوصاً انرژی بادی کشوری توسعه‌یافته است و تقریباً 40 درصد از نیازهای انرژی بادی دنیا را دانمارک تولید می‌کند.

رئیس اتاق ایران به قدمت بالای رابطه دانمارک با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و ادامه داد: بیش از 90 سال از اولین معاهده بین دو کشور می‌گذرد؛ بنابراین ازنظر تاریخی رابطه دو کشور رابطه‌ای طولانی است.

شافعی بابیان اینکه رد پای دانمارک در صنایع ایران نیز وجود دارد، گفت: مخصوصاً در صنایع لبنی این رد پا مشهود است؛ چراکه اولین کارخانه لبنیات ایران را کشور دانمارک بنا کرد و بیشتر ماشین‌آلات موردنیاز کشور هم از طریق دانمارک تأمین شد بنابراین صنعت ایران قرابت زیادی با صنعت دانمارک دارد.

به گفته او، ایران و دانمارک علاوه بر اینها در بخش دارویی، صنایع پزشکی، صنعت سیمان و کشتیرانی هم سابقه همکاری طولانی داند.

شافعی به اثر تحریم‌ها بر روابط اقتصادی ایران و دانمارک اشاره کرد و گفت: اگرچه به دلیل تحریم‌ها میزان مراودات اقتصادی دو کشور کاهش یافت اما باوجود تحریم‌ها بخشی از صنایع دانمارک که در ایران حضور داشتند خوشبختانه به کارشان ادامه دادند.

او ادامه داد: در طول چند سال گذشته تفاهم‌نامه‌های بسیار خوبی بین دو کشور به امضا رسیده و هیات‌های خوبی بین دو کشور رفت‌وآمد داشتند. به‌خصوص بنده از سفر به دانمارک خاطره بسیار خوبی دارم و می‌دانم امکانات قابل‌توجهی برای افزایش همکاری‌ها وجود دارد و شاید در شرایط جدید ما بتوانیم میزان مبادلات اقتصادی‌مان با دانمارک را افزایش بدهیم.

شافعی گفت: ازآنجاکه دانمارک برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است ما اقدام به تشکیل کمیته بازرگانی با کشور دانمارک کردیم و امیدواریم در آینده نزدیک این کمیته مشترک تبدیل به اتاق مشترک بین ایران و دانمارک شود.

او همچنین تأکید کرد: ما امیدواریم با توجه به اوضاعی که در کشور ما در ارتباط با مشکلات آب و انرژی وجود دارد و ازآنجاکه دانمارک کشور شاخصی در این زمینه است، به‌طور ویژه بتوانیم در این دو زمینه همکاری خودمان با دانمارک را گسترش بدهیم.

دانمارک هیچ‌وقت از کارزار فشار حداکثری علیه ایران حمایت نکرد

در ادامه این نشست، جسپر وار، سفیر دانمارک در تهران گفت: در تهران رابطه تجاری و بازرگانی دیرینه دو کشور را به دو دلیل هر روز مشاهده می‌کنم. اول ترافیک تهران که مرا به یاد دیپلمات جوانی می‌اندازد که در دهه 20 میلادی به شهرداری تهران رفت تا خط اتوبوس‌رانی تهران را راه‌اندازی کند و دوم محل اقامتم که دقیقاً همان‌جایی است که شرکت کمپساکس قرار داشت. همان شرکتی که راه‌آهن سراسری ایران را ساخت و هفته گذشته هم این خط آهن به ثبت رسید و یکی از دستاوردهای بزرگ مهندسی در یکی از نقاط مهم منطقه محسوب می‌شود.

او ادامه داد: شرکت‌های دانمارکی در ایران فعال هستند. ازجمله شرکت نوونوردیسک که در ایران سرمایه‌گذاری کرده و با سرمایه‌ای بالغ‌بر 70 میلیون یورو کارش را در ایران آغاز کرده است.

سفیر دانمارک در تهران، به موضوع استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر اشاره کرده و گفت: در دانمارک استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در صدر برنامه‌ها هستند. بسیاری از شرکت‌های دانمارک به‌طور تخصصی در زمینه انرژی‌های تجدید پذیر کار می‌کنند و دانمارک به‌نوعی ناگزیر شد که به این سمت برود. اقتصاد ما در بحران نفتی 1973 و 1979 خسارات سهمگین متحمل شد و برای کاهش این خسارات یکی از راه‌حل‌ها این بود که دنبال انرژی‌های جایگزین باشیم. شما به استفاده از انرژی‌های بادی اشاره کردید. قبل از تحریم‌ها یکی از شرکت‌های بزرگ ما با ایران در زمینه تولید انرژی باد همکاری می‌کردند.

او ادامه داد: گزینه دیگر ما صرفه‌جویی در منابع آبی بود. این یک اصل پذیرفته‌شده است که اگر بخواهید توسعه پیدا کنید نیاز به مصرف بیشتر منابع انرژی دارید؛ اما ما به دنبال این بودیم که رشد اقتصادی‌مان با مصرف انرژی متناسب باشد. رشد اقتصادی ما حدود 6 درصد است اما در مقایسه با دوره بحران اقتصادی مصرف انرژی‌مان 10 درصد کمتر شده است. در کپنهاک فقط 8 درصد از آب مصرف‌شده غیرقابل‌تجدید است که این رقم پایینی است. ما برای کاهش آثار عوامل مخرب خارجی ناچار شدیم اقداماتی برای صرفه‌جویی انجام بدهیم و حالا به دنبال این هستیم که این تجربه مفید خود را به مزیت نسبی در رقابت جهانی تبدیل کنیم و بتوانیم فناوری که از آن بهره می‌بریم را در اختیار سایر کشورها قرار بدهیم.

سفیر دانمارک در تهران تأکید کرد: دانمارک هیچ‌وقت از کارزار فشار حداکثری علیه ایران حمایت نکرد و ما مشتاق این هستیم که دوباره شاهد احیای برجام باشیم و درهای اقتصاد ایران باز شده و دانمارک هم جز کشورهایی باشد که دوباره وارد اقتصاد ایران می‌شود. وقتی تحریم‌ها برقرار شد و یک سری شرکت‌ها از ایران خارج شدند اما باوجود جو نامساعد یک سری از شرکت‌های دانمارکی تصمیم گرفتند در ایران بمانند و به کارشان ادامه دهند.

او خطاب به رئیس اتاق ایران گفت: من اشتیاق شما برای بالا بردن میزان همکاری‌ها را شاهد هستم و فکر می‌کنم پیشنهاد شما برای ارتقای سطح کمیته مشترک به اتاق مشترک ایران و دانمارک پیشنهاد قابل‌توجهی است که بعد از مبادله تفاهم‌نامه‌هایی بین دو کشور این امکان تقویت‌شده است.

او با بیان اینکه بارها شاهد علاقه‌مندی کن فدراسیون صنایع دانمارک برای همکاری‌های بیشتر با ایران بوده تأکید کرد: البته این امر مستلزم این است که ابتدا شاهد گشایش‌هایی در برجام باشیم و برجام احیا شود تا دریچه‌ای باز شود و کسب‌وکارها دوباره بتوانند راهشان را ادامه دهند. اگر این پشتوانه ایجاد شود فکر می‌کنم بتوان نشست مجازی بین اتاق ایران و کن فدراسیون صنایع دانمارک برگزار کرد. این می‌تواند شروع خوبی برای ازسرگیری روابط باشد. امیدوارم درنهایت به نتایج ملموسی در زمینه ارتقا همکاری‌های بین دو کشور برسیم.

 آماده حمایت همه‌جانبه از شرکت‌های دانمارکی باقی‌مانده در ایران هستیم

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در پاسخ به سفیر دانمارک گفت: اینکه گفتید در بخش اول صحبت‌هایم سخنان شما را پیشاپیش بیان کردم به این معناست که ازنظر احساسی به هم نزدیک هستیم و یکدیگر را درک می‌کنیم.

او با استقبال از برگزاری نشست مجازی میان اتاق ایران و کنفدراسیون صنایع دانمارک تأکید کرد: برای چنین جلسه‌ای خیلی مشتاق هستیم و معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران زمینه برگزاری آن را فراهم خواهد کرد. در سفر به دانمارک هم جلسه خوبی داشتیم و یک تفاهم‌نامه با کنفدراسیون صنایع دانمارک امضا کردیم.

شافعی با تأکید بر لزوم استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر گفت: در دنیای امروز کشورها به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر می‌رود و اکثر کشورهای اطراف ایران هم مشکل انرژی دارند و آینده‌شان وابسته به استفاده از این انرژی‌های تجدید پذیر است؛ بنابراین من فکر می‌کنم همکاری با ایران در این زمینه می‌تواند جمعیت بسیار بزرگ 500 میلیون نفری در اطراف ایران را هم دربر بگیرد.

رئیس اتاق ایران با یادآوری اینکه باوجود تحریم‌ها شرکت‌های دانمارکی در ایران ماندند تأکید کرد: ما آماده هستیم نهایت حمایت را از این شرکت‌ها به عمل بیاوریم. لذا اگر آنها با مشکلی مواجه بودند این مشکلات را به ما منتقل کنید و ما سعی در برطرف کردن آن‌ها خواهیم داشت.

شافعی در پایان گفت: من فکر می‌کنم آینده متفاوتی در انتظار همکاری‌های ماست و از هر نوع کار مثبت دراین‌ارتباط حمایت می‌کنیم. امیدواریم بازهم در آینده روابط بیشتری باهم داشته و این روابط را نزدیک و نزدیک‌تر کنیم.

امیدوارم به‌موازات احیای برجام لوایح FATF هم تصویب شوند

جسپر وار، سفیر دانمارک در تهران هم در پاسخ گفت: می‌دانم که انجام تراکنش‌های مالی تبدیل به مانع و سد اصلی شده که به دلیل تأثیرپذیری تحریم‌هاست و امیدواریم با احیای برجام ما شاهد رفع این مشکل باشیم و همین‌طور امیدوارم به‌موازات احیای برجام شاهد تصویب لوایح FATF باشیم چراکه این کار باعث تسهیل مبادلات بیشتر دو کشور خواهد شد. من از تعهد آشکار شما به توسعه روابط بین دو کشور تشکر می‌کنم.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید