Performancing Metrics

آتش ماینرها بر جان بورس | اتاق خبر
کد خبر: 450120
تاریخ انتشار: 8 مهر 1400 - 19:54
پس‌لرزه‌های خبر کشف ماینر غیرمجاز در سازمان بورس ادامه دارد
چند روزی می‌شود که صحبت‌هایی در مورد کشف چند دستگاه ماینر غیرمجاز از زیرزمین شرکت بورس و اوراق بهادار سروصدای زیادی کرده که درنهایت علی صحرایی، رییس سازمان بورس برای پایان یافتن این داستان استعفا داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از تعادل، داستان کشف ماینرها تاثیر بسزایی در معاملات سهامداران و اعتماد آنها به بورس داشته. مساله مهم درخصوص تضاد ماینر و بورس است حتی اگر شرکت بورس به‌ صورت تحقیقاتی روی این ماینرها کار می‌کرده باید پیش از رسوایی اطلاعات آن را افشا و دراختیار مردم و رسانه‌ها می‌گذاشت. حال با این پنهان‌کاری اغلب فعالان بورسی معتقدند که ماینرها تنها برای کسب سود مدیران بوده و هیچ کار تحقیقاتی روی آن صورت نمی‌گرفته.

اما ماینر چیست؟ برای استخراج بیت‌کوین (ارز دیجیتال)، باید از یک دستگاه ماینر استفاده کنید که به آن اسیک یا ASIC که مختصر شده کلمه مدارهای مجتمع با کاربرد خاص است نیز می‌گویند. درنتیجه بسیاری از افراد این موضوع را یک سیگنال برای سرمایه‌گذاری گرفته‌اند که در نوبه خود اشتباه بوده و این اشتباه ناشی از مسوولان است.

تقریبا چند هفته پیش یکی از کارمندان شرکت بورس ادعا کرده بود که فعالیت‌های دیگری در این شرکت صورت می‌گیرد که روز سه‌شنبه این ادعا کشف ماینر از آب درآمد.

دقیقا روز 10 بهمن سال 1398 یک آتش‌سوزی کاملا جزئی در شرکت بورس رخ داد که برخی فعالان این بازار می‌گویند این آتش‌سوزی ناشی از خاموش شدن کولر گازی ماینرهاست البته همان زمان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس تهران اعلام کرد که در ضلع غربی طبقه منفی پنج ساختمان بورس تهران با کاربری پارکینگ در مساحتی کمتر از پنجاه مترمربع آتش‌سوزی رخ داد که هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی به همراه نداشت. حجم این حادثه بسیار اندک بود. آتش مهارشده و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و خطر خاصی متوجه ساختمان بورس تهران نیست.

   مدیرعامل به ‌اجبار رفت؟!

بر همین اساس عصر روز گذشته خبر استعفای علی صحرایی در رسانه‌ها منتشر شد. برخی فعالان بورسی می‌گویند این استعفا اجباری بوده است.

همچنین علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار تهران در این خصوص گفت: برای ایجاد فرصت برای تحقیقات بیشتر در مورد بحث استخراج رمز ارز و در راستای قوام بازار سرمایه استعفای خود را به هیات‌مدیره شرکت بورس و اوراق بهادار تهران تقدیم کردم. هیات‌مدیره با این استعفا موافقت و آقای محمود گودرزی معاون بازار شرکت بورس تهران را به سرپرستی موقت این شرکت منصوب کرد. سوال مهم و اساسی اینجاست که اگر موضوع ماینرها تحقیقاتی بوده چرا هیچ نوع اطلاع‌رسانی انجام‌نشده و به‌صورت پنهانی بوده؟ آیا هیات‌مدیره این شرکت خبری ندارند؟ علی صحرایی به‌تنهایی کار تحقیقاتی انجام می‌داده؟

   قانون چه می‌گوید؟

حمید اسدی، کارشناس حقوقی بازار سرمایه در خصوص وجود ماینر در شرکت بورس نوشت: ماده دو مکرر سه دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات؛ ناشر مسوولیت شفاف‌سازی در مورد شایعات را برعهده دارد. در صورت انتشار شایعه، خبر یا گزارشی که از طریق سامانه رسمی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان به اطلاع عموم نرسیده، مدیران ناشر مکلفند به‌منظور جلوگیری از ایجاد بستری برای سوءاستفاده از اطلاعات یا بنا به درخواست بورس مربوطه یا سازمان، ارایه گزارش شفاف‌سازی، اطلاعات و توضیحات کافی درخصوص شایعه یا گزارش مزبور را افشا نمایند.

ماده 29 دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران؛ در صورت عدم رعایت مفاد دستورالعمل افشا به شرح زیر یا وقوع هر یک از تخلفات ذیل، مرجع رسیدگی، حسب مورد می‌تواند یک یا چند مورد از تنبیهات انضباطی موضوع ماده 21 را اعمال نمایید. بند چهار: عدم افشای فوری اطلاعات در خصوص شایعه یا گزارش حاوی اطلاعات خلاف واقع یا گمراه‌کننده یا مستندات جعلی. یکی از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص پیدا کردن ماینر در شرکت بورس و استعفای صحرایی می‌گوید: از شواهد پیداست که داستان ماینرها برای بیش از یک سال است و تمامی مدیران میانی و خصوصا آقای صحرایی باید پاسخگو باشند. چطور می‌شود که در یک ساختمان به این مهمی ماینر وجود داشته باشد و کسی باخبر نشود احتمال بسیار قوی اغلب مدیران از داستان ماینرها خبر داشتند. به نظر بنده آن‌طور که پیداست مسوولان بورسی دست‌ به دست یکدیگر داده‌اند تا در کنار بورس سودی نیز از ارزهای دیجیتال ببرند، تنها مشکل مردم هستند که سرمایه‌شان روزبه‌روز آب می‌رود اما؛ مساله مهم درآمد مدیران است و مردم این وسط تنها بازیگر برای سود بیشتر این دوستان هستند.

   رییس سازمان هم می‌رود؟

طی روزها و هفته‌های اخیر شایعه استعفا و جایگزینی رییس سازمان بورس نیز وجود داشته و بر همین اساس برخی افراد اعلام کرده‌اند که رییس سازمان بورس یعنی محمدعلی دهقان دهنوی قصد خداحافظی از این سازمان را دارد و جایگزین ایشان حامد سلطانی‌نژاد؛ رییس بورس کالا است که البته بورس کالا این خبر را تکذیب کرده اما؛ نزدیک‌ترین گزینه برای ریاست سازمان بورس سلطانی‌نژاد است.

      اتحاد فضای مجازی

بیش از 90درصد کاربران و فعالان فضای مجازی بر این عقیده‌اند که پیدا شدن ماینر می‌تواند مقدمه‌ای بر بازخواست برخی مدیران این سازمان باشد.

علی سعدوندی در توییتر نوشت: فکرش رو بکن اون روزهایی که هسته معاملات هنگ می‌کرد، اون روزهایی که برق می‌رفت، اون روزهایی که ملت جلوی سازمان بورس تجمع کرده بودند، اون روزهایی که سهام کالا و فرابورس هی باز می‌شد هی بسته می‌شد، این عزیزان در خلوت زیرزمین بورس تهران آن کار دیگر می‌کردند!

به‌ هر حال می‌توان بر اساس شواهد گفت که ماینر برای کار تحقیقاتی نبوده و باید تمامی مدیران و هیات این شرکت پاسخگوی وضعیت ممکن باشند.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید