Performancing Metrics

نرخ ارزهای آسیایی در مسیر افول | اتاق خبر
کد خبر: 452984
تاریخ انتشار: 8 تیر 1401 - 08:29
بانک‌های مرکزی آسیا میلیاردها دلار برای کاهش نرخ ارز هزینه می‌کنند.

به گزارش اتاق خبر به نقل از  ایسنا و به نقل از بیزنس، پس از سال‌ها ایجاد ذخایر ارزی، بانک‌های مرکزی آسیا از ذخایر خود استفاده می‌کنند تا ارزهای ضعیف خود را در برابر افزایش دلار آمریکا تقویت کنند.

طبق داده‌های منتشر شده در اواخر هفته گذشته، ذخایر تایلند تا ۱۷ ژوئن به ۲۲۱.۴ میلیارد دلار سنگاپور کاهش یافت که کمترین میزان در بیش از دو سال گذشته بود.

ارقام ماهانه نشان می‌دهد که ذخایر اندونزی به کمترین میزان خود از نوامبر ۲۰۲۰ و ذخایر  کره جنوبی و هند به کمترین میزان خود در بیش از یک سال گذشته رسیدند. در همین حال، ذخایر مالزی بیشترین کاهش را از سال ۲۰۱۵ تجربه کردند.

راجیو دی ملو، مدیر پورتفولیوی کلان جهانی در GAMA Asset Management در ژنو گفت: «برخی کشورها از ذخایر خود برای تثبیت ارزهای خود استفاده کردند. آنها می‌دانند که نمی‌توانند ضعف ارزهای خود در برابر دلار معکوس کنند اما می‌توانند این کاهش را هموار کنند.»

بانک‌های مرکزی با درس گرفتن از بحران مالی آسیایی ۱۹۹۷، دلارهایی را برای کمک به دفاع از ارزهای خود در دوره‌های نوسانات شدید بازار انباشته کرده‌اند.

امسال، در حالی که فدرال رزرو، دلار آمریکا را تقویت می‌کند، بانک‌های مرکزی این خرید را معکوس کردند. تایلند و اندونزی ازجمله کشورهایی هستند که متعهد شده‌اند نوسانات ارزهای خود را کاهش دهند. بانک مرکزی پیلیپینا گفت که به بازار اجازه می‌دهد ارزش پزو در برابر دلار تعیین کند و تنها برای مهار نوسانات مداخله می‌کند.

ارزهای نوظهور آسیایی پربازده ممکن است مهلت کمی داشته باشند. به گفته استراتژیست‌های گروه گلدمن ساکس، آن‌ها ممکن است همچنان بر وضعیت رو به وخامت مالی خارجی‌ خود و احساس خطر ناشی از تحرکات سخت‌گیرانه فدرال رزرو ادامه دهند. بانک مرکزی ایالات‌متحده افزایش بزرگ دیگری را در ماه جولای نشان داده است که معامله‌گران قیمت را ۷۵ واحد پایه افزایش داده‌اند.

در حال حاضر، ارزهای منطقه‌ای در پایین‌ترین سطح چند سال اخیر قرار دارند؛ پزو فیلیپین در روز دوشنبه به ضعیف‌ترین نرخ خود از سال ۲۰۰۵ کاهش یافت، در حالی که روپیه هند در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسید.

فردریک نویمان، یکی از سرپرستان تحقیقات اقتصاد آسیا در هلدینگ HSBC گفت: «بانک‌های مرکزی در آسیا تمایل دارند به باد تکیه کنند و از مداخلات ارزی (FX) برای هموارسازی تعدیل‌های نرخ ارز استفاده می‌کنند. تغییر روند به چیزهای بیشتری نیاز دارد. عقب‌نشینی گسترده‌تر دلار آمریکا ممکن است زمانی آغاز شود که سرمایه‌گذاران بتوانند به وضوح پایان چرخه انقباض فدرال رزرو را تشخیص دهند».

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید