Performancing Metrics

جزئیات تغییر تعرفه گاز خانگی در فصل سرما | بدمصرف‌ها و کم‌مصرف‌ها چگونه جریمه و تشویق می‌شوند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 455133
تاریخ انتشار: 19 آذر 1401 - 10:43
تصمیم دولت درباره تغییرات جدید در تعرفه گاز بهای مشترکان خانگی با رویکرد کاهش دامنه مصرف در پله‌های ۱۲گانه در ۵اقلیم آب و هوایی به شرکت ملی گاز ایران اعلام شد.

به گزارش  اتاق خبر به نقل از همشهری آنلاین، تصمیم دولت درباره تغییرات جدید در تعرفه گاز بهای مشترکان خانگی با رویکرد کاهش دامنه مصرف در پله‌های ۱۲گانه در ۵اقلیم آب و هوایی به شرکت ملی گاز ایران اعلام شد. طبق این تصمیم از ۱۶آبان امسال تا ۳۱فروردین سال آینده، قبوض گاز با تعرفه‌های جدید محاسبه می‌شود.

بر این اساس تعرفه گاز بهای خانگی در پله‌های اول تا سوم بدون تغییر، از پله چهارم تا ششم با ۳۰درصد افزایش نسبت به تعرفه سال گذشته و پله‌های هفتم تا دهم هم با ۵۰درصد افزایش و پله‌های یازدهم تا دوازدهم هم به‌صورت ثابت به ازای هر مترمکعب ۵و ۶هزار تومان محاسبه می‌شود.

در مقایسه با تعرفه مصوب دولت در سال گذشته، دامنه مصرف در هر پلکان دست‌کم ۲۵مترمکعب کاهش یافته است. مسلم‌رحمانی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز، درباره مصوبه جدید دولت توضیح می‌دهد: در ۳پلکان اول یعنی مصارف متعارف هیچ‌گونه تغییری اتفاق نخواهد افتاد و ۶۴ درصد مشترکان شرکت گاز، در ۳پلکان اول قرار گرفتند که ۳۵ درصد مصرف را انجام می‌دهند، اما ۳۵ درصد از مشترکان، ۶۰ درصد مصرف را انجام می‌دهند و ۲ درصد هم نزدیک به ۵.۵درصد مصرف می‌کنند که شامل پرمصرف‌ها هستند.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز می‌افزاید: آخرین باری که تعرفه گاز مشترکانی که در۳پله اول مصرفی قرار دارند تغییر کرده، مربوط به سال ۹۴ است؛ درواقع از سال ۹۴ تا امروز، تعرفه گاز مصرفی مشترکانی که تا سقف الگو مصرف می‌کنند، تغییری نداشته است.

رحمانی تأکید کرد: برای مشترکان پرمصرف، علاوه بر افزایش پلکانی تعرفه‌ها، در آیین‌نامه دولت، جریمه دیگری نیز لحاظ شده است.

جریمه بدمصرف‌ها و تشویق کم‌مصرف‌ها

این مقام شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: طبق آیین‌نامه اجرایی دولت، در مشترکان پرمصرف، اگر مشترکی از پلکان مصرفی ششم به بالا، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۸۰درصد بیشتر مصرف گاز داشته باشد، درواقع مصرف آن مشترک نسبت به زمان مشابه سال قبل خود مشترک، رشدی ۸۰درصدی داشته باشد، قیمت گازبهای این مشترک، ۲ پلکان بالاتر حساب خواهد شد؛ این جریمه‌ای است که برای مصارف غیرنرمال درنظر گرفته شده و برای مشترکان در پلکان‌های ششم تا دهم لحاظ می‌شود. او می‌افزاید: برای مشترکانی که مصارف خود را کاهش دهند، پاداش درنظر گرفته شده، به این صورت که اگر مشترکی در دوره فصل سرد، به میزان ۷۰درصد سقف متعارف تعیین شده که سقف مصرفی پلکان سوم است، مصرف گاز داشته باشد، گازبهای مشترک در آن دوره مصرفی، رایگان خواهد شد.

رحمانی در تشریح دومین پاداش درنظر گرفته شده برای مشترکان خوش مصرف گاز گفت: اگر مشترکی در ۳پلکان اول مصرف قرار گیرد و نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش مصرف داشته باشد، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، ۳واحد درصد پاداش دریافت خواهد کرد.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز اعلام کرد: نکته مهم اینجاست که افزایش تعرفه‌ها برای پلکان‌های مصرفی چهارم به بعد لحاظ شده، در واقع مشترکانی که به‌صورت متعارف مصرف گاز داشته باشند، مشمول هیچ افزایش تعرفه‌ای نشده‌اند.

رحمانی تأکید کرد: پلکان‌های اول تا سوم براساس دستور دولت و تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، در مصرف متعارف هستند گازبهای رایگان خواهند داشت و جبران آن از محل افزایش تعرفه مشترکان پر مصرف انجام می‌شود.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: این مشترکان که جزو مشترکان کم مصرف و مصرف‌کنندگان متعارف هستند، نسبت به تغییر قیمت گازبها نگرانی نداشته باشند.

پاداش صرفه‌جویی گاز

مجید چگینی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه طرح‌های تشویقی مهار مصرف گاز به وزارت نفت ازسوی دولت گفت: مشترکان خانگی که مصرف گاز آنها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول پاداش صرفه‌جویی می‌شوند.  

او افزود: مشترکان خانگی که مصرف گاز آنها در ماه‌های سرد سال نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر شود، به ازای هر یک واحد درصد کاهش، مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه‌جویی معادل ۳واحد درصد در گازبهای صورتحساب همان دوره خواهند شد که این تخفیف تا سقف ۴۵ درصد گازبها درصورتحساب آنها اعمال خواهد شد.

او تأکید کرد: مشترکانی که در ماه‌های بسیار سرد سال، مصارف آنها حداکثر ۷۰درصد الگوی متعارف مصرف (سقف پله ۳جدول پلکانی) باشد، گازبهای آنها ۱۰۰درصد رایگان خواهد بود.

به‌گفته معاون وزیر نفت، تغییر تعرفه از ۱۶ آذرماه درصورتحساب‌های مشترکان اعمال می‌شود و گازبهای مشترکانی که زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند و مصرف آنها در حد متعارف است (سقف مصرف مجاز پله ۳ در هر اقلیم)، رایگان خواهد بود، اما در عین حال، مشترکان عادی و حتی مشترکان کمیته امداد و سازمان بهزیستی اگر از این سقف مصرف، عبور کنند، حجم مازاد مصرف آنها، مشمول پرداخت تعرفه‌های پلکانی خواهد شد.

چگینی افزود: بر این اساس، برای ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه یارانه انرژی، با مصوبه هیأت وزیران، برای مشترکان پرمصرف و بسیار پرمصرف گاز نیز، جریمه‌هایی درنظر گرفته شده که از ۱۶ آذرماه، قابلیت اجرا دارد.

به‌گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز براساس این آیین‌نامه، اماکن مذهبی، هتل‌ها، مساجد و غیره اگر بیشتر از ۱۰درصد نسبت به بازه مشابه پارسال، صرفه‌جویی در مصرف داشته باشند، به ازای هر یک درصد صرفه‌جویی، ۱۰درصد بخشودگی در گازها و تا سقف ۴۰درصد خواهند داشت.

چگینی درباره واحدهای صنعتی نیز توضیح داد: مشترکان صنعتی هم، چنانچه بتوانند تعمیرات اساسی خود را به دوره سرد سال موکول کنند و حداقل ۵روز پیاپی، ۳۰درصد کاهش مصرف داشته باشند، گازبهای آنها متناسب با حجم گاز صرفه‌جویی شده، ۵درصد بخشودگی خواهد داشت.  

جواد اوجی، وزیر نفت با اشاره به تصویب تعرفه تازه مشترکان پر مصرف گاز اعلام کرد: این تصمیم کلیدی می‌تواند به ما در مدیریت مصرف در فصل سرما کمک کند.

او مهم‌ترین دغدغه امروز صنعت نفت را ناترازی تولید و تقاضای گاز در فصل سرما اعلام کرد و گفت: با وجود همه چالش‌ها و مشکلات نباید اجازه دهیم که در بحث پایداری امنیت انرژی و سوخت زمستانی نیروگاه‌ها و صنایع برای مردم مشکلی به‌وجود بیاید.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید