Performancing Metrics

درباره سیامک اطلسی‌فر | اتاق خبر
کد خبر: 450051
تاریخ انتشار: 6 مهر 1400 - 08:28
سیامک اطلسی‌فر یکی از بازیگران و دوبلورهای برجسته به شمار می‌رفت که با هنرمندی خود سال‌های متمادی به نقش‌آفرینی در فیلم‌هایی همچون پدرسالار، مختارنامه، «آنسوی آتش»، «دوران سرابی»، «گل سرخ» و... پرداخت، وی علاوه بر بازیگری صداپیشه‌ای برجسته بود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، بیش از ۲ سال از شیوع ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و با وجود تلاش دولت‌ها و پزشکان، همچنان این ویروس قربانی می‌گیرد اگرچه غم از دست دادن عزیزان در هرجای دنیا سخت و طاقت فرسا است و خسرانی برای جامعه به شمار می رود، اما از دست دادن آنهایی که سرمایۀ سیاسی، فرهنگی و ورزشی یک جامعه محسوب می‌شوند، این غم  را دو چندان می‌کند. از جمله چهره‌های محبوب در عرصه سینما و تلویزیون که در چند روز گذشته به ویروس کرونا و بیماری "کووید ۱۹" مبتلا شد، سیامک اطلسی‌فر بود که با ابتلا و مرگ خود، اهالی سینما و تلویزیون را اندوهگین کرد. دختر سیامک اطلسی با اشاره به اینکه این بازیگر سر صحنه یک سریال به کرونا مبتلا شده بود، می‌گوید: «پدرم آن‌قدر از نظر جسمی سالم بود که شاید تا صد سالگی هم می‌توانست عمر کند، اما این بیماری لعنتی ایشان را از ما گرفت»

 

زندگی‌نامه و ورود به عرصه هنر

سیامک اطلسی در چهار تیر ۱۳۱۵خورشیدی در ارومیه دیده به جهان گشود. تحصیلات خود را تا دیپلم ادامه داد و به فعالیت‌های هنری پرداخت. وی علاوه بر بازیگری در سریال‌ها متعدد صداپیشه حرفه‌ای بود و کارگردانی و نویسندگی نیز می‌کرد.  اطلسی‌فر در ۱۳۴۳ خورشیدی زیر نظر استاد مانی در استودیو شاهین فیلم، حرفه صداپیشگی را آغاز کرد اما از ۱۳۵۰خورشیدی با پیشنهاد یکی از کارگردانان که فیلمش را برای دوبله آورده بود با فیلم مردان خشن به کارگردانی صابر رهبر وارد عرصه بازیگری شد. وی در خصوص این پرسش که بین دوبله و بازیگری به کدام علاقه بیشتری دارد، گفته است: از همان ابتدا کار من دوبله بود و از طریق دوبله به تلویزیون آمدم و مسلم است که دوبله را بیشتر از بازیگری دوست دارم چرا که از همان ابتدا این هنر را بلد بودم. الان هم زمانی که کار نداریم به سمت دوبله می آیم و در کنارش هم اگر پیشنهادی در عرصه بازیگری شود، می پذیرم. فقط از روی علاقه بازی می کند و احتیاجی به درآمدش ندارم، چرا که ما یک درآمد آب باریکه ای داریم که به همان قانع هستیم. منوچهر والی زاده دوبلور، درباره خصوصیت اخلاقی اطلسی گفت: تقریبا حدود پنجاه تا شصت سال با هم همکار بودیم.  وی از سال ۱۳۴۳ از طریق انجمن گویندگان کار هنری خود را شروع آغاز کرد، انسان شریف، بامعرفت و دوست داشتنی بود که جز صفا و صمیمیت خاطره بدی از وی نداریم. بیشتر در بازیگری فعالیت داشت و در دوبله هم سال‌ها فعال بود. همیشه به شوخی به وی می‌گفتم هر وقت فیلمبرداری نداری سراغ کار دوبله می‌آیی و این شوخی‌ای بود که همیشه با هم داشتیم البته وی کارش را از دوبله آغاز کرده بود و در ادامه راهی بازیگری شده بود.

 

فعالیت‌های هنری

این هنرمند علاوه بر دوبله بیش از ۷۰ فیلم سینمایی و ده ها سریال در کارنامه خود دارد. وی در این خصوص می‌گوید: در فیلم‌ها و سریال‌های زیادی بازیگری کرده‌ام. در بیش از ۷۰ فیلم سینمایی کار کرده‌ام و سه فیلم را نیز کارگردانی کرده‌ام، در حال حاضر نیز فیلمنامه‌هایی در دست نگارش دارم اما هنوز خبری از ساخت آن‌ها نیست و باید سرمایه‌گذار داشته باشیم. در شرایط فعلی ساخت یک فیلم سینمایی بیش از یک میلیارد هزینه می‌برد و خیلی سخت سرمایه‌گذار پیدا می‌شود. الان کارگردانان معروفی بیکارند و شرایط برای ساخت آثار سینمایی برایشان مساعد نیست.

 از جمله ماندگارترین و پرطرفدارترین  این سریال‌ها می توان به سریال محبوب پدر سالار در نقش عمو مصطفی یا پدر آذر اشاره کرد. وی در مصاحبه ای در مورد سریال پدر سالار و بازی در کنار محمد علی کشاورز گفت که سریال پدر سالار از آن سریال های خیابان خلوت کن بود که همه چیز آن واقعی بود و قصه آن با زندگی بسیاری از خانواده ها موضوعیت داشت. از دیگر نقش‌های مهم وی بازی در فیلم مختارنامه و شخصیت حصین بن نمیر سردار خشن سپاه شام  بود، هنرنمایی در این نقش سبب شد که حتی او را در خیابان با همین نام صدا کنند. اطلسی حضور داوود میرباقری را از جمله دلایل اصلی موفقیت مختارنامه می‌داند و فیلمنامه خوب، دیالوگ‌های وزین، شخصیت‌پردازی مناسب و بازیگران حرفه‌ای را از دیگر علت‌های جذابیت این سریال ذکر می‌کند.

از جمله آثار او در سینما به چریکه تارا، پرونده، شاید وقتی دیگر، آن سوی آتش، دو فیلم با یک بلیت، آقای بخشدار، همسر، روز واقعه، در کمال خونسردی، دلباخته، دختری به نام تندر، گلوگاه، دلتنگی‌های عاشقانه، مردی بدون سایه، گیرنده، ملک سلیمان، نطفه شوم، راز شب بارانی، سفر پرماجرا، یک داستان واقعی، خط آتش، سمفونی تهران، مسافران دره انار، دوران سربی، بی بی چلچله، شجاعان ایستاده می‌میرند، مردی در طوفان و...اشاره کرد. وی در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی نیز همچون «مادر، جنگجویان کوهستان، پهلوانان نمی‌میرند و افسانه جومونگ» دوبلوری کرده بود.

از دیگر سریال‌هایی که اطلسی در آن به نقش آفرینی پرداخت می توان به نزدیکی‌های بهشت، هشت و نیم دقیقه،  دوردست‌ها، خسته دلان، بچه‌های بهشت، چهل سرباز،  گلریزان، هنگامه، پهلوانان نمی‌میرند، راهیان،  آینه زندگی، جاده سرنوشت، میثاق خون،  گزارشگر ویژه،  حماسه ایثار، خورشید بر خاک، آخرین ایستگاه،  بچه‌های وشان (راه)، عقیق، ایستادن در باد، راز، تابستان سال آینده، غارتگران و... اشاره کرد.

از جمله فعالیت های هنری که وی در نقش کارگردانی به فعالیت پرداخته است، می توان به راز شب بارانی، سفرپرماجرا و مشت اشاره کرد. وی در نویسندگی نیز دستی توانا داشت از جمله آثار وی در این حوزه می‌توان به عشق و خشونت، انفجار و در انتظار شیطان اشاره کرد. از فعالیت های دوبله سیامک اطلسی هم می توان رسالت، مادر، جنگجویان کوهستان، در برابر باد، ایکیو-سان، دامبو، رابین هود، پرنده باز آلکاتراز، مدیر کل، سرنوشت یک مبارز، سرزمین آهن، در نقش گروهبان، در نقش افسرپلیس و در نقش خواجه را نام برد.

 

خاموشی

این هنرمند فقید عرصه سینما سرانجام در چهارم شهریور ۱۴۰۰ خورشیدی بر اثر ابتلا به ویروس منحوس کرونا دیده از جهان فروبست. وی قبل از مرگ، در سریال «اپیدمی» به ایفای نقش پرداخت. این فیلم مجموعه ای با موضوع کرونا و در حال تولید است، سعید کمانی تهیه کننده سریال «اپیدمی» می‌گوید: ایشان متاسفانه دو دُز واکسن را زده بودند اما به کرونا مبتلا شدند. ما به واسطه شرایط سنی و توانایی جسمی که داشتند نقششان را کوتاه تر کردیم. ایشان در این سریال نقش دکتر نوروزی رییس بیمارستان را ایفا کردند و کاراکترشان به گونه ای است که از دنیا می‌رود. حتی در سریال برایشان مراسم برگزار می‌شود و بازی ایشان حدود ۱۰ روز پیش به پایان می‌رسد. ایشان در این سریال صاحب بیمارستانی هستند که به نیروهای جهادی برای راه انداختن بیمارستان های صحرایی کمک می‌کنند و در کوران کرونا در کنار مردم می ایستند.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید