Performancing Metrics

وضعیت جاماندگان سهام عدالت تعیین تکلیف می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 449899
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1400 - 16:32
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تقویت تعاونی‌های سهامی عدالت را رویکرد دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: قصد داریم در یک فرایند قانونی به جاماندگان سهام عدالت نیز سهام واگذار شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر اهمیت تقویت تعاونی‌های سهامی عدالت، گفت: دولت عزم دارد که در یک بستر و فرایند قانونی به جاماندگان سهام عدالت، سهام واگذار شود و با تصمیم دولت و محوریت وزارت اقتصاد تا آخر سال این واگذاری صورت گیرد.

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته ای که گذشت درباره تعاونی‌های سهام عدالت و جاماندگان این سهام شفاف‌سازی کرد و گفت: رویکرد ما تقویت تعاونی‌های سهامی عدالت است و دولت این عزم را دارد که در یک بستر و فرایند قانونی به جاماندگان سهام عدالت، سهام واگذار شود و با تصمیم دولت و محوریت وزارت اقتصاد تا آخر سال این واگذاری انجام شود.

وی اعلام کرد: اصل کار مورد تایید دولت قرار گرفته و امیدواریم تعاونی‌های سهام عدالت احیا شوند و ظرفیت آنها مورد استفاده قرار گیرد.

۲۰ میلیون نفر جامانده سهام عدالت

تاکنون آمار چندان دقیقی از تعداد جاماندگان سهام عدالت وجود نداشت اما در روزهای گذشته «مهدی طغیانی»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تعداد این افراد را ۲۰ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: تعدادی از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بودند یا در حال حاضر تحت پوشش قرار گرفتند، در زمان واگذاری، سهام عدالت را دریافت نکردند.

وی افزود: این افراد جامانده سهام عدالت، شامل حدود ۱.۳ میلیون نفر از کمیته امداد و در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی می‌شوند که در مجموع نزدیک به دو میلیون نفر هستند، این افراد در واقع تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند اما سهام عدالت را دریافت نکرده‌اند.

طغیانی گفت: علاوه بر این، طبق حکم قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ شش دهک اول نیز مشمول سهام عدالت شدند، اگر جاماندگانی که در این دهک‌ها (شامل ۱۸ میلیون نفر) قرار دارند را در نظر بگیریم، مجموع جاماندگان سهام عدالت به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد.

 ابهام موجود در میزان سهام موجود برای واگذاری

تا سال گذشته و با مطرح شدن بحث مربوط به بررسی وضعیت جاماندگان سهام عدالت برخی از مسوولان معتقد بودند که عدم وجود سهام برای واگذاری جاماندگان همچون سدی در مسیر اجرای این اتفاق قرار گرفته است و نمی توان اقدامی را در راستای نهایی کردن وضعیت جاماندگان سهام عدالت انجام داد، حال عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اطلاعاتی را در این زمینه ارائه داده و اعلام کرده است که دولت دوازدهم معتقد بود دیگر سهامی وجود ندارد و واگذار شده است اما مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده است که سهام‌های برگشتی همچنان وجود دارد.

ارائه طرح تعیبن تکلیف جاماندگان سهام عدالت از سوی دولت

با توجه به وجود ابهام درخصوص تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت و نیز پیگیری های خبرنگار ایرنا برای مشخص شدن جزییات این خبر، یکی از مسوولان سازمان بورس و اوراق بهادار به این خبرگزاری اعلام کرد که این طرح از سوی دولت اعلام شده اما هنوز جزییات دقیقی از آن مطرح نشده است.

مجلس، نخستین پله در مسیر تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت

از دو سال گذشته و به دنبال آزادسازی سهام عدالت، اجرای اقدامات مربوط به این حوزه در اختیار شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه قرار گرفت؛ بنابراین انتشار خبر تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت چنین تصوری را در ذهن اکثر سهامداران ایجاد کرد که اکنون این طرح در اختیار شرکت سپرده گذاری قرار گرفته و این شرکت در حال آماده سازی زیرساخت های لازم برای نهایی شدن وضعیت جاماندگان سهام عدالت است.

در این زمینه "محمود حسنلو"، مدیر فنی سهام عدالت در واکنش به صحبت های مطرح شده در خصوص تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال جاری گفت: طرح مربوط به جاماندگان سهام عدالت باید در ابتدا از سوی مجلس تصویب و سپس از طرف دولت به سازمان خصوصی‌سازی ابلاغ شود تا  تصمیمات لازم در این سازمان برای تخصیص سهام  عدالت به جاماندگان و نوع سهام از محل مدنظر اتخاذ شود.

وی اظهار داشت: در نهایت بعد از طی شدن این مراحل، انجام باقی اقدامات به شرکت سپرده گذاری واگذار می شود و در این شرکت اقدام نهایی برای سامان بخشیدن به وضعیت جاماندگان انجام خواهد شد.

حسنلو با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ خبری درخصوص تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال به شرکت سپرده گذاری ارائه نشده است، گفت: این شرکت در وضعیت فعلی نمی تواند هیچ اقدامی را در زمینه جاماندگان سهام عدالت اجرا کند.

مدیر فنی سهام عدالت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت جاماندگان سهام عدالت تا پایان سال جاری تعیین تکلیف خواهد شد یا خیر،  افزود: اکنون با توجه به عدم تکمیل اطلاعات موجود در خصوص نحوه تعیین تکلیف سهام عدالت، نمی توان نظر قطعی و دقیق را در خصوص زمان اجرایی شدن این اقدام ارائه داد.

مجلس در انتظار تصمیم دولت برای جاماندگان سهام عدالت

صحبت مطرح شده از سوی مدیر فنی سهام عدالت حاکی از آن است که تعیین تکلیف وضعیت جاماندگان سهام عدالت در ابتدا نیازمند ارایه و تایید طرح از سوی مجلس است و بعد از طی شدن مراحل ابتدایی، اقدام نهایی برای روشن شدن وضعیت جاماندگان این سهام از سوی شرکت سپرده گذاری انجام می پذیرد اما در این خصوص  "مصطفی طاهری"، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس امروز  به خبرنگار اقتصادی ایرنا اعلام کرد با توجه به اینکه ارائه سهام  عدالت به جاماندگان دارای بار مالی است؛ بنابراین دولت باید  پیگیر این موضوع باشد و مجلس نمی تواند تا قبل از تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت اقدامی را انجام دهد.

وی اعلام کرد که یکی از خواسته های مجلس  از زمان روی کار آمدن دولت جدید تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت است.

طاهری اظهار داشت: مجلس در این زمینه پیگیری های زیادی را از طریق راه های مختلف انجام داد و حتی این موضوع هم از طریق اصل ٩٠ پیگیری شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه موضع مجلس درخصوص سهام عدالت مثبت است و کمک های زیادی را در این حوزه به سهامداران خواهد کرد، گفت: همچنین در این راستا هر اقدامی که نیازمند موافقت مجلس باشد؛ به طور حتم از سوی مجلس انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا باید لایحه این اقدام از سوی دولت ارائه شود، در صورت وجود منع قانونی  این مسیر، گره گشایی آن از سوی مجلس انجام خواهد شد.

طاهری ادامه داد: در صورت عدم وجود مشکل در این زمینه، دولت موضوع تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت را به مرحله پایانی می رساند اما بارها اعلام کرده ایم که مجلس از آمادگی لازم برای هر گونه کمک در این زمینه برخوردار است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: سر و سامان بخشیدن به سهام عدالت جاماندگان در دولت قبل به مرحله پایان نرسید و اکنون در انتظار اقدام دولت جدید در این زمینه هستیم.

 
 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید