Performancing Metrics

پیش‌بینی ۳ کارشناس از بازار مسکن در پاییز/ ریسک خرید مسکن چقدر است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 450258
تاریخ انتشار: 23 مهر 1400 - 17:48
قیمت مسکن در شهریور امسال رکوردی تازه به جا گذاشت و میانگین بهای هر مترمربع ملک در پایتخت به ۳۲ میلیون تومان نزدیک شد اما سرنوشت بازار مسکن در پائیز ۱۴۰۰ به کجا می‌رسد؟

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اقتصاد آنلاین، بانک مرکزی اعلام کرد که میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. پارسال حداکثر بهای مسکن به متری ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود و در سال ۱۴۰۰ و با شروع مذاکرات احیای برجام بازار کمی عقب نشست و قیمت مسکن به زیر ۳۰ میلیون تومان رسید.

حالا دوباره ایران پس از وقفه نسبتا طولانی، اعلام کرده که سر میز گفتگوهای وین حاضر می‌شود. این در شرایطی است که رشد نقدینگی و نرخ تورم همچنان ادامه دارد و بسیاری از خریداران مسکن را مردد کرده است که آیا پائیز امسال فرصت مناسب خرید مسکن است و پس از آن شرایط دشوارتری برای اقتصاد کشور رخ می‌دهد یا اینکه گفتگوهای ناتمام وین سرانجام به نتیجه می‌رسد و قیمت‌ها را ریزشی می‌کند؟

وضعیت بازار مسکن در صورت احیای برجام

عطا آیت‌اللهی، کارشناس مسکن در پاسخ به این پرسش می‌گوید که شرایط بازار مسکن متاثر از کلیت اقتصاد کشور است و به نظر می‌رسد که رشد نقدینگی و به تبع آن رشد نرخ تورم ادامه دارد. بنابراین بازار مسکن هم از این وضعیت تاثیر می‌گیرد مگر آنکه دولت بتواند این شرایط بسیار دشوار اقتصاد را مهار کند و کنترل اوضاع را به دست بگیرد.

او ادامه می‌دهد: در حال حاضر بازار مسکن ایران با کمبود شدید عرضه و سرمایه‌گذاری در این بخش مواجه است و تا وقتی عرضه به ۳ تا ۴ برابر رقم فعلی نرسد، تورم بخش مسکن را نمی‌توان مهار کرد.

او اعتقاد دارد که در پائیز امسال چشم‌انداز چندانی برای کاهش قیمت مسکن وجود ندارد و حتی اگر گفتگوهای احیای برجام به نتیجه برسد تاثیر آن در بازار مسکن آنی نخواهد بود و با رشد سرمایه‌گذاری در این بخش، بازار مسکن را در فصل زمستان متاثر می‌کند.

او البته تاکید می‌کند که اگر سناریوی احیای برجام رخ دهد میزان کاهش قیمت مسکن قابل ملاحظه نخواهد بود، چرا که کمبود عرضه در این بازار بسیار زیاد است و عطش بازار به سادگی رفع نمی‌شود.

احتمال تعدیل قیمت مسکن

ابوالحسن میرعمادی، دیگر کارشناس مسکن هم معتقد است که در پاییز امسال رشد قیمت مسکن کند می‌شود یا اینکه احتمال دارد بعد از رشد قابل توجه قیمت‌ها، بازار در پاییز اندکی نرخ‌ها را تعدیل کند. به عقیده او بازار مسکن به حد کافی رشد قیمت را تجربه کرده است و قدرت خرید مشتریان اجازه نمی‌دهد شوک دوباره به بازار مسکن وارد شود.

میرعمادی ادامه می‌دهد: بازار با رشد ۲ تا ۲.۵ برابری قیمت مصالح ساختمانی و رشد ۴ تا ۵ برابری بهای خدمات تاسیسات ساختمان مواجه است و با رشد تورم عمومی و افزایش دستمزد کارگران، چگونه می‌شود انتظار کاهش قیمت داشت؟

این کارشناس تاکید می‌کند: شاخص‌های کلان اقتصاد وضعیت هشدارآمیز دارند و بازار مصالح ساختمانی و خدمات ساختمان آشفته است و تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش داشته و در نتیجه تولید مسکن افت داشته است و با این شرایط حرف زدن از کاهش قیمت آن هم با ارقام قابل توجه، غیرواقعی است. مگر اینکه گشایش واقعی در اقتصاد ایجاد شود و توافقات برجام به فروش اندک نفت و توافقات محدود کوتاه مدت منحصر نبوده و رشد قابل ملاحظه سرمایه‌گذاری در ایران اتفاق بیفتد که البته درصد این احتمال بسیار کم است.

بازار غیرقابل پیش‌بینی شده است

محمد عدالتخواه، کارشناس مسکن معتقد است که پیش‌بینی بازار مسکن بسیار دشوار شده است چرا که اقتصاد ایران به وضعیت غیرقابل پیش‌بینی رسیده است.‌

او می‌گوید: بازار مسکن هم مانند سایر بازارها از شرایط کلی اقتصاد تبعیت می‌کند و در حال حاضر وضعیت شاخص‌های اقتصادی ناامیدکننده و هشداردهنده است و من نمی‌دانم عزم جدی برای رفع مشکلات اقتصادی وجود دارد و گشایشی حاصل می‌شود یا نه؟

این کارشناس تاکید می‌کند: اگر وضعیت اداره اقتصاد کشور به همین منوال پیش برود افزایش قیمت مسکن دور از انتظار نیست و افزایش قیمت مسکن و کاهش روزافزون قدرت خرید مردم هم در نهایت منجر به رشد حاشیه‌نشینی می‌شود.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید