Performancing Metrics

دولت سیزدهم ظرفیت ترانزیت اینترنت کشور را 40 درصد اضافه کرد | اتاق خبر
کد خبر: 451763
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1400 - 20:36
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ظرفیت ترانزیت ترافیک کشور 40 درصد اضافه شده است و قصد داریم هاب ترانزیت ترافیک در منطقه شویم.

به گزارش اتاق خبر به نقل از فارس،به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، عیسی زارع‌ پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح شبکه سراسری سیگنال‌رسانی صدا و سیما و رونمایی از نقشه راه ظرفیت ترانزیت بین‌المللی و تبادل قرارداد پروژه توسعه و ارتقا پایدار شبکه انتقال اظهار داشت: این پروژه‌ ها نشان داد که در کشور می‌ توان کار بزرگ و مشترک انجام داد زیرا ایرانی‌ ها در کودکی چندان یاد نمی گیرند که کار تیمی و کار مشترک انجام دهند و شاهد اختلاف‌ ها و تفاوت‌ هایی بین دستگاه‌ها در پروژه‌ های بین دستگاهی هستیم.

وی ادامه داد: اما این پروژه ثابت کرد که می‌ توان کار بین دستگاهی و مشترک را‌‌‌‌‌‌‌‌ در اندازه بزرگ انجام داد و از این بابت از همکاری با صدا و سیما خوشحال هستیم.

به گفته وی، در دولت سیزدهم به دنبال توسعه یک شبکه باکیفیت و پرسرعت در کشور هستیم و در این باره با صدا و سیما کارهای زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهیم داشت که این پروژه فقط یکی از اقدامات مشترکی است که با هم در دستور کار داشتیم.

وی افزود: در حوزه زیرساخت در حوزه سرویس‌ های شبکه ملی اطلاعات و حتی فرهنگ‌ سازی خدمات، وزارت ارتباطات و سازمان صدا و سیما زمینه‌های مشترک همکاری دارند.

زارع پور گفت: همه این تلاش‌ها برای این است که مردم از ارتباطات با کیفیت استفاده کنند. همچنان که بارها تاکید کرده ام باور ما این است که فناوری اطلاعات بستر حل بسیاری از مشکلات مردم است و نگاه فرصت محور به این حوزه داریم و باید بتوانیم با ارائه واقعی خدمات بر بستر شبکه ای پرسرعت و باکفیت طعم شیرین استفاده از فناوری را به مردم بچشانیم.

وی گفت: همچنان که امروز هم رئیس محترم جمهوری دستور ویژه‌ ای دادند که شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای دسترسی با کیفیت و با سرعت برای مردم فراهم کنیم که معتقدیم زیرساخت لازم برای این سرویس یک شبکه پرسرعت در کشور است. رئیس جمهوری سیاست دولت را ارائه اینترنت با کیفیت و پرسرعت می دانند و وزارت ارتباطات را مکلف کرده اند که زیر ساخت لازم را برای استفاده مردم از مزایای اینترنت امن، با کیفیت و پرسرعت فراهم کند و ما هم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش خود را برای تحقق این مهم خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: چندی پیش در همین سالن برنامه راه‌اندازی 500 هزار پورت فیبر نوری را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتیم و به مردم قول دادیم که هر کس به پورت فیبر نوری نیاز داشت بتوانیم این سرویس را‌‌‌‌‌‌‌‌ به او واگذار کنیم. چون پروژه بزرگ فیبرنوری را در دستور کار داریم لازم بود که شبکه زیرساخت را توسعه دهیم. امروز قرارداد توسعه شبکه زیرساخت با استفاده از تجهیزات بومی تبادل شد تا این حجم از ظرفیت به شبکه ارتباطی کشور افزوده شود.

وی تاکید کرد: لازمه تحقق شبکه پرسرعت فیبر نوری این است که شبکه انتقال داخل استان‌ها که در اختیار مخابرات است و شبکه بین استانی که در لایه زیرساخت و در اختیار شرکت ارتباطات زیرساخت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است تقویت شود.

زارع پور گفت: در حال حاضر در شبکه زیرساخت 32 ترابیت بر ثانیه ظرفیت داریم و این ظرفیت حدود 3 برابر میزان ترافیکی است که در حال حاضر در شبکه در حال گردش است. اما با این حال قرارداد توسعه شبکه را‌‌‌‌‌‌‌‌ کلید زده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: این شبکه‌ای که امروز در کشور وجود دارد در بسیاری از کشورهای اروپایی به تازگی در حال راه‌اندازی است و چند سالی است که آنها هم به این فکر افتاده‌ اند که شبکه پرسرعت با کیفیت و مستقل را‌‌‌‌‌‌‌‌ در اروپا فراهم کنند. بنابراین اگرچه باید توسعه را‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر کنیم و وضع موجود را‌‌‌‌‌‌‌‌ ارتقا دهیم اما باید قدر وضعیت الان را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بدانیم.

وی درباره پروژه ظرفیت ترانزیت بین‌المللی در راستای تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت دیتا در منطقه گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود 40 درصد به ظرفیت ترانزیت کشور اضافه شده است. کارهای اجرایی این پروژه از چهار ماه پیش آغاز شده است و البته طبق برنامه‌ ریزی‌ ها رسیدن به ظرفیت ترانزیت 4 ترابیت بر ثانیه را‌‌‌‌‌‌‌‌ هدف‌گذاری کرده‌ایم.

زارع پور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از ابتدای دولت ظرفیت ترانزیت کشور 40 درصد بیشتر شده به نظر می‌رسد که به 50 درصد از ظرفیت 4 ترابیت بر ثانیه‌ای که هدف گذاری کرده‌ایم رسیده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار امیدواری کرد با تحقق این برنامه‌ها و افزایش ظرفیت ترانزیت کشور در سال‌های پیش رو روزی را‌‌‌‌‌‌‌‌ شاهد باشیم که هاب ترانزیت ترافیک در منطقه شده‌ایم.

وی با اشاره به مزایای ذاتی ایران برای تبدیل شدن به هاب ترانزیت داده در منطقه گفت: کیفیت ترافیکی که از خاک ایران عبور می‌کند از کیفیت ترافیکی که از مسیرهای دریایی و کانال سوئز می‌گذرد بیشتر است، زیرا اساسا ارتباطات زمینی و خاکی از ارتباطات دریایی با کیفیت‌ تر هستند.

زارع پور گفت: همچنان که چند ماه پیش یکی از کابل‌های دریایی پاره شد و حدود 400 گیگابیت بر ثانیه از پهنای باند کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌ مختل کرد و تعمیر این کابل حدود دو ماه طول کشید. در این مدت اینترنت کشور دچار اختلال بود و اگر این کابل روی خاک و زمین قرار داشت تعمیر آن زمان کوتاه‌تری طول می‌کشید.

به گفته وی، تلاش دولت سیزدهم بر این است که همچنان که ارتباطات باکیفیتی را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای مردم ایران فراهم می‌ کند، ارتباطات با کیفیت برای مردم منطقه هم فراهم شود که برای تحقق این هدف راه درازی در پیش داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: طبق هدف گذاری‌ها رسیدن به ظرفیت 120 ترابیت بر ثانیه در لایه زیرساختی را‌‌‌‌‌‌‌‌ مدنظر داریم که 4 برابر ظرفیت فعلی در لایه زیرساخت است.

زارع پور افزود: امیدواریم سال بعد بار دیگر در این مکان دور هم جمع شویم و ببینیم که به هدف‌گذاری‌هایی که در پروژه‌ امروز انجام شده رسیده‌ایم و پروژه موفق بوده است.

به گزارش فارس، آیین افتتاح پروژه‌ های راهبردی شرکت ارتباطات زیرساخت تحت عنوان «تلاش‌ های جهادی، خدمات ماندگار» با حضور پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید