Performancing Metrics

ظرفیت انتشار 20 هزار میلیارد تومان اوراق بیمه‌ای در کشور | اتاق خبر
کد خبر: 455761
تاریخ انتشار: 4 بهمن 1401 - 16:55
مدیرعامل یک شرکت بیمه‌ای گفت: ظرفیت انتشار اوراق بیمه‌ای در صنعت کشور سالانه به 20 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

 

به گزارش اتاق خبر به نقل از  خبرنگار اقتصاد خبرگزاری فارس، رضایی میرقائد امروز در نشست پویش فناوری صنعت بیمه با اشاره به برنامه انتشار اوراق بیمه اتکایی برای اولین بار از سوی سه شرکت بیمه‌ای ایران گفت: امروز نقطه عطفی در صنعت بیمه به شمار می‌رود.

وی گفت: صنعت بیمه کشور ظرفیت انتشار سالانه 20 هزار میلیارد تومان اوراق بیمه‌ای دارد و شرکت بیمه‌ اتکایی امین با وجود اینکه مجوز انتشار 1200 میلیارد تومان اوراق بیمه اتکایی داشت اما در قدم اول تصمیم گرفت به اندازه 4 هزار میلیارد ریال اوراق بیمه اتکایی از طریق بازار سرمایه منتشر کند.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین همچنین گفت: در راستای اصلاح ماده 76 قانون بیمه سرمایه‌های بالای 500 میلیارد تومان باید برای نرخ‌گذاری در صنعت بیمه کشور در کارگروه فنی بیمه مرکزی تعیین شود که در این کارگروه نماینده بیمه مرکزی و بیمه ایران و نماینده شرکت‌ها حضور دارند تا نرخ‌های غیرواقعی از سوی برخی شرکت‌ها اعمال نشود.

رضایی میرقائد همچنین گفت: در بخش اتکایی اجباری شرکت‌های بیمه پیشرو (لیدر) معمولا یکی دو درصد از منابع شرکت‌های اتکایی را نزد خود نگه می‌دارند، در‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌حالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که باید شرکت‌های بیمه اتکایی هم تقویت شوند.

وی اضافه کرد: 80 درصد سهام بیمه اتکایی امین مربوط به بیمه ایران، البرز، آسیا و دانا است و این شرکت در نظر دارد تا آخر سال 400 میلیارد تومان اوراق بیمه اتکایی در بازار سرمایه منتشر کند.

همچنین حیدری مدیرعامل بیمه اتکایی ایران معین نیز گفت: شرکت‌های بیمه اتکایی باید از تک‌محصولی خارج شوند و انتشار اوراق در بازار سرمایه در این راستا صورت می‌گیرد.

وی افزود: ما برای اصلاح فرایندها به اصلاح قراردادها روی آوردیم. همچنین محصول بیمه تکافل را هم مطرح کردیم و جلسات کارشناسی در مورد انتشار اوراق بیمه اتکایی انجام شد که امروز منجر به رونمایی محصول جدید اوراق اتکایی در صنعت بیمه کشور می‌شود.

مدیرعامل بیمه ایران معین اضافه کرد: نهاد ناظر نباید به دنبال مچ‌گیری و کنترل باشد بلکه می‌تواند در راستای توسعه فناوری‌ها در صنعت بیمه کارگشا باشد.

حیدری با بیان اینکه نوسانات نرخ دلار باعث می‌شود سرمایه شرکت‌های بیمه اتکایی کاهش پیدا کند، گفت: شرایط تحریم هم باعث افزایش ریسک شرکت‌های بیمه اتکایی شده است و شرکت‌های بیمه اتکایی در نظر دارد با انتشار اوراق بیمه‌ای پرتفوی خود را متنوع کند.

همچنین رضایی میرقائد در بخش دیگری از این نشست گفت: باید شورای ثبات مالی در شرکت‌های بیمه تشکیل شود، چون در شرایطی که نرخ ارز نوسان پیدا می‌کند، علاوه بر قیمت دلار، قیمت خودرو و سایر دارایی‌ها بالا می‌رود و بنابراین شرکت‌های بیمه‌ای یا باید مرتب الحاقیه بدهند و یا با افزایش هزینه مواجه می‌شوند. به ویژه اینکه با افزایش نرخ ارز قیمت محصولات دارویی و خودرو افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: ایجاد شورای ثبات مالی در صنعت بیمه باعث کمک به مردم و شرکت‌های بیمه‌ای می‌شود.

همچنین جهانگیری معاون اتکایی بیمه مرکزی نیز گفت: با انتشار اوراق بیمه‌ای اتکایی در بازار سرمایه برخی از مشکلات صنعت بیمه را حل می‌کنیم، اما انتشار اوراق باید به‌گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران در این اوراق دچار آسیب و زیان نشوند.

جهانگیری اظهار داشت: سه شرکتی که پذیرفته‌اند اوراق بیمه اتکایی برای اولین بار منتشر کنند، بررسی کردند که از عهده انتشار این اوراق برمی‌آیند.

به گفته معاون بیمه مرکزی؛ اگر یک شرکت بیمه اتکایی به عنوان پیشرو در خرید اوراق بیمه اتکایی پیشقدم شود، سایر سرمایه‌گذاران هم می‌توانند اطمینان حاصل کنند و این اوراق را در بازار سرمایه خریداری کنند.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید