Performancing Metrics

ارتقای۳۰درصدی مقدارتولید گاز پارس جنوبی ازطریق تجهیزات دانش بنیان | اتاق خبر
کد خبر: 455887
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1401 - 12:03
رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی از امکان ارتقای تا ۳۰ درصدی مقدار تولید گاز این مجموعه از طریق تجهیزات دانش‌بنیان و از مسیر بهینه‌سازی خبر داد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از  خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، عباس صیادی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی همسو با همکاری همه‌جانبه با دانش‌بنیان‌ها اظهار کرد: ما در بحث ارائه محورهای قابل طرح در خدمات دانش‌بنیان و توسعه زیست‌بوم‌های نوآوری برای روزآمد کردن و استقرار فناوری‌های جدید در سه محور هوشمندسازی، فرآیند محیط زیست و استقرار سیستم‌های مدیریت دارایی فیزیکی با هدف ارتقای بازده، پایداری تولید، مدیریت انرژی و تولید پایدار با کاهش اثرات محیط زیستی ناشی از آن در بخش پژوهش و فناوری برنامه‌ریزی داریم.

تولید روزانه ۱۶ میلیون مترمکعب گاز بیش از تعهد

وی افزود: در این مسیر در اصل ما یک نقشه راه داشتیم و مدیریت فناوری را در نقشه راهمان ترسیم کردیم که با توجه به نظام‌نامه جدید پژوهش و فناوری در وزارت نفت، انجام فعالیت‌های دانش‌محور از مسیر زیست‌بوم‌ها به‌منظور ارائه خدمات فنی و مهندسی ساخت بار اول تجهیزات انحصاری و فناوری‌های نو در سطح جهان که به‌طور عمده در انحصار چند کشور بوده و گلوگاه‌های راهبردی را که تقریباً تولید ما محسوب می‌شدند هدف‌گذاری کردیم.

رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به ساخت بسیاری از این تجهیزات برای نخستین بار در کشور ادامه داد: با توجه به رویکردی که به‌تازگی در جهش دانش‌بنیان در کشور انجام شده، شاید بتوان گفت مجتمع گاز پارس جنوبی یکی از پیشروترین شرکت‌های وزارت نفت در این حوزه بوده است و فعالیت‌های قابل توجهی برای انتقال و ارتقای سطح فناوری در کشور متناسب با نیازهای عملیاتی در حوزه‌های مواد شیمیایی و تجهیزات صنایع نفت و گاز، همچنین بحث سیستم‌های کنترلی داشته است.

صیادی تصریح کرد: ما در سال ۱۴۰۱ رتبه برتر وزارت نفت و کشور را بین شرکت‌های پیشرو در حوزه ساخت بار اول داشتیم، همچنین در واحدهای پژوهشی، در استقرار مدیریت و رفع موانع عملیاتی فناوری را در انحصار داریم.

وی با تأکید بر نقش مؤثر واحدهای مهندسی، فنی و عملیاتی، همچنین پارک‌های علمی و فناوری هم در استان بوشهر و هم در سطح کشور برای استقرار این نظام دانشی در مجتمع پارس جنوبی گفت: در این مجموعه نگاهی ملی‌گرایانه مستقر است و در واقع رویکردی فرا استانی و فرامنطقه‌ای وجود دارد، زیرا بیش از ۷۵ درصد انرژی و سبد محصولات صنایع نفت و گاز در پارس جنوبی تولید می‌شود، بنابراین نیاز است که ما از توان همه کشور در حوزه‌های مراکز دانش‌بنیان و پارک‌های علمی و فناوری بهره ببریم.

رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی با یادآوری این نکته که توسعه پارس جنوبی و ۱۴ پالایشگاه آن پایان یافته است، تأکید کرد: اکنون بهینه‌سازی تولید و مصرف انرژی باید در دستور کار قرار گیرد و بازده تجهیزات و تولید محصولات جانبی بالا را افزایش دهیم.

صیادی در پایان بیان کرد: اکنون می‌توان مقدار تولید گاز را به لحاظ کیفی و کمّی تا سقف ۲۵ تا ۳۰ درصد از طریق تجهیزات ارتقا داد که در قالب خدمات فنی و مهندسی و مدیریت طرح قابل اصلاح است، زیرا توسعه بسیار سریع انجام‌شده و اکنون بهینه‌سازی ضرورت دارد و نقطه بهبود تولید پارس جنوبی است که از طریق خدمات دانش‌بنیان محقق می‌شود.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید