Performancing Metrics

راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب به توسعه روابط ایران و فنلاند کمک می‌کند | اتاق خبر
کد خبر: 451618
تاریخ انتشار: 21 بهمن 1400 - 22:10
در دیدار غلامحسین جمیلی با پکا هاویستو بررسی شد
در دیدار رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند با وزیر امور خارجه فنلاند بر همکاری دو کشور در حوزه شیوه‌های جدید آبیاری، تصفیه آب فاضلاب، توسعه استارت‌آپ‌ها و چگونگی توانمندسازی صنایع کوچک و متوسط تاکید شد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از اتاق ایران، غلامحسین جمیلی، رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند با پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند دیدار کرد. در ابتدای این نشست جمیلی، از ظرفیت‌های اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند گفت؛ دلیل و اهداف شکل‌گیری اتاق مشترک ایران و فنلاند توسعه همکاری‌های دوجانبه اقتصادی و تجاری است؛ این همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی با فنلاند و کشورهای اسکاندیناوی قابل انجام است. این اتاق تلاش می‌کند اقداماتی جدی در جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی داشته باشد و همچنین بتواند غفلت از توسعه روابط اقتصادی در سال‌های گذشته را جبران کند.

تجربه موفق فنلاند در توسعه فعالیت واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در این کشور و استفاده کارآمد از شیوه‌های جدید آبیاری در فعالیت‌های کشاورزی، حوزه‌هایی هستند که از منظر رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند می‌توانند برای همکاری مشترک بین دو کشور مدنظر قرار گیرند.

جمیلی در این نشست از اولویت‌بخشی به کریدور شمال-جنوب گفت: کریدور شمال-جنوب از بندر چابهار تا فنلاند می‌تواند از طریق خط آهن و دریا دوره جدیدی از تجارت را رونق دهد. با این کریدور از جنوب شرقی آسیا تا هند، پاکستان و چین تا کشورهای نوردیک می‌توانند ذی‌نفع باشند. راه‌اندازی، توسعه و استفاده از آن می‌تواند باعث افزایش مراودات تجاری بین ایران، فنلاند و کشورهای اسکاندیناوی شود.

همچنین جمیلی ادامه داد: راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب، جدای از دسترسی دریای عمان و کشورهای پیرامون، می‌تواند مسیر فرعی دیگری به کشورهای سی.آی.اس داشته باشد. خط راه‌آهن از مشهد به سرخس، تاشکند، ترکمنستان و ازبکستان و سایر کشورهای آن حوزه می‌تواند تسهیل‌کننده تجارت باشد. همچنین. این مسیر می‌تواند دسترسی کشورهای حوزه سی.آی.اس را به بازارهای اروپایی تسریع بخشد.

جمیلی گفت: استفاده از تجربیات فنلاند در مدل کسب‌وکارهای کوچک، و استارت‎آب‌ها بسیار مهم است. فنلاند مدل بسیار جذابی در نحوه مدیریت، اداره، حمایت و راه‌اندازی شرکت‌های نوپا دارد و این باعث شده شرکت‌های بسیاری در دنیا محل فعالیت خود را در فنلاند دنبال کنند. انتقال این مفاهیم به ایران تأثیر خوبی در کسب‌وکارهای نوپا در ایران خواهد داشت.

او تاکید کرد: استارت آب‌ها، ایده‌های خلاق و نوآوری می‌تواند برای اقتصاد کشور راهگشا باشد. همکاری ایران و فنلاند می‌تواند در یک بازه کوتاه‌مدت یا میان‌مدت باعث تغییر روند خیلی از ایده‌ها شود تا به کسب‌وکارهای موفق تبدیل شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند به نشست اخیر انجمن آب فنلاند با مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران اشاره کرد: در این نشست درباره چهارچوب‌های همکاری در حل ابرچالش آب به توافق رسیدند. این موضوع در دیدار با وزیر امور خارجه فنلاند هم بار دیگر مطرح شد. فنلاند بهترین کیفیت آب را در جهان دارد که دلیل این امر علاوه بر برخورداری این کشور از منابع کیفی آب، مدیریت صحیح و استفاده خوب از فاضلاب است. بازیافت و تصفیه آب از موضوع‌های مهمی است که فنلاند در این حوزه پیش‌رو است؛ ۸۵ درصد فاضلاب در فنلاند تصفیه‌شده و به چرخه مصرف بازمی‌گردد.

جمیلی ادامه داد: ایران می‌تواند در حوزه‌های تخصصی ازجمله مدیریت سیل و طوفان، آب‌های مرزی، تکنولوژی‌های نوین استفاده مجدد از آب، آموزش و ظرفیت‌سازی، تصفیه آب‌های سطحی و تأمین آب‌های زیرزمینی، مدیریت آب سدها، شیرین سازی آب دریا و ریکاوری آب‌های گل‌آلود و احیای تالاب‌ها با فنلاند همکاری کند.

او درباره استفاده از تجربه فنلاند در الگو و مدیریت کسب‌وکار زنان هم گفت: در سال‌های اخیر بسیاری از زنان در ایران وارد حوزه‌های کسب‌وکار شده‌اند و نقش برجسته‌ای در اقتصاد دارند. از طرفی زنان در اقتصاد فنلاند نقش برجسته‌ای دارند و الگوی موفق بین‌المللی را نوع کسب‌وکار و مدل‌های حمایت مالی ثبت کرده‌اند. اتاق مشترک ایران و فنلاند در این زمینه می‌تواند از تجربه فنلاند استفاده کند و به هموار شدن مسیر حضور زنان در اقتصاد کشور کمک کند. می‌توانیم از تجربه‌ها، الگوی کسب‌وکار و الگوی حمایت مالی فنلاند از کسب‌وکار زنان استفاده کنیم تا این تجربه‌ها زمینه‌ساز حضور بیشتر و پایدارتر زنان در اقتصاد باشد.

به اعتقاد جمیلی باید از همین امروز زمینه تعامل، انتقال تجربه و تعریف طرح‌های پژوهشی را بین دو کشور مهیا کنیم تا برای بهره‌گیری از شرایط پیش رو آماده‌تر باشیم.

در پایان وزیر امور خارجه فنلاند درباره دیدگاه فنلاند برای توسعه همکاری با ایران توضیحاتی داد؛ نگاهی که نویدبخش توسعه همکاری با ایران بود.

وزیر امور خارجه فنلاند از انتقال تجربه کشورش در حوزه SMEها و استارت‌آپ‌ها به ایران استقبال کرد.

 
 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید