Performancing Metrics

قطار سریع‌السیر؛ در گیر و داری هشت ساله | اتاق خبر
کد خبر: 452991
تاریخ انتشار: 8 تیر 1401 - 08:40
پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان در طول هشت سال گذشته با مشکلات مختلفی مواجه شده و حتی در برهه‌ای گمانه‌هایی مبنی بر توقف آن مطرح شده بود، حالا رستم قاسمی از رییس‌جمهور برای پشتیبانی از این پروژه درخواست کمک کرده است.

به گزارش  اتاق خبر به نقل از ایسنا، پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۴۱۰ کیلومتر بوده که ۱۶۵ کیلومتر در مسیر تهران– قم و مابقی در بخش قم-اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر است. قرارداد این پروژه از سال ۱۳۹۳ منعقد و بازه زمانی پنج ساله برای آن بهره‌برداری از آن پیش‌بینی شده بود اما در شهریور ماه سال ۱۳۹۸با مشکلاتی مواجه و عملا موقف شد.

البته در همان زمان این مسئله از سوی مدیرعامل سابق راه‌آهن مورد تایید قرار نگرفت. سعید رسولی در پاسخ به ایسنا گفته بود که پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان متوقف نشده است اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری با سازمان برنامه و بودجه اختلاف نظرهای داریم که امیدواریم به زودی حل و فصل شود.

وی افزود: در این مسیرکارهایی هم در حوزه زیرساختی انجام شده، اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری اختلاف نظرهایی با سازمان برنامه و بودجه داریم که امیدواریم به زودی حل و فصل شود البته نگاه غالب در این زمینه این است که  این پروژه انجام شود و پیمانکار آن همچنان در پروژه وجود دارد.

یکسال بعد یعنی در مهر ماه سال ۱۳۹۹، عباس خطیبی - معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل کشور – نیز در این باره به ایسنا گفته بود که مشکلاتی در تامین منابع فاینانس چینی داشتیم که البته به تدریج در حال برطرف شدن است و طرف چینی وعده هایی برای بهبود این شرایط داده است و از سوی دیگر مجموعه دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی مساعدت بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی افزود: طی جلسات اخیری که با وزیر راه و دیگر مسئولان دولت و بانک مرکزی داشته‌ایم مقرر شد که فاینانس چهار میلیارد یوآنی چین را که حدود یکماه تا انقضاء آن باقی مانده تمدید کنیم و ال سی ۹.۶ میلیارد یوآنی بخش دوم این پروژه ریلی را نیز باز کنیم تا کار و مراحل اجرایی سریعتر پیش برود.

اما با وجود گذشت حدود هشت سال از این پروژه ریلی، قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان روی زمین مانده و پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

حالا رستم قاسمی –وزیر راه و شهرسازی- از رییس‌جمهور برای تکمیل این پروژه درخواست پشتیبانی کرد تا شاید وعده‌ها برای بهره‌برداری از این قطار سریع‌السیر به مرحله عمل برسد. وی در سفر اخیرش به اصفهان، در جریان بازدید از پروژه قطار سریع السیر تهران  - قم - اصفهان، از تعیین تکلیف پاره‌ای مسائل فنی مربوط به این پروژه ظرف چند هفته آینده خبر داد و گفت: آن دسته از مسائلی هم که به خارج از وزارتخانه برمی‌گردد مثل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی، پیگیری کرده‌ایم. اخیرا مکاتبه‌ای با روسای این دو سازمان داشته‌یام و تلاشمان این است که با حضور رئیس جمهوری در استان، یک حمایت و پشتیبانی جدی از ناحیه ایشان نسبت به این پروژه داشته باشیم.

میعاد صالحی –مدیرعامل شرکت راه‌آهن-  نیز در جریان این بازدید اظهارکرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در تکمیل بخشی از این پروژه کمک کنند و ما با دو تیم در این مورد صحبت کرده‌ایم.

وی افزود: اگر بتوانیم این خط سریع السیر را اجرا و راه‌اندازی کنیم، می‌توانیم در سایر خطوط هم راه آهن پرسرعت را اجرا کنیم و اگر خدای نکرده به توقف برسیم، طبیعتا بن‌بستی ایجاد خواهد شد؛ اما انشاءالله شاهد افتتاح این خط پرسرعت ریلی در دولت سیزدهم باشیم.

حالا باید دید قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با چه سرعتی در دولت سیزدهم ساخته خواهد شد و چند سال دیگر به این پروژه هشت ساله اضافه می‌شود تا به بهره‌برداری برسد.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید