Performancing Metrics

تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو شدنی است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 453484
تاریخ انتشار: 25 تیر 1401 - 11:50
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت صنعت خودروی کشور را درخت کجی توصیف می کند که مسائل و مشکلاتی آن، ریشه در مدیریت چند دهه گذشته خود دارد.بنابراین اینکه گفته می‌شود که صنعت خودروی کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، کمکی به این صنعت نمی‌کند و نباید انتظار داشت

 به گزارش اتاق خبر به نقل از اقتصادآنلاین-پرهام کریمی؛ شاید یکی از وعده‌های مهم خودرویی سال گذشته فاطمی امین، وزیر صمت دولت سیزدهم را بتوان وعده تولید یک میلیون خودرو دانست. اما با انتشار آمار تولید سال ۱۴۰۰ مشخص شد که صنعت خودروی کشور نتوانسته تیراژ یک میلیونی مدنظر فاطمی امین را بدست بیاود. همین عدم تحقق وعده تولید یک میلیون دستگاه در سال گذشته موجب شده که برخی از کارشناسان نسبت به تحقق هدف وزارت صمت در دستیبابی به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جدید هم تردید داشته باشند.

امید قالیباف مشاور و سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این خصوص به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اولاً که نباید گفت تولید سال گذشته تحقق نیافته است بلکه حدود ۹۰ درصد هدف گذاری تولید تحقق یافته است. در خصوص هدف گذاری سال ۱۴۰۱ هم باید توجه که سایپا در حال حاضر روزانه ۱۸۰۰ و ایران خودرو ۲۵۰۰ دستگاه خودرو تولید می کنند که بعضی روزها هم رکورد تولید روزانه ۵ هزار خودرو توسط این دو خودروساز زده شده است که در صورت تداوم همین روند دستیابی به عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ کار دشواری نیست.

وی در خصوص مشکلاتی از جمله قطعی برق و گاز صنایعی از جمله فولاد در فصول مختلف که می تواند تولید خودرو را به میزان قابل توجهی تحت الشعاع قرار دهد گفت: مسئول محدودیت های انرژی وزارت صمت نیست اما با مدیریتی که باید صورت پذیرد، این مسئله را تا حد ممکن حل خواهیم کرد. یکی از راهکا ها می تواند تقویت شیفت شب در خودروسازان باشد که از زمان پیک مصرف برق و گاز گذشته باشد. وی البته خاطرنشان کرد که تمام این مسائل و گلوگاه های تولید در عدد اعلامی برای تولید سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در نظر گرفته شده است.

سخنگوی وزارت صمت در خصوص گلوگاه هایی که موجب تقلیل میزان تولید خودروسازان می شود گفت: ما در صنعت خودرو گلوگاه هایی داریم که یکی از آنها یکسان نبودن ظرفیت تولید بخش های مختلف برای تولید یک خودرو است. به عنوان مثال اگر در تولید رنگ ظرفیت ۳ میلیونی داشته باشیم، ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزارتایی تولید موتور اجازه استفاده از ظرفیت بخش ساخت رنگ را به ما نمی دهد که یکی از برنامه های وزارت صمت ایجاد توازن در این زنجیره است.

وی در خصوص هدف گذاری وزارت صمت برای صنعت خودرو گفت: هدف گذاری ما برای سال ۱۴۰۱ افزایش کمیت و در سال بعد افزایش محسوس کیفیت خودروهای ساخت داخل است.

امید قالیباف با اشاره به اینکه وزارت صمت در خصوص کیفیت به عنوان مدعی العموم با خودروسازان در تعامل است در خصوص بند افزایش کیفیت در دستورات رئیس جمهور و تناقض احتمالی این بند با برنامه ۱۵۰ درصدی افزایش تولید گفت: در سال ۱۴۰۲ روش های کوتاه مدتی همچون ارتقا سطح کیفی قطعات خودرو و همچنین ارائه پلتفرم های با کیفیت تر به عنوان راهبرد میان مدت ارتقا کیفیت در دستور کار وزارت صمت قرار دارد. 

امید قالیباف البته خاطرنشان کرد که صحبت در خصوص برنامه های کیفی در سال ۱۴۰۲ به معنای رها شدن مبحث کیفیت در سال ۱۴۰۱ نخواهد بود.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید