Performancing Metrics

تازه‌ترین وضعیت واردات کالاهای اساسی | اتاق خبر
کد خبر: 450912
تاریخ انتشار: 14 آذر 1400 - 17:30
در ۸ ماهه نخست سال جاری، ۲۰ میلیون تن انواع کالای اساسی به ارزش ۱۲ میلیارد وارد کشور شده که نسب به مدت مشابه سال گذشته ۶۲ درصد افزایش ارزش داشته است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، در ۸ ماهه نخست سال جاری، ۲۰ میلیون تن انواع کالای اساسی به ارزش ۱۲ میلیارد وارد کشور شده که نسب به مدت مشابه سال گذشته ۶۲ درصد افزایش ارزش داشته است.

سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران در خصوص تازه‌ترین وضعیت تجارت خارجی کشور اعلام کرد: در ۸ ماهه نخست سال جاری، ۲۰ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۷۸۳ تن انواع کالاهای اساسی به ارزش ۱۲ میلیارد و ۴۳۶ میلیون و ۹۷۰ هزار و ۳۶۸ دلار، مجموع کل کالاهای اساسی وارد و ترخیص شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد از لحاظ وزنی و ۶۲ درصد به لحاظ ارزش رشد پیدا کرده است. همچنین این میزان کالای ترخیص شده، ۷۵ درصد وزن و ۳۸ درصد ارزش کل واردات در طی مدت مذکور است.

وی ادامه داد: از این میزان، هفت کالا ارز ترجیحی دریافتی می‌کنند که مجموع آنها ۱۷ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۱۹۲ تن است که ۶۶ درصد کل واردات ما را دربرگرفته است. ارزش این کالاها طی مدت مذکور، ۹ میلیارد و ۸۷۷ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۵۵۱ دلار است

واردات کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی

طبق اعلام سخنگوی گمرک واردات هفت قلم کالایی که طی هشت ماهه سال جاری ارز ترجیحی دریافت کرده اند به شرح زیر است:

گندم: ۴ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۵۶۵ تن به ارزش ۱ میلیارد و ۴۴۷ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۱۰۹ دلار / افزایش ۸۰ درصدی در وزن و ۱۱۸ درصد در ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته.

ذرت: ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۲۱۸ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۱۱۴ میلیون و ۷۸۰ هزار و ۴۵۴ دلار / کاهش ۶ درصدی در وزن و افزایش ۳۲ درصدی در ارزش.

جو: ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۹۳ تن به ارزش ۶۸۵ میلیون و ۲۲ هزار و ۸۴۶ دلار / افزایش ۸۷ درصد در وزن و ۱۲۳ درصدی در ارزش.

دانه‌های روغنی: ۱ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۶۹۶ تن به ارزش ۱ میلیارد و ۳۱۲ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۴۳۱ دلار / افزایش ۳۵ درصدی در وزن و ۸۳ درصدی در ارزش.

روغن‌های خوراکی: ۱ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۵۲۵ تن به ارزش ۱ میلیارد و ۸۵۹ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۹۰۵ دلار / افزایش ۱۱۷ درصدی در وزن و ۲۵۹ درصدی در ارزش.

کنجاله سویا: ۱ میلیون و ۷۸۲ هزار و ۳۵۰ تن به ارزش ۹۸۳ میلیون و ۹۴ هزار و ۶۴۷ دلار / افزایش ۸۸ درصدی در وزن و ۱۵۱ درصدی در ارزش.

دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی: ۱۳ هزار و ۸۴۴ تن به ارزش ۱ میلیارد و ۴۷۵ میلیون و ۹۰ هزار و ۱۶۰ دلار / افزایش ۳۴ درصدی در وزن و ارزش.

واردات کالاهای اساسی

لطیفی جدیدترین وضعیت واردات کالاهای اساسی را نیز به شرح زیر اعلام کرد:

برنج: ۸۳۸ هزار و ۹۸۹ تن به ارزش ۷۱۳ میلیون و ۱۹ هزار و ۴۳۲ دلار / افزایش ۲۵ درصدی در وزن و ۱۶ درصدی در ارزش.

شکرخام: ۸۸۷ هزار و ۵۱۰ تن به ارزش ۳۸۴ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۶۳۹ دلار / کاهش ۴ درصدی در وزن و ۱۵ درصدی در ارزش.

لاستیک سنگین: ۵۲ هزار و ۷۸۸ تن به ارزش ۱۹۰ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۴۰۶ دلار / افزایش ۱۱ درصدی در وزن و ۱۲ درصدی در ارزش.

ماشین آلات تولیدکننده کالاهای اساسی: ۲۸ هزار و ۲۴۷ تن به ارزش ۲۸۷ میلیون و ۱۸۰ دلار و ۸۰۶ دلار / کاهش ۹ درصدی در وزن و یک درصدی در ارزش.

داروهای دامی ضروری: ۲۶۴ تن به ارزش ۳۱ میلیون و ۷۵۰ هزار و ۳۲۵ دلار / کاهش ۱۹ درصدی در وزن و ۲۶ درصدی در ارزش.

سموم تکنیکال شیمیایی: ۷ هزار و ۱۰۶ تن به ارزش ۶۰ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۸۹۲ دلار / افزایش ۷۶ درصدی در وزن و ۲۶ درصدی در ارزش.

کود شیمیایی: ۱۴۶ هزار و ۵۰۴ تن به ارزش ۱۰۰ میلیون و ۳۶۷ هزار و ۶۱۸ دلار / کاهش ۲۶ درصدی در وزن و ۱۲ درصدی در ارزش.

سایر کالاهای اساسی مانند گوشت، حبوبات و چای: ۵۱۸ هزار و ۱۸۲ تن به ارزش ۷۹۱ میلیون و ۹۴۳ هزار و ۶۹۹ دلار / کاهش ۱ درصدی در وزن کاهش یافته و بدون تغییر در ارزش.

 
 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید