Performancing Metrics

اظهار تأسف یک چهره اصلاح‌طلب درباره حذف هاشمی، ناطق نوری، لاریجانی و روحانی | اتاق خبر
کد خبر: 450270
تاریخ انتشار: 23 مهر 1400 - 19:37
پیامد روند نفی دیگری و فقدان شکل‌گیری گفت‌وگو بین حاکمیت و جامعه و نخبگان و همچنین اصرار بر رویکرد حذف دیگران و غیرخودی‌ها باعث شده که افرادی مانند هاشمی، ناطق نوری، لاریجانی و روحانی نیز که زمانی خودی محسوب می‌شدند، امروز به گروه غیر خودی‌ها افزوده شوند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرآنلاین، آذر منصوری، در خصوص تعامل اصلاح‌طلبان با حاکمیت، اظهار کرد: ابتدائاً باید منظور از حاکمیت مشخص شود که وقتی صحبت از تعامل می‌شود، منظور چه سطح و چه رکنی از حاکمیت است. به نظر می‌رسد تعامل مستقیم و جدی در سال‌های اخیر با سطوح مختلف وجود نداشته است.  در سطح تعامل با قوای انتخابی و انتصابی تا قبل از انتخابات ۱۴۰۰ هر نوع تلاشی برای شکل‌گیری گفت‌وگوهای مستقیم انجام شد و به نتیجه نرسید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اگر تعاملی وجود داشت، انتخابات ۱۴۰۰ به این شکل برگزار نمی‌شد. البته پس از این انتخابات تلاش‌هایی از طرف دولت مستقر و قوه قضاییه برای تعامل شکل گرفته است و در حد ارائه پیشنهاد به دستگاه‌ها و یا اعلام‌نظر در خصوص سیاستگذاری‌ها از سوی این دو رکن از قدرت صورت گرفته و برخی از اصلاح‌طلبان هم نظرات و پیشنهادات خود را اعلام کرده‌اند. اما اینکه این نظرخواهی‌ها چه تأثیری بر سیاست‌گذاری‌ها و عملکردها داشته باشد، باید منتظر ماند و نتیجه آن را دید.

وی گفت: هر نظامی بدون توجه به ضرورت اصلاح شیوه حکمرانی و توجه به اقتضائات زمان، ممکن است حلقه خودی‌هایش روز به روز محدودتر شود. در حالی که توجه به تغییرات جهانی و منطقه‌ای و اقتضائات زمان و اعمال اصلاحات، نظام حکمرانی را روزآمدتر، پویاتر و کارآمدتر می‌کند، متأسفانه در کشور ما به خصوص از جانب طیف افراطی، در برابر آن مقاومت می‌شود و نتیجه این رویکرد تعمیق شکاف‌ها و گسست‌های قبلی بین نظام و جامعه و حاکمیت و نخبگان و نیز پیدایش گسست‌های جدید است. متأسفانه این رویه باعث شده قطار انقلاب در هر مرحله بخشی از نیروهای خود را پیاده کند و روز به روز حلقه خودی‌ها تنگ‌تر و محدودتر شود.

قائم مقام حزب اتحاد ملت بیان کرد: متأسفانه پیامد این روند، نفی دیگری و دیگر پذیری (یعنی دیگرانی که ممکن است مانند ما فکر نکنند) و فقدان شکل‌گیری گفت‌وگو بین حاکمیت و جامعه و نخبگان و همچنین اصرار بر رویکرد حذف دیگران و غیرخودی‌ها باعث شده که افرادی مانند هاشمی، ناطق نوری و لاریجانی و روحانی نیز که زمانی خودی محسوب می‌شدند، امروز به گروه غیر خودی‌ها افزوده شوند و این رویه در نهایت باعث می‌شود غیر از یک اقلیت محدود و اندک سالار دیگر کسی در قطار انقلاب باقی نماند.

وی خاطرنشان کرد: اما در یک نگاه کلی اساساً چون تغییر با حذف دیگری می‌آید، در فردای تغییر هم این شیوه، به یک شیوه مرسوم تبدیل می‌شود و این بحث نیاز به آسیب‌شناسی‌های عمیق‌تر دارد.

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید