Performancing Metrics

از این به بعد، بخش خصوصی محور حرکت توسعه خواهد بود | اتاق خبر
کد خبر: 449646
تاریخ انتشار: 3 شهریور 1400 - 18:23
15 نکته از سخنان وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه رأی اعتماد
علی‌اکبر محرابیان گفت: از این به بعد محور حرکت توسعه، بخش خصوصی خواهد بود و از تمامی فعالان بخش خصوصی دعوت می‌کنم تا با سرمایه‌گذاری در انرژی و آب از ارزش افزوده آن بهره‌مند شوند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، علی‌اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو، امروز در جلسه عصر مجلس برای دفاع از برنامه‌های خود پشت تریبون رفت. این 15 نکته مهم‌ترین بخش از سخنان و برنامه‌های اوست:

1. در حالی دولت کار خود را شروع می‌کند که قطعی‌های برق موجب مشکلات برای مردم شده است و از این بابت ضرر و زیان زیادی به تولیدکنندگان وارد شده است و باعث بیکاری و افزایش نرخ کالاهای تولیدی شده است. مکلفیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم که در افق بلندمدت دیگر قطعی برق نداشته باشیم.

2.  در حوزه برق نا ترازی تولید و مصرف در تابستان امسال بیش از ۱۳ هزار مگاوات بوده است برای این نا ترازی احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی چهار سال با مشارکت و همکاری صنایع بزرگ کشور سرلوحه کار خواهد بود. همچنین احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید که شامل ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه تا سال آینده است مورد توجه خواهد بود. از طرف دیگر احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت نیروگاه خورشیدی در طی چهار سال با استفاده از ظرفیت‌های مردمی اجرا خواهد شد.

3.  تابش اشعه خورشید، مستمر و رایگان است. سرمایه‌گذاری لازم برای احداث ۱۰ هزار مگاوات حدود شش میلیارد دلار است درصورتی‌که سالیانه سه میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهیم کرد. خوشبختانه ظرفیت‌های قانونی استفاده از منابع حاصل از صرفه‌جویی فراهم است. مثلاً ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به این مهم اشاره می‌کند.

4. مدیریت تقاضای برق با استفاده از سیاست تشویقی مبنی بر اینکه خود مردم الگوی مصرف را اصلاح کنند و همچنین برنامه اصلاح روابط مالی دولت و مصرف‌کننده به‌نحوی‌که باعث افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری شود از دیگر برنامه‌ای مورد توجه من است.

5. در حوزه آب و فاضلاب نظام تخصیص آب به‌گونه‌ای است که اغلب به آن اعتراض دارند. مهم‌ترین برنامه من در حوزه آب اصلاح حکمرانی آب و تخصیص بر مبنای سه اصل عدالت شفافیت و قانون‌مداری خواهد بود.

6. در حال حاضر درصد برخورداری روستاها از آب شرب 75 درصد است و طی این برنامه درصد برخورداری به 90 درصد خواهد رسید.

7. با تکمیل سدها 5.5 میلیارد متر مکعب به ظرفیت ذخایر سدها اضافه خواهد شد که از این میزان 600 میلیون متر مکعب برای تأمین آب شرب خواهد بود که تنش آبی را در 600 شهر برطرف خواهد کرد. همچنین 200 میلیون متر مکعب جهت تأمین آب صنعت و اشتغال 300 هزار نفر در این بخش خواهد شد و الباقی نیز به بخش کشاورزی تخصیص داده می‌شود البته سهم محیط‌زیست هم محفوظ است.

8. از دیگر برنامه‌ها اجرای خطوط لوله آب‌رسانی به‌جای احداث کانال در دستور کار است. چراکه این رویکرد برای جلوگیری از تبخیر و آلودگی آب و همچنین افزایش بهره‌وری و سرعت انجام کار ضروری است.

9. برق‌رسانی به چاه‌های کشاورزی با اولویت استفاده از انرژی تجدید پذیر و مهار روان آب‌ها به ویژه در مناطق شمالی کشور از دیگر برنامه‌های من در صورت تصدی حکم وزارت نیرو خواهد بود.

10. افزایش سبد تأمین آب از دیگر نکات مورد تأکید من است. استفاده از آب دریا باید گسترش یابد. در سال 89 انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی را آغاز کردیم تا بتوانیم آب مطمئن برای مردم تهیه کنیم. در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس روزانه 25 میلیون متر مکعب از آب دریا را شیرین‌سازی و مصرف می‌کنند درحالی‌که سهم کشور ما بسیار اندک است و روستاها و شهرهای حاشیه دریا فاقد آب هستند و این در حالی است که صنایع متقاضی انتقال آب از دریا با سرمایه خود هستند. در 4 سال آینده با رعایت موازین زیست‌محیطی، استفاده از آب دریای خلیج فارس، عمان و خزر را گسترش خواهیم داد.

11. استخراج آب ژرف و تسویه و انتقال برای برخی شهرها و روستاها در برنامه قرار دارد.

12. موضوع مهار آب‌های ارضی از سیاست‌های وزارتخانه خواهد بود. احقاق حقوق مرزنشینان با استفاده از ظرفیت دیپلماسی فعال با وزارت خارجه در دستور کار است.

13. تمام تلاش خود را به کار خواهم گرفت تا پروژه‌های راکد را در این دوره فعال کنیم. در اجرای پروژه‌های آبی اولویت اجرای شبکه‌های پایین‌دست سدها و انتقال آب به مصرف‌کننده است.

14. یکی از نکات کلیدی برنامه استفاده به‌موقع از منابع مالی در اجرای پروژه‌هاست. استفاده از اعتبارات و ظرفیت بودجه 1400 صندوق توسعه ملی و سرمایه مردمی از جمله راهکارهای ما برای تحقق منابع مالی و برنامه‌ها است. البته ضرورت دارد با همفکری دولت و مجلس برای بودجه 1401 و برنامه هفتم توسعه، راهکار مناسبی برای تأمین مالی ایجاد شود.

15. من متعهد می‌شوم با استفاده از ظرفیت متخصصان جوان ساختار وزارت نیرو متحول شود و طی 4 سال آینده چند صد مدیر جوان در رأس امور اجرایی داشته باشیم. همچنین با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز دانش‌بنیان، تولید تجهیزات فناورانه را گسترش خواهیم داد ضمن اینکه از این به بعد محور حرکت توسعه، بخش خصوصی خواهد بود. به این ترتیب از تمامی فعالان بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا با سرمایه‌گذاری در انرژی و آب از ارزش افزوده آن بهره‌مند شوند.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید