Performancing Metrics

پایه رشد اقتصادی عربستان | اتاق خبر
کد خبر: 453326
تاریخ انتشار: 20 تیر 1401 - 07:29
اقتصاد ایران و عربستان اقتصادی رانتی محسوب می‌شوند و از نفت و آنچه حوزه نفتی است تاثیر می‌پذیرند. اما آنچه باعث تفاوت می‌شود مسائل ایدئولوژیک است.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از اکو ایران اقتصاد عربستان اقتصادی غیرایدئولوژیک است که در آن رویکردهای اقتصادی از چارچوب‌های علمی بهره‌مند می‌شوند. اگرچه در عربستان یک خاندان با جهت‌گیری‌های مشخص سیاسی حاکم هستند اما این حاکمان به این نکته پی برده‌اند که اقتصاد یک امر قابل قبول علمی است که فرمول‌های خاص خود را دارد و در ارتباط با یک جهان بی‌مرز تعریف می‌شود. عربستان تلاش کرده است که حوزه‌های رشد اقتصادی خود را به جهت‌گیری‌های طایفه‌ای و قبیله‌ای حاکم بر حوزه سیاست از طرف خاندان آل سعود متصل نکند. عربستان در تلاش است که اقتصاد را در مسیری قرار دهد که بتواند به نیازهای امروز و خواسته‌های فردای مردم عربستان پاسخ دهد. اما در ایران نگاه به اقتصاد یک نگاه اسلامی و انقلابی است. زمانی که رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران به این امر تکیه می‌کنند که ساختن ساختمان‌های بلندی مانند برج‌های امارات توسعه محسوب نمی‌شود بلکه استفاده از پول نفت برای ساخت‌وسازهای بزرگ در راستای ایجاد رشد و پیشرفت اقتصادی وابسته به فناوری‌های بیگانه است. در واقع بر این نکته صحه می‌گذارند که این رشد اقتصادی ممکن است برای ملت‌های تحت حاکمیت امارات و عربستان موجب نوعی رفاه و آسودگی در سطوح بیرونی زندگی آنها شود اما این سبک به محدود کردن استقلال و حیثیت دینی آنها منجر می‌شود.

به این ترتیب در حالی که عربستان به عنوان سرزمین آیین نبوی محمدبن عبدالله (ص)، تلاش دارد با وجود حفظ ساختار سنتی سیاسی خود از یک ساختار مدرن اقتصادی در جهت پاسخگویی به نیازهای امروزی استفاده کند؛ در ایران تمام منابع و داده‌های اقتصادی در جهت رشد و تعالی نگرش‌های ایدئولوژیک برای حوزه امت اسلامی و مقاومت در برابر آن چیزی که امپریالیسم خوانده می‌شود، به کار گرفته می‌شود. بنابراین تعریف ایران از اقتصاد، سیاسی است و تلاش دارد اقتصاد را بر مبنای نگرش‌های مذهبی و انقلابی خود مستقر کند. ایران امروز در چارچوب نظام جمهوری اسلامی، رسالت منطقه‌ای و جهانی خود را در گسترش تفکر انقلابی می‌داند. آنچه مشخص است ارجحیت جغرافیای جهان اسلام بر جغرافیای ملی ایران است و از‌این‌رو اقتصاد ایران بیشتر از آنچه در ارتباط با ملت ایران تعریف شود در ارتباط با گسترش آرمان‌ها و ارزش‌های دینی برخاسته از انقلاب اسلامی تعریف می‌شود.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید