Performancing Metrics

لزوم همکاری وزارت نفت و نیرو برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها | اتاق خبر
کد خبر: 449713
تاریخ انتشار: 10 شهریور 1400 - 21:18
معاون شرکت برق حرارتی کشور تاکید کرد: با توجه به افزایش مصرف گاز خانگی در زمستان، مصرف سوخت نیروگاه‌ها به سمت گازوئیل و در مرحله بعد به سمت نفت کوره (مازت) می‌رود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، معاون شرکت برق حرارتی کشور با اشاره به تسریع روند تکمیل مخازن سوختی نیروگاه‌ها گفت:استفاده از میعانات گازی بعنوان سوخت جایگزین نیروگاهها در فصل سرما مستلزم احداث واحد«مرکاپتان زدایی»است.

ناصر اسکندری، معاون شرکت برق حرارتی با اشاره به تأمین بخش عمده‌ای از برق کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی گفت: لازمه تأمین پایدار برق بخش خانگی و صنعتی، تأمین پایدار سوخت نیروگاه‌ها است و ما در نیروگاه‌ها از سه سوخت گاز، نفت گاز و نفت کوره استفاده می‌کنیم.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی افزود: سعی بر این است که با هماهنگی کامل میان دیسپاچینگ گاز و دیسپاچینگ برق، بخش عمده‌ای از سوخت نیروگاه‌ها از طریق گاز طبیعی و شرکت ملی گاز تأمین شود.

وی گفت: با توجه به افزایش مصرف گاز خانگی در زمستان، طبیعی است تأمین گاز نیروگاه‌ها در فصل زمستان با محدودیت مواجه شود و برای جبران این کمبود، مصرف سوخت نیروگاه‌ها به سمت گازوئیل و در مرحله بعد به سمت نفت کوره (مازت) می‌رود.

اسکندری ادامه داد: برای تأمین این سوخت‌ها مخازنی در کنار نیروگاه‌ها تعبیه شده تا در فصل زمستان که گاز نیروگاه‌ها محدود می‌شود از ذخایر این مخازن استفاده شود و البته سوخت مایع به طور مداوم توسط شرکت پالایش و پخش تأمین می‌شود.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی تصریح کرد: در فصل زمستان با توجه به برودت هوا تأمین گازوئیل نیز مخصوصاً در نواحی شمال، به سختی انجام می‌شود و بایستی از همین الآن، یعنی بعد از پیک تابستانه برق، تکمیل مخازن این سوخت آغاز شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال با تأکید دو وزیر نفت و نیرو، هماهنگی کاملی که میان دو وزاتخانه شکل گرفته است؛ با این وجود به همکاری و صرفه جویی مردم در مصرف برق و گاز نیاز داریم.

اسکندری در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان استفاده از میعانات گازی بعنوان سوخت نیروگاه‌ها در فصل سرما گفت: با اعمال تغییراتی امکان استفاده از میعانات گازی در نیروگاه‌ها وجود دارد ولی مسائل زیست‌محیطی استفاده از آن را محدود می‌کند.

وی با اشاره به تجربه استفاده از این سوخت در نیروگاه‌های مپنا ادامه داد: در صورتی که مرکاپتان این میعانات گرفته شود بوی نامطبوعی منتشر نمی‌کند و مشکلی ندارد. که این اقدام نیازمند احداث واحد «مرکاپتان زدایی» در نیروگاههاست.

معاون تولید شرکت برق حرارتی کشور تصریح کرد: همچنین اگر گوگرد نفت کوره گرفته شود می‌توان از آن هم استفاده کرد، کما اینکه ما در برخی نیروگاه‌ها که خارج از مناطق مسکونی است به صورت محدود استفاده می‌کنیم.

اسکندری در پایان با اشاره به فرا رسیدن فصل تعمیرات (اورهال) نیروگاه‌ها گفت: در حال حاضر ۵۸۳ نیروگاه در کشور فعال هستند که همه ساله برنامه‌ریزی منسجمی برای تعمیرات آنها انجام می‌شود و فصل تعمیرات نیروگاه‌ها از شهریورماه تا اردیبهشت ماه سال آینده است که بار مصرف کمتر است و امسال هم از ابتدای مهر به طور متوسط روزانه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در حال تعمیر خواهد بود.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید