Performancing Metrics

خودروسازی روسیه مسیر ایران را طی می کند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 454003
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1401 - 15:05
شرکت های خودروساز روسی که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی با مشکل مواجه شده بودند، هفته گذشته تولید خود را از سر گرفتند. اما این سازندگان مجبور شدند ویژگی‌های ایمنی کلیدی از جمله کیسه هوا را در آخرین نسخه خودروهای محبوب خود حذف کنند.

 به گزارش اتاق خبر به نقل از اقتصادآنلاین - پرهام کریمی؛ آوتواز یک شرکت خودروساز روسی تولید برند لادا خود را در ماه مارس متوقف کرد و بسیاری از کارگران خود را به دلیل عدم امکان خرید قطعات به دلیل تحریم ها علیه روسیه مرخص کرد. اما پس از مدتی و با تصمیم دولت روسیه برای کاهش مقررات ایمنی، خطوط مونتاژ این شرکت دوباره فعال شدند. آوتواز که تا ماه می تحت مالکیت رنو بود تا اینکه شرکت رنو در اعتراض به تهاجم اوکراین، مالکیت آن را به دولت روسیه بازگرداند.

در نتیجه، خودروی سواری چهار در مقرون به صرفه این شرکت، لادا گرانتا، دیگر دارای کیسه هوا، سیستم ترمز ضد قفل، کنترل الکترونیکی پایداری یا قفل های جمع شدن اضطراری بر روی کمربند ایمنی نخواهد بود. همچنین استانداردهای آلایندگی قرن ۲۱ را که توسط بسیاری از همسایگان روسیه پذیرفته شده است، برآورده نمی کند.

دیوید وارد، رئیس اجرایی برنامه ارزیابی خودروهای جدید جهانی، گروهی که هدف آن توسعه استانداردهای ایمنی خودرو در سراسر جهان است، گفت: "این یک گام بسیار قهقرایی است." او گفت که "بسیار غم انگیز" و "طنزآمیز" است که روسیه ویژگی های ایمنی را از خودروهای تولید خود حذف کرده است. به خصوص که این کشور به عنوان نایب رئیس مجمع جهانی هماهنگ سازی مقررات خودرو در سازمان ملل فعالیت می کند.

چگونه آنها می توانند ادعا کنند که در ایمنی جاده ها در سطح جهانی پیشرو هستند؟ وارد در ادامه اقدامات اخیر روسیه را گامی بسیار نمادین به عقب برای کشوری خواند که میزبان اولین کنفرانس بزرگ ایمنی جاده ها در سال ۲۰۰۹ بود.

کارشناسان سیاست خارجی می گویند که این یک حرکت کلاسیک از بازی جنگ سرد مسکو است. این کشور تلاش می‌کند تحریم های اقتصادی غرب را بی اهمیت جلوه بدهد و در عین حال مردمش را مجبور می‌کند تا امکانات ضروری مانند ویژگی‌های ایمنی خودرو را در خودروهای جدید نداشته باشند.

جفری ادموندز، که به عنوان مدیر روسیه در شورای امنیت ملی در دولت اوباما خدمت می کرد، گفت که این یک تصمیم سیاسی سخت توسط کرملین است.

وی همچنین گفت: «این قطعاً نشان دهنده تمایل دولت روسیه برای قربانی کردن کالاهای با کیفیت و ایمنی شهروندانش به نام این تهاجم است.»

با این حال، آوتواز هفته گذشته در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که مدل جدید این شرکت "حداکثر بومی سازی ممکن خودرو" را تضمین می کند و در عین حال با "تأثیر کمبود قطعات وارداتی" مقابله می کند.

ماکسیم سوکولوف، رئیس این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «ما باید محبوب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروهای بازار روسیه را تولید کنیم که به کمبود قطعات وارداتی بستگی ندارد». برای انجام این کار، این شرکت به طور مشترک با مقامات فدرال و منطقه ای فعالانه در توسعه شایستگی های تامین کنندگان روسی مشارکت دارند.

علاوه بر از سرگیری تولید آوتواز سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو اعلام کرد که کارخانه ای که زمانی متعلق به رنو در این شهر بود، شروع به تولید یک برند خودروهای سواری دیگر متعلق به دوران شوروی خواهد کرد که آخرین بار 20 سال پیش تولید خود را متوقف کرده بود.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید