Performancing Metrics

از صنعت و تولید ایرانی همپای توسعه تکنولوژی در جهان حمایت شود | اتاق خبر
کد خبر: 450410
تاریخ انتشار: 29 مهر 1400 - 11:00
رئیس اتاق ایران در حاشیه بازدید از یک گروه تولید صنایع غذایی
غلامحسین شافعی در حاشیه بازدید واحد تولیدی صنایع غذایی، گفت: تولید پایه اصلی اقتصاد کشور است و بخش‌خصوصی از دولت‌ می‌خواهد از تصمیمات غیرکارشناسی اثرگذار بر این حوزه خودداری کنند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن کشاورزی ایران به همراه احمد پورفلاح مشاور عالی رئیس اتاق ایران از یکی از واحدهای نمونه تولیدی کشور در حوزه صنایع غذایی بازدید کرد.

رئیس اتاق ایران در این بازدید که به مناسب روز جهانی غذا، از چند خط تولید گروه صنایع غذایی سولیکو کاله انجام شد، با اشاره به مشکلات حوزه تولید گفت: فشارهای مختلفی از حوزه‌های متعدد تصمیم‌گیری به بخش تولید وارد می‌شود؛ این فشارها سبب شده که تولید رقابتی نباشد و سرمایه در گردش تولیدکنندگان با محدودیت‌های جدی مواجه شود.

رئیس پارلمان بخش خصوصی درباره تبعات تصمیم‌های دولت‌ها گفت: آنچه مورد تاکید بخش خصوصی است اینکه پایه اصلی اقتصاد کشور، تولید است. برای همین جلوگیری از تصمیمات غیرکارشناسی و بدون مشورت با اهل فن و بخش خصوصی ممانعت از تصمیمات خلق‌الساعه و یک‌شبه و تسهیل در امور تولید در راستای کاهش هزینه‌های مبادله از راهکارهایی است که بخش خصوصی انتظار دارد در این دولت مورد توجه قرار گیرد.

شافعی در حاشیه این بازدید تصریح کرد: صنعتی شدن زیربنای تحریکات توسعه‌ای در هر کشوری است؛ باید از صنعت و تولید ایرانی همپای رشد و توسعه تکنولوژی در جهان حمایت شود، وگرنه قدرت رقابتی کشور در محصولات به‌شدت کاهش می‌یابد.

رئیس اتاق ایران گفت: بخش خصوصی باید از ظرفیت‌های موجود برای معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های خود استفاده کند و نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی یکی از همین ظرفیت‌هاست که کارآفرینان می‌توانند ظرفیت‌های تولید خود را در این بستر به دولت معرفی کنند.

شافعی تاکید کرد: تولید باید اقتصادی باشد، ما هم‌اکنون شاهد تفاوت فاحش نرخ‌های بازدهی بین صنعت و بخش‌های واسطه‌گری مالی هستیم؛ تا این مشکل حل نشود تزریق منابع مالی هم باعث رشد صنعت نمی‌شود. برای همین تاکید می‌کنیم که باید جایگاه تولید احیا شود.

فقط وعده حمایت از تولید می‌دهند

در جریان این بازدید غلامعلی سلیمانی مدیرعامل این مجموعه تولیدی ضمن معرفی ظرفیت‌ها و محصولات این واحد تولیدی، از موانع و مشکلات حوزه تولید گفت: قوانین و سازوکارهای اقتصادی ما اجازه هیچ کاری را به کسی نمی‌دهد. تضاد قوانین و مقررات در حوزه وادرات مواد اولیه، صادرات، مالیات، نرخ ارز و غیره همه مشکلاتی است که به تولیدکننده تحمیل می‌شود.

او ادامه داد: هر تولیدکننده‌ای که صادرات را شروع می‌کند، باید بتواند در کشور مقصد تولید هم داشته باشد. یعنی اگر صادرکننده به هدف تعیین‌شده خود رسیده و توانسته مقداری از بازار مقصد را به دست آورد باید گام دوم را بردارد؛ گام دوم تولید در کشور مقصد است و این یک اصل اقتصادی است و شرکت کاله در این مسیر گام برداشته است.

سلیمانی گفت: همه دولت‌ها وعده حمایت از تولید می‌دهند اما درنهایت به آن عمل نمی‌کنند و حتی برای تولید مانع‌تراشی هم می‌کنند.

او ادامه داد: اقتصاد یک کشور باید بر مبنای تولید، صادرات و مالیات بنا و اداره شود. این شعار اصلی ما در این واحد تولید هم هست و در این حوزه از همه مسئولان می‌خواهیم بر مبنای شعار حمایت از تولید عمل کنند. همه هدف و تلاش ما این است که از مسئله امنیت غذایی در ایران دفاع کنیم. 

دولت به بخش خصوصی اعتماد کند

احمد پورفلاح، مشاور عالی رئیس اتاق ایران هم در این بازدید گفت: امروز اگر صادرکننده‌ای بتواند حتی ۱۰ هزار دلار محصول جدید از ایران صادر کند، باید مورد تقدیر و حمایت قرار گیرد. برای اینکه کار تولید و صادرات کار بسیار مهمی است ولی متاسفانه موانع زیادی در مسیر راه تولیدکننده قرار دارد.

پورفلاح گفت: انتظار می‌رود که دولت به بخش خصوصی و توانایی‌شان اعتماد کند؛ از نزدیک با فعالیت بخش خصوصی آشنا شود؛ اجازه دهند این آشنایی بدون واسطه صورت بگیرد و درنهایت دولت از تولید صادرات محور حمایت کند تا آینده سرمایه‌گذاری به خطر نیفتد.

پورفلاح حضور فعالان کارآفرینی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را برای ارتباط نزدیک با دولت حائز اهمیت دانست و پیشنهاد کرد که در اتاق ایران کمیسیون صنایع غذایی تشکیل شود.

در پایان این بازدید، از عملکرد غلامعلی سلیمانی، مدیرعامل کاله در حوزه صنعت نوین ایران و توجه به مسئولیت اجتماعی قدردانی شد.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید