Performancing Metrics

روحانی: با چنگ انداختن به صورت هم با هتاکی و تخریب یکدیگر نمی توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم  | اتاق خبر
کد خبر: 449285
تاریخ انتشار: 11 مرداد 1400 - 21:57
رئیس جمهور گفت: آنچه که برای نجات کشور در سال ۹۲ فکر می کردم همان است. اعتدال و تعامل سازنده در داخل و خارج. هنوز بعد هشت سال همان فکر را می کنم. با چنگ انداختن به صورت هم با هتاکی و تخریب یکدیگر نمی توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم.

رئیس جمهور گفت: آنچه که برای نجات کشور در سال ۹۲ فکر می کردم همان است. اعتدال و تعامل سازنده در داخل و خارج. هنوز بعد هشت سال همان فکر را می کنم. با چنگ انداختن به صورت هم با هتاکی و تخریب یکدیگر نمی توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم. باید به این نتیجه برسیم که دوران تندروی به پایان رسیده است. راه اعتدال است. در طول این هشت سال جناح‌های مختلف به آینده امیدوار بودند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از «انتخاب»، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه و در آخرین روز دولت دوازدهم در نشست با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید، تصریح کرد: با افراطی گری به جایی نمی‌رسیم، با چنگ انداختن به روی صورت هم و تخریب همدیگر و هتاکی نسبت به یکدیگر به جایی نمی‌رسیم و نمی‌توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم.

روحانی افزود: باید به این نتیجه برسیم که دوران تندروی و افراطی گری به پایان رسیده است، البته برخی فکر می‌کنند تازه آغاز شده که اشتباه می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به وضعیت کشور در روز‌های آغازین پس از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و آغاز فعالیت دولت یازدهم گفت: در آن روز‌ها امید در سراسر ایران موج می‌زد و تدبیر دولت در سایه آن جاری بود. تدبیر در سایه امید آسان‌تر از تدبیر در فشار سایه جنگ و سختی‌ها است.

روحانی افزود: آ‌ن روز روزِ امید مردم بود که آثار آن را می‌شد در انتظارات مردم مشاهده کرد. این آثار هم در داخل ایران و هم در افکار عمومی جهانیان قابل مشاهده بود و در همان امیدواری بود که کار‌های عظیم و بزرگ به ثمر نشست.

رئیس جمهور اظهار داشت: در اولین حضورم در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کردم که منطقه ما با یک فاجعه بزرگ، خشونت و تروریسم عظیم مواجه است و قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراط‌گری را پیشنهاد کردم که مخالفت چند کشور محدود با آن نیز بی‌اثر ماند و این قطعنامه به اتفاق آراء به تصویب رسید و نشانه‌ای از نگاه امیدوارانه جهانیان به رویکرد دولت جدید ایران در منطقه بود.

روحانی با بیان اینکه در روز‌های آغازین دولت یازدهم بدون اینکه دولت هنوز اقدام خاصی انجام داده باشد قیمت ارز شروع به پایین آمدن کرد، اظهار داشت: وقتی گفتیم در ۱۰۰ روز اول گام‌های مهمی برای حل مشکلات برمی‌داریم برخی‌ها خودشان را به راهی دیگر زدند که گویا نمی‌دانند معنای این حرف چیست و برخی هم گفتند که در ۱۰۰ روز چه کاری می‌شود انجام داد؟

رئیس جمهور تصریح کرد: اولین مصوبه دولت یازدهم احیای دریاچه ارومیه بود که در مجموع ۱۹ تصمیم برای آن اتخاذ شد و بلافاصله پس از آن اولین لایحه دولت را برای رفع موانع تولید با قید دوفوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم.

روحانی با بیان اینکه دغدغه‌های دولت تدبیر و امید از نخستین روز‌های فعالیت خود محیط زیست و رفع موانع از پیش روی فعالیت‌های اقتصادی بود خاطرنشان کرد: در همان ۱۰۰ روز نخست و حتی پیش از پایان ۱۰۰ روز، اولین نتیجه تعامل سازنده با جهان را در حصول توافق با قدرت‌های بزرگ شاهد بودیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دیروز آخرین جمله علی‌برکت‌الله را در افتتاح طرح‌های عمرانی ملی بیان کردم که این جمله برگرفته از توصیه جبرئیل به پیامبر اسلام (ص) در سفر معراج بود، گفت: دیروز آخرین برکت‌الله را برای افتتاح ساختمان مرکز همایش‌های بین المللی اصفهان به کار بردم که به گفته شهردار این شهر بر مبنای تعامل سازنده و برای اجتماع مقامات بین‌المللی در مسیر تعامل سازنده ساخته شده است.

روحانی با بیان اینکه امروز نیز همانند سال ۹۲ اعتدال و تعامل سازنده در داخل و خارج را راه حل رفع مشکلات و نجات ایران می‌دانم، اضافه کرد: با افراطی‌گری و چنگ انداختن روی صورت هم و هتاکی نمی‌توانیم پیشرفت کنیم باید به این نتیجه برسیم که دوران افراطی گری به پایان رسیده و این راه اعتدال است که هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد.

رئیس جمهور اظهار داشت: در طول هشت سال گذشته اختلاف سلیقه داشتیم، اما هر دو جناح به آینده امیدوار بودند و با وجود فرازونشیب‌های فراوان همه متفق بودند که کشور باید توسعه یافته و به الگویی برای منطقه و جهان تبدیل شود و راه اصلی رسیدن به این هدف تعامل سازنده با جهان، منطقه و دوستان‌مان است.

روحانی با بیان اینکه برداشتن هفت قطعنامه خطرناک علیه ملت ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد کار آسانی نبود، تصریح کرد: همه کسانی که در عرصه مذاکرات هسته‌ای حضور داشتند از ابتدا می‌دانستند که این کار آسانی نیست و روز‌هایی بود که همه دوستان ما از ادامه دادن مسیر خسته و مایوس می‌شدند، اما بنده همواره نسبت به موفقیت مسیر تعامل سازنده و مذاکره بر اساس آن اطمینان داشتم و بالاخره نیز این مسیر به ثمر نشست و قطعنامه ۲۲۳۱ خط بطلانی بر هفت قطعنامه خطرناک علیه ملت ایران کشید.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کمتر کسی بود که باور کند امکان برداشتن این قطعنامه‌ها وجود دارد، اما اراده ملت ایران و تلاش و تدبیر در سایه امید به نتیجه رسید و مذاکرات تحت هدایت مقام معظم رهبری و به پشتوانه حضور و حمایت مردم به ثمر رسید. در همان ایام وزیر خارجه آمریکا در میانه مذاکرات گفته بود که ما شاهد استقبال مردم اصفهان از دولت و رئیس جمهور ایران بودیم و این نشانه قدرت این دولت و مردم است و آن استقبال تاریخی در آن مقطع دنیا را تکان داد و البته حمایت همه مردم ایران بود که به دولت در میدان مذاکره قدرت می‌بخشید.

روحانی با اشاره به این موضوع که ممکن است کسانی بگویند دولت در مسیر تعامل سازنده به موفقیت صددرصدی نرسیده است، گفت: در مذاکره و تعامل هر دو طرف به دنبال رسیدن به موفقیت صددرصدی هستند، اما طبیعی است که هیچ‌یک به این هدف نخواهند رسید.

رئیس جمهور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در ابتدای دولت دوازدهم بر «تعامل گسترده و سازنده با جهان» تصریح کرد: درست است که مذاکره کردن سخت است و مذاکره نکردن و ایستادن در بیرون گود آسان، اما راهی جز مذاکره و تعامل نداریم و دولت تدبیر و امید در همان ماه‌های نخست فعالیت خود با تکیه بر توانِ مذاکره کنندگان خود و با هدایت‌های مقام معظم رهبری کاری عظیم و بزرگ انجام داد.

روحانی با بیان اینکه کسانی را که می‌پرسند خاصیت برجام چه بود، به نتایج برجام واگذار می‌کنیم، گفت: می‌گویند هواپیما‌هایی که دولت مدعی است پس از برجام خریداری کرده کاغذی بودند؟! می‌توانید از مسافرانی که این هواپیما‌ها را سوار شدند بپرسید که این هواپیما‌ها کاغذی بودند یا واقعی؟ میلیارد‌ها دلار سرمایه پس از برجام وارد کشور شد و حرکتی عظیم و بزرگ شکل گرفت که نتیجه آن به پایان رسیدن فاز‌های پارس جنوبی، گسترش معادن، احداث خطوط ریلی و بزرگراهی در سراسر کشور، رونق بنادر، ساخت سد‌ها و ساخت و توسعه نیروگاه‌ها و هزاران اقدام دیگر در مسیر توسعه ایران بود.

رئیس جمهوری با بیان اینکه گسترش پهن‌باند در سراسر کشور نیز یکی از دستاورد‌هایی بود که در نتیجه گشایش حاصل از برجام ایجاد شد، اضافه کرد: اگر همچنان در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی می‌ماندیم این دستاورد‌ها بسیار سخت‌تر به دست می‌آمد، اما در نتیجه آن گشایش دیروز توانستیم احداث بیست و هفتمین سکوی دریایی در میدان عظیم پارس جنوبی را جشن بگیریم در غیر اینصورت همه این طرح‌ها نیمه کاره مانده بود و همچنان خاک می‌خورد.

روحانی اظهار داشت: این حرف من نیست که بگویم پس از برجام شاهد یک پیشرفت بزرگ در کشور بودیم بلکه آمار رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصدی در سال ۹۵ نرخ تورم تک رقمی برای چند سال، ایجاد ۷۹۰ هزار فرصت شغلی و مثبت شدن تراز تجارت غیرنفتی پس از ۶۰ سال گواه آن است که پس از برجام در اقتصاد کشور چه گذشت.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه طبیعی است تفاهم و توافق با هیچ کشوری چه دوست و چه دشمن نمی‌تواند دائمی باشد، تصریح کرد: خداوند خطاب به پیامبر خود می‌گوید که تو هر پیمانی که با کفار بستی از سوی آنان نقض شد، اما مساله مهم این است که ببینیم در زمانی که پیمانی را منعقد کردیم بهترین کاری که می‌توانستیم انجام دهیم کدام بود، البته این مساله‌ای روشن است و در آن زمان کار دیگری نمی‌توانستیم انجام دهیم.

روحانی ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند نمی‌توان و نباید در مذاکره مبنا را بر اعتماد قرار داد، اما باید برای حصول تفاهم و توافق مذاکره کرد.

رئیس جمهوری گفت: وقتی ارتجاع منطقه، صهیونیست‌ها و تندرو‌های آمریکایی دیدند که ایران بر پایه مذاکره در حال پیشرفت و موفقیت است شروع به سنگ‌اندازی کردند و در گام اول منطقه را به هم ریختند چنانکه شاهد بودیم موصل در خرداد سال ۹۳ سقوط کرد و در کشور‌های همسایه ایران مثل عراق، لبنان و سوریه چه وضعیتی پیش آمد و یاد سردار شهید سلیمانی را گرامی می‌داریم که چه کار‌های بزرگی در آن روز‌ها انجام دادند.

روحانی افزود: بدخواهان جمهوری اسلامی فکر نمی‌کردند ایران در آن شرایط و در آن گیرودار و گرفتاری بحران‌ها بتواند حتی مذاکره کند چه رسد به اینکه به موفقیت هم برسد، اما وقتی دیدند که مذاکرات در حال رسیدن به نتیجه است به تلاش‌های خود شدت بخشیدند و در حالی که همه چیز برای حصول توافق آماده بود به آمریکایی‌ها وعده دادند که قیمت نفت را به ۳۰ دلار رسانده و شرایط را برای ایران سخت‌تر می‌کنند تا راحت‌تر امتیاز دهد و در نتیجه مذاکرات را به هم ریختند.

رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید در کشاکش ظهور داعش در منطقه، ایجاد ناامنی‌ها، شرایط خاص منطقه و نفت ۳۰ دلاری اجازه نداد که تکانه‌های ناشی از این بحران‌ها کشور را به شکست بکشاند، گفت: ما تحت همین فشار‌ها و سختی‌ها به توافق رسیدیم، اما دشمنان و بدخواهان پس از توافق نیز آرام ننشستند و دور جدید تلاش‌های خود را برای به شکست کشیدن توافق آغاز کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: حرف‌هایی درباره آن ایام دارم که شاید سال‌ها نتوان به زبان آورد و نتوان گفت که در فاصله حصول توافق برجام در تیر ماه تا آغاز اجرای آن در دی ماه چه اتفاقاتی افتاد و چه اقداماتی کردند تا برجام اجرایی نشود.

روحانی در ادامه اظهار داشت: با آغاز به کار دولت دوازدهم دوباره بوی کباب به مشام صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه خورد در حالی که اشتباه می‌کردند و اولین پیام را در دی ماه ۹۶ به دولت جدید آمریکا دادند که اوضاع مثل قبل نیست و می‌توان وضعیت ایران را به هم ریخت و اسنادی را که به دروغ یا راست ادعا کرده بودند به رئیس جمهور جدید آمریکا ارائه کردند و گفتند که وضعیت جدیدی ایجاد شده و تو راهی جز خروج از برجام نداری. خودِ ترامپ و تندرو‌های آمریکا نیز از دوران رقابت‌های انتخاباتی گفته بودند که از برجام خارج خواهند شد و لذا همه عوامل دست به دست هم داد و توافق برجام شکسته شد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه متاسفانه در داخل کشور نیز یک نقص بزرگ داشتیم، تصریح کرد: دشمن توطئه‌ای را طراحی کرد و طوفانی به راه انداخت که در جریان آن بر سر مردم بمب می‌ریخت، اما در داخل کشور وقتی کسی در اثر این بمباران کشته می‌شد به جای اینکه عامل بمباران مواخذه شود کسانی که تلاش می‌کردند در برابر بمباران از مردم حراست کنند مورد حمله قرار می‌گرفتند. این نیز توطئه دشمنان بود و متاسفانه رسانه‌های ما حریف این توطئه نشدند.

روحانی با اشاره به اینکه شاید هر دولت دیگری در برابر این فشار‌ها کمر خم می‌کرد، اما دولت تدبیر و امید تحت جنگ تمام عیار اقتصادی به فعالیت خود ادامه داد، خاطرنشان کرد: همه می‌دانند که شرایط جنگ و صلح یکسان نیست و کار در شرایط جنگی بسیار سخت است. در دو سال گذشته حداقل ۱۱۶ میلیارد دلار کمتر از آنچه باید، نفت فروختیم و طبیعی است که وقتی به لحاظ درآمد‌های ارزی با محدودیت مواجه شویم این موضوع بر روی قیمت‌ها اثر می‌گذارد.

رئیس جمهوری گفت: انتظار این بود که در شرایط جنگ حتی مخالفین دولت اعلام می‌کردند که برای عبور از این وضعیت دست به دست شما می‌دهیم یا حداقل دولت را تخریب نمی‌کنیم و یا در نهایت دست از تخریب‌های بزرگ برمی‌داریم. مقام معظم رهبری به بنده گفتند که شما فرمانده جنگ اقتصادی هستید، اما فرماندهی بدون سرباز و تجهیزات بودم! بنده تجربه فرماندهی در جنگ را داشتم و می‌دانستم که فرماندهی در جنگ یعنی چه، حداقل شرایط مدیریت جنگ این است که همه دست به دست هم دهیم.

روحانی افزود: همه تلاش دشمن این بود که جمهوری اسلامی ایران را به زانو درآورد، اما موفق نشد و نشانه آن همین جملات علی‌برکت‌الله بود که هر پنجشنبه با افتتاح طرح‌های عظیم ملی بیان می‌شد.

رئیس جمهوری با بیان اینکه فشاری که از سال ۹۷ آغاز و باعث افزایش تورم، کاهش رشد اقتصادی و رکود شد به تدریج در سال ۹۷ خنثی شد، اظهار داشت: پس از سپری شدن سه ماهه ابتدایی سال ۹۸ آمار‌های اقتصادی به تدریج رو به بهبود رفتند که متاسفانه از ابتدای اسفند آن سال با یک مشکل عظیم به نام کرونا مواجه شدیم که همه فعالیت‌های اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داد.

روحانی تصریح کرد: اینکه صادرات سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۹ درصد افزایش داشته به معنای آن است که صادرات و واردات در سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ به طور کامل متوقف بود. در سه ماهه ابتدای امسال ۱۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم و تقریبا همان مقدار واردات داشتیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه نیک می‌دانم در سه سال گذشته روز‌های بسیار سختی را از سر گذراندیم، خاطرنشان کرد: همان اقتصاددانانی که به بنده نامه نوشتند و گفتند دیگر رشد اقتصادی ایران مثبت نخواهد شد و شاهد تورم سه رقمی خواهیم بود، بیایند جنبه‌های مختلف تلاش دولت در سه سال و نیم گذشته را برای مردم تشریح کنند.

روحانی در ادامه با ابراز خشنودی از اینکه در زمینه واکسیناسیون کرونا توانستیم به وعده‌ای که به مردم داده شده بود عمل کنیم، گفت: از همه کسانی که در این مسیر تلاش کردند تشکر می‌کنم و خوشحالم که امروز به مرز ۱۳ میلیون دز واکسن رسیده‌ایم و تا فردای این دولت به مرز ۱۴ میلیون دز تزریق واکسن خواهیم رسید و این به معنای آن است که تا حد توانِ خود تلاش و فعالیت کرده‌ایم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه با وجود همه فراز و نشیب‌ها یک مساله برای من غیرمنتظره بود، اضافه کرد: اتفاقات غیرمنتظره زیادی در هشت سال گذشته داشتیم و هیچ‌گاه فکر نمی‌کردیم که ۲۵ استان کشور در کمتر از یک ماه گرفتار سیل شوند یا وقوع زلزله عظیم در کرمانشاه را پیش‌بینی نمی‌کردیم. شیوع کرونا نیز اتفاق غیرمنتظره‌ای برای ما و همه جهان بود و همچنین فکر نمی‌کردیم آمریکایی‌ها به این راحتی‌ها برجام را زیر پا بگذارند.

روحانی اظهار داشت: قول داده بودم که در روز‌های پایانی دولت دوازدهم در مهار کرونا گام‌های اساسی برداریم و با رفع تحریم‌ها به جنگ اقتصادی خاتمه دهیم و دولت را با این شرایط تحویل دهیم، اما هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم با وجود اینکه کاملا در چارچوب‌های تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری عمل کردیم باز هم نتوانیم تحریم‌ها را رفع کنیم.

رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه مردم بدانند دولت به هیچ‌وجه در انجام وظایف خود کوتاهی نکرد، ادامه داد: هیچ‌گاه هیچ وزیر، معاون، معاون وزیر و یا مدیرکلی را بر اساس توصیه و سفارش کسی منصوب و یا بر اساس توصیه کسی برکنار نکردم و تمام انتصابات در دولت یازدهم و دوازدهم صرفا بر اساس لیاقت افراد انجام شد و به دفترم سفارش کرده بودم که تمام بررسی‌های خود را صرفا بر اساس لیاقت و توانمندی افراد انجام دهند.

روحانی تصریح کرد: در هیچ جلسه و نشستی نبود که درباره موضوعی اجماع وجود داشته باشد و بنده نظر مخالف خود را به کرسی بنشانم. همواره بر اساس وعده‌ای که به مردم دادم تابع خرد جمعی بودم و حتی اگر درباره موضوعی رای‌گیری می‌شد رای‌ام را دیرتر از بقیه اعلام می‌کردم تا کسی تحت تاثیر رای من قرار نگیرد.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: پروژه‌های زیادی از جمله طرح احیای دریاچه ارومیه، بسیاری از پروژه‌های ریلی و طرح‌های دیگر بود که دلم می‌خواست برای آن‌ها هم علی برکت‌الله بگویم و اگرچه این خواسته مقدور نشد، اما مردم بدانند که این دولت تا ساعت آخر دست از تلاش برنداشت.

روحانی دستاورد‌های کشور در عرصه سلامت، اقتصاد دیجیتال، فعالیت‌های دانش بنیان، فضای مجازی، تولید و تامین انرژی و کشاورزی را افتخارات بزرگ و فراموش ناشدنی دولت و ملت ایران در هشت سال گذشته عنوان کرد و گفت: هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود که در این دولت آب از سواحل جنوبی به اعماق کویر منتقل شد و نفت کشور به سواحل دریای عمان منتقل شد تا از آنجا صادر شود.

رئیس جمهوری با سپاسگزاری از معاون اول، وزرا، معاونین، استانداران، فرمانداران، بخشداران، و همه معاونان و مدیران کل و خدمتگزاران دولت در هشت سال گذشته اظهار داشت: هیچ جمعه‌ای نبود که با وزیری تماس گرفته باشم و او مشغول کار و تلاش نباشد. در هشت سال گذشته همه کارگزاران دولت شبانه‌روزی برای رضای خدا و خدمت به مردم ایران تلاش کردند و خوب می‌دانند که چه بار سنگینی را در این سال‌ها بر دوش کشیدند.

روحانی با اشاره به وعده‌ای که به زنان، جوانان، اقوام و اقلیت‌ها و روستاییان برای اجرای عدالت داده بود، تصریح کرد: آمار و ارقام درباره میزان اشتغال زنان، مشارکت آنان در مدیریت، اشتغال جوانان و بخصوص جوانان خانواده‌های شهدا و ایثارگران که اخیرا دستور استخدام آن‌ها را صادر کردم، اقوام و اقلیت‌های مذهبی و روستاییان گواه آن است که دولت در این زمینه در حد توان خود عملکرد قابل قبولی داشته است و مهم‌تر از همه اینکه آب و برق و گاز را برای مشترکین کم مصرف رایگان کرد.

رئیس جمهوری در پایان سخنان خود تاکید کرد که همه ما برای حمایت و کمک به آبادانی ایران در خدمت دولت سیزدهم هستیم.

در این مراسم لوح تقدیری با امضای اعضای دولت به پاس خدمات هشت ساله روحانی تقدیم ایشان شد و از کتاب عملکرد دولت نیز رونمایی شد.

پیش از سخنان رئیس جمهور نوبخت معاون برنامه و بودجه رئیس جمهور در سخنانی تحریم، بلایای طبیعی و شیوع کرونا را مهم‌ترین تکانه‌های وارد شده بر اقتصاد کشور در هشت سال گذشته عنوان کرد و گفت: دولت از یک سو با تمرکز بر معیشت اقشار محروم و حقوق بگیران و از سوی دیگر با تداوم مسیر سازندگی کشور عملکرد درخشانی در خنثی کردن آثار این تکانه‌ها داشت.

وزرای نفت و دادگستری و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در سخنانی عنوان کردند: با توجه به سوابق طولانی حضور در عرصه‌های اجرایی گواهی می‌دهیم که هشت سال گذشته جزو سخت‌ترین دوران حیات کشور بوده است و دولت‌های یازدهم و دوازدهم و روحانی جزو مظلوم‌ترین دولت‌ها و روسای جمهور بوده‌اند و باید همگی قدردان تلاش‌ها و دستاورد‌های دولت تدبیر و امید باشیم و تجارب خود را برای عبور از مشکلات و آبادانی کشور در اختیار دولت‌های آینده قرار دهیم.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید