Performancing Metrics

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از ۲ دهه در مدار تولید قرار می‌گیرد | اتاق خبر
کد خبر: 455131
تاریخ انتشار: 19 آذر 1401 - 10:39
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اقدام‌های انجام شده در پارس جنوبی و دیگر میدان‌ها برای افزایش تولید گاز طبیعی در کشور، گفت: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی بهمن‌ماه امسال پس از ۲ دهه به مدار تولید می‌آید.

به گزارش  اتاق خبر به نقل از ایرنا از شرکت ملی نفت ایران، «محسن خجسته‌مهر» در آیین پایانی ششمین جشنواره تلویزیونی مستند در منطقه عسلویه و پس از بازدید از دکل حفاری مستقر در موقعیت ۱۱B برگزار شد، با اشاره به اینکه صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور است، افزود: آنچه در منطقه پارس جنوبی مشاهده می‌کنیم حاصل سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیارد دلاری در دو دهه است و این از افتخارهای جمهوری اسلامی ایران است.

وی از برداشت روزانه بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی خبر داد و گفت: بیش از ۷۰ درصد گاز کشور از این میدان مشترک برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که «تولید، جهاد است»، تصریح‌کرد: اکنون ۲۷ میلیارد دلار پروژه در بخش بالادست منطقه پارس جنوبی در حال اجراست.

خجسته‌مهر، صیانت از ذخایر گازی را ماموریتی مهم دانست و گفت: ما در شرکت ملی نفت ایران وظیفه مهم تولید را به‌عهده داریم و مردم نیز در نگهداری از ذخایر گازی نقش مهم و ویژه‌ای در مسیر مصرف بهینه و صرفه‌جویی دارند.

وی با اشاره به یک اقدام جهادی و مهم در طرح توسعه فاز ۱۱، بیان‌أاشت: این فاز سال‌ها بلاتکلیف مانده بود و در هشت سال گذشته نیز هیچ‌گونه اقدامی در آن انجام نشده است؛ قرارداد با یک شرکت خارجی در گذشته نیز به علت تحریم‌ها به نتیجه خاصی منتهی نشد و آن شرکت نیز از قرارداد کناره‌گیری کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه‌داد: در دولت سیزدهم اقدام‌های فوری در این بخش آغاز شد و اکنون حفاری چهار حلقه چاه گاز آن تکمیل شده است.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه ۲ ردیف پالایشگاه گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به مرحله شیرین‌سازی رسیده است، خاطرنشان‌کرد: توسعه میدان مشترک بلال که در ادامه میدان گازی پارس جنوبی قرار دارد نیز آغاز شده است.

وی اضافه‌کرد: کار ترمیم چاه‌های یکی از سکوهای گازی میدان پارس جنوبی که از سال ۹۴ معطل مانده و تولید آن متوقف شده بود، توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان گازی پارس شمالی، بیان‌داشت: با توسعه میدان کیش و توسعه ۱۳ میدان گازی در بخش خشکی و دیگر میدان‌های پرشمار در سال‌های آینده ۵۰۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید