Performancing Metrics

تولید فولاد ایران ۱۰ درصد کاهش یافت | اتاق خبر
کد خبر: 450784
تاریخ انتشار: 7 آذر 1400 - 17:34
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران
شهرستانی گفت: صادرکنندگان به علت مشکلات نمی‌توانستند کالایی که باید صادر کنند را تولید کنند. همه این عوامل موثر بود تا کاهش صادرات فولاد داشته باشیم.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایلنا، سیدرضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد کاهش تولید فولاد در سال جاری گفت: ما در برنامه سال قبل حدود ۳۰ میلیون تن تولید فولاد داشتیم که این رقم نیز محقق شد. برنامه امسال بین ۳۲ تا ۳۳ میلیون تن تولید بود که در سه ماهه اول امسال یعنی در فصل بهار توانستیم رکود خود را بشکنیم و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد افزایش تولید داشته باشیم ولی در تابستان به علت کمبود برق، حدود ۵۰ درصد از تولید خود را نسبت به سه ماهه اول از دست دادیم که نسبت به تابستان سال گذشته کاهش ۳۵ درصدی را نشان می‌داد. به نظر می‌رسد که امسال نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد عقب هستیم.

او همچنین افزود: از آنجا که سال شمسی با سال میلادی حدود ۴ ماه اختلاف دارد، در گزارش مجمع جهانی فولاد در مورد تولید فولاد ایران، معدل کاهش تولید را حدود ۵ درصد نشان می‌دهد اما در عمل این میزان حدود ۱۰ درصد بوده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد علت این کاهش تولید تصریح کرد: علت این امر کمبود برق بود، برق صنعت فولاد در روز به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده بود و شب‌ها می‌توانستند کار کنند، این مشکل حدود ۳ ماه وجود داشت. در این سه ماه اگر میزان تولید ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده باشد، تاثیر آن در سال حدود ۱۲ درصد خواهد بود که کاهش ما ۱۰ درصدی بوده است.

او در ادامه اضافه کرد: صادرکنندگان ما به علت این مشکلات نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند و جریمه شدند، چون نمی‌توانستند کالایی که باید صادر کنند را تولید کنند. همه این عوامل موثر بود تا کاهش صادرات فولاد داشته باشیم. به هر حال بدقولی در بازار جهانی تاثیر دارد و ولی از آنجا که کیفیت فولاد ایران بالا و قیمت آن هم نسبتا ارزان است کشورهای خریدار هم می‌دانند که شرایط ایران به چه صورتی است لذا تمایل به خرید دارند. با این حال باید زودتر برنامه ریزی صورت می‌گرفت.

شهرستانی در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر کاهش تولید فولاد بر بازار داخلی اظهار داشت: در بازار داخل چندان کمبودی به علت کاهش تولید به وجود نیامد، در زمان کاهش تولید قیمت فولاد بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یافت، الان هم بازار رکودی است. از آنجا که ما نسبت به مصرف داخلی مازاد تولید داریم، خیلی در بازار داخلی موثر نبود ولی همانطور که قیمت سیمان چندبرابر شد قیمت فولاد فقط افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی را تجربه کرد. علت این امر نیز آن بود که سعی انجمن فولاد بیشتر تامین نیاز داخل بود.

 
 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید