Performancing Metrics

سکه 14 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد | اتاق خبر
کد خبر: 452977
تاریخ انتشار: 8 تیر 1401 - 08:20
قیمت فروش دلار در بازار آزاد عصر سه‌شنبه، هفتم تیرماه 1401 به 30680 تومان رسید. با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1826 دلار، قیمت سکه طرح جدید نیز به 14 میلیون و 370 هزار تا 14.4 میلیون تومان معامله شد.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از تعادل قیمت فروش دلار در بازار آزاد عصر سه‌شنبه، هفتم تیرماه 1401 به 30680 تومان رسید. با اعلام هر اونس طلا به قیمت 1826 دلار، قیمت سکه طرح جدید نیز به 14 میلیون و 370 هزار تا 14.4 میلیون تومان معامله شد.  دلار در صرافی‌های بانکی با ۱۰ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۷۰۷ تومان معامله شد. نرخ فروش یورو در صرافی‌های بانکی بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته ۲۸ هزار و ۶۶۲ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۴۳۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۷۷ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۲۹۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۵۴۳ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌هزار و ۹۳۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۹۸ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۵ هزار و ۵۶۰ تومان معامله شد.  در بازار طلا نیز قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌ میلیون و 363 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 13 میلیون و 600 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 14 میلیون و 400 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 800 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 4 میلیون و 800 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 950 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.هر مثقال طلا در بازار داخلی، 5 میلیون و 905 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. همزمان با کاهش قیمت‌ها در بازار ارز، قیمت دلار توافقی در بازار متشکل ارزی وارد کانال ۲۸ هزار تومان شده است.با افزایش عرضه ارز از سوی صادرکنندگان در بازار متشکل ارزی، قیمت خرید و فروش ارز توافقی از صبح وارد کانال ۲۸ هزار تومان شده است. این درحالی است که قیمت دلار در بازار آزاد نیز حدود ۳۰ هزار تومان، است؛ فعالان بازار ارز پیش از این‌بارها گفته بودند احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در روزهای آینده وجود دارد. صراف‌های عضو بازار متشکل ارزی می‌گویند: خرید و فروش در بازار به تعادل رسیده است؛ عرضه‌های ارز نیز بالاست و به تقاضا پاسخ داده می‌شود. از صبح میزان عرضه بیشتر از تقاضا بوده است. فعالان بازار می‌گویند: اقدامات مثبت بانک مرکزی در بازار ارز و افزایش عرضه ارز از سوی صادرکنندگان در بازار موجب شد تا مدار قیمتی در این بازار نزولی شود؛ ضمن اینکه خبرهای مثبت از مذاکرات هسته‌ای و آغاز مجدد رفت و آمدهای سیاسی این خبر را در بازار مخابره کرده که احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در روزهای آینده وجود دارد. برهمین اساس نیز بر تعداد فروشنده‌های ارز در بازار افزوده شده است؛ صراف‌ها می‌گویند قیمت دلار در صرافی‌های مجاز بین ۲۹ هزار تا ۳۰ هزار تومان در نوسان است؛ نکته مهم در بازار این است که قیمت دلار در بین دلال‌های حاشیه خیابان فردوسی نیز در کانال ۳۰ هزار تومان قرار دارد.  گزارش‌های میدانی از فردوسی همچنین نشان می‌دهد که اکثر صراف‌ها فروشنده هستند و فعلاً میل به خرید ارز وجود ندارد چراکه به اعتقاد فعالان بازار ارز، قیمت‌ها در آینده نزدیک بازهم کاهش خواهد یافت.

   تشدید فروش و کاهش خریدار 

کامران سلطان‌زاده عضو شورای عالی کانون صرافان گفت: (سه‌شنبه) صف‌های فروش ارز در بازار تشدید شده است و در مقابل خریداران دلار نایاب شدند.قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با قیمت توافقی وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد. دلار برای متقاضیانی دارنده کارت ملی نیز با قیمت ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.در روزهای گذشته عرضه ارز در بازار افزایشی بود و در برابر این افزایش عرضه، تقاضا برای خرید ارز بسیار کم است. سلطان‌زاده با پیش‌بینی نرخ ارز در روزهای آینده، گفت: بررسی‌ها حاکی از این است که روند نزولی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و همانطور که در برهه‌ای از زمان تقاضا برای خرید ارز افزایشی است در مقطع کنونی عرضه بر تقاضا پیشی گرفته و در نتیجه قیمت‌ها افت داشته است. قیمت دلار در کف بازار با آنچه در کانال‌های تلگرامی پرمخاطب درج می‌شود، اختلاف ۵۰۰ تومانی دارد.در پی ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز، تعدادی از دلال‌های اصلی بازار به دلیل فرار از ضررهای سنگین سعی دارند با بالا اعلام کردن قیمت‌ها در فضای مجازی، مانع از کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار شوند. برخی از کانال‌های تلگرامی با اعضای چند ده هزار نفری برای سومین روز پیاپی اقدام به درج نرخ غیر واقعی از بازار طلا و ارز می‌کنند؛ مقایسه قیمت‌های درج شده در این کانال‌ها با کف بازار نشان می‌دهد که قیمت دلار در کانال‌های تلگرامی حداقل 400-500 تومان گرانتر درج می‌شود. نگاهی به وضعیت اعلام قیمت‌ها در این کانال‌ها نشان می‌دهد که از دو روز گذشته تاکنون، شانتاژ گسترده و هماهنگی توسط این کانال‌های تلگرامی با اعضای چند ده هزار نفری در حال انجام است. البته تجربه دفعات قبل نیز گواه همین مطلب است چراکه همواره در روزهای پرنوسان بازار، برخی از کانالهای تلگرامی بصورت هماهنگ قیمت‌های کاذب را درج کرده و با این کار سعی دارند مانع از ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار شوند. تعدادی از فعالان بازار می‌گویند: «از آنجایی که مخاطب این کانالهای تلگرامی زیاد است، قدرت شانتاژ بالایی هم دارند؛ چون بازار سنگین ریزش داشته و یک سری ضرر کرده‌اند با کمک شانتاژ کانال‌های درج نرخ تلگرام می‌خواهند مال بالاتر خالی کنند.» مثلا الان که نرخ اعلامی این کانال‌ها برای دلار 30 هزار و 600 تومان است، دلار در سبزه میدان با 30 هزار و 200 تومان معامله می‌شود. ضمن اینکه دلار خرد نیز در معاملات خرد 30 هزار تومان قیمت خورده است. یکی از صراف‌های بازار ارز در همین ارتباط می‌گوید: کانال‌های نرخ دلار در تلگرام طی سه چهار روز گذشته هماهنگ کردند و نرخ‌ها را بالاتر اعلام می‌کنند. 4-5 کانال معروف در تلگرام، منبع چک کردن نرخ توسط حدود 80-90 درصد کسبه و تجار و بازاری‌ها هستند و هرکسی بخواهد دلار بخرد یا بفروشد به نرخ‌های این کانال‌ها حتما نگاه می‌کند. او می‌گوید: چون افراد عادی به کف سبزه میدان دسترسی لحظه‌ای ندارند شانتاژ این باند‌های تلگرامی جواب می‌دهد! طبق اعلام دبیرکل کانون صرافان، با افزایش عرضه ارز از سوی صادرکنندگان در بازار متشکل ارزی، قیمت خرید و فروش ارز توافقی از صبح امروز وارد کانال 28 هزار تومان شده است. این درحالی است که قیمت دلار در بازار آزاد نیز هم‌اکنون حدود 30 هزار تومان، است؛ فعالان بازار ارز پیش از این‌بارها گفته بودند احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در روزهای آینده وجود دارد. صراف‌های عضو بازار متشکل ارزی می‌گویند: خرید و فروش در بازار به تعادل رسیده است؛ عرضه‌های ارز نیز بالاست و به تقاضاها پاسخ داده می‌شود. از صبح امروز میزان عرضه بیشتر از تقاضا بوده است. 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید