Performancing Metrics

روایت یکی از فعالان صنعت پالایشی از گزارش نحوه دستیابی به فناوری تولید کک اسفنجی در محضر رهبر انقلاب | اتاق خبر
کد خبر: 455907
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1401 - 09:15
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس که در دیدار اخیر تولیدکنندگان با رهبر انقلاب، گزارشی در محضر ایشان ارائه کرده بود گفت: با اتکا به توان مهندسان ایرانی توانستیم به فناوری تولید کک اسفنجی و سوزنی دست یابیم و ایران را به عنوان هفتمین دارنده این دانش فنی به

 به گزارش اتاق خبر به نقل از هاشم نامور ‌در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره نکات مطرح شده در دیدار تولیدکنندگان و کارآفرینان با رهبر انقلاب و طرح اولویت‌های صنعت نفت ایران در حوزه پالایشگاهی عنوان کرد: در محضر مقام معظم رهبری عنوان شد کد که یکی از اولویت‌های صنعت پالایشی کشور، استقرار سیستم مدیریت انرژی است که برای نخستین بار در کشور در پالایشگاه بندرعباس رخ داد و به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی حرکت کرد.

 

وی افزود: این اقدام موجب شد که حدود 170 میلیون دلار در مصرف انرژی در پالایشگاه بندرعباس صرفه‌جویی شود. علاوه بر کاهش مصرف انرژی، این دست اقدامات منجر به کاهش آلایندگی هوا و صیانت از محیط‌زیست شده است.

* ساخت داخل 25 هزار قلم کالا در صنعت پالایشگاهی کشور

نامور ادامه داد: محور دیگر صحبت‌ها درباره اهمیت حمایت از ساخت داخل در صنعت نفت بود؛ در پالایشگاه بندرعباس ما توانسته‌ایم 25 هزار قلم کالا را ساخت داخل کنیم و این موضوع موجب صرفه‌جویی 5 هزار میلیارد ریالی در این واحد شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: محور دیگری که در محضر رهبر انقلاب مطرح شد، ناظر به لزوم ارتباط بین صنعت و دانشگاه بود. ما در پالایشگاه آبادان دفتری برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه ایجاد کرده‌ایم و ارتباطات خوبی بین دانشگاه‌های استانی و تهران ایجاد و پروژه پژوهشی متعددی تعریف شده است.

وی گفت: ظرفیت طراحی پالایشگاه آبادان 232 هزار بشکه در روز بوده است که با سه مرحله افزایش ظرفیت در ادامه همراه بود. در سال 1387 ظرفیت این پالایشگاه به 290 هزار بشکه افزایش یافت و سپس در دو مرحله دیگر هر نوبت 30 هزار بشکه ظرفیت این پالایشگاه را افزایش دادیم و به 350 هزار بشکه در روز رساندیم.

* روایتی از دستیابی ایران به فناوری تولید کک اسفنجی و سوزنی

نامور تاکید کرد: در ابتدا هدف از تاسیس پالایشگاه‌ها در کشور، تولیدات کمی فرآورده‌های نفتی بود و تمامی تمرکز بر کمیت بود و نه کیفیت فرآورده. اما اکنون اقدامات خوبی در حوزه کیفیت و رعایت استانداردهای زیست‌محیطی رخ داده است. در حال حاضر همه پالایشگاه‌های داخلی به سمت افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود در بنزین و گازوئیل حرکت کرده‌اند اما همچنان درباره کیفیت تولیدات نفت کوره چالش وجود دارد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: برای ارتقای کیفیت نفت کوره با شرکت‌های مهندسی و مشاور خارجی وارد همکاری شدیم و جلسات متعددی بین مدیران شرکت پالایش نفت بندرعباس و شرکت‌های خارجی برگزار شد و مطالعات امکان‌سنجی و مهندسی بنیادی با کمک آنها انجام شد.

وی گفت: در محضر رهبر انقلاب عنوان شد بعد از بازگشت تحریم‌ها، این شرکت‌های خارجی پروژه را رها کردند و ما مجبور شدیم با اتکا به توان داخل، خودمان کار را از ابتدا آغاز کنیم؛ در این مطالعات، به این نتیجه رسیدیم که کشور نیاز به کک اسفنجی و سوزنی دارد و از طرفی این دو محصول در کشور تولید نمی‌شود.

نامور گفت: هم‌اکنون سالانه 300 هزار تن کک اسفنجی و 90 هزار تن کک سوزنی به کشور وارد می‌شود و نیاز ما از طریق واردات تامین می‌شود و همچنین 500 هزار تن نیز روغن‌های نوع 2 و 3 واردات می‌شود. بنابراین ما در پالایشگاه بندرعباس الگوی پالایشی خود را بر مبنای تولید این محصولات وارداتی تغییر دادیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: تولید کک اسفنجی نیازمند یک لایسنس و دانش فرآیندی است که تنها در اختیار 6 کشور دنیا است و این کشورها نیز به دلیل تحریم حاضر به ارائه لایسنس به ایران نیستند. بنابراین تصمیم گرفتیم خودمان این کار را انجام دهیم.

وی افزود: ما ابتدا در پالایشگاه یک برنامه شبیه‌سازی کامپیوتری انجام دادیم و سپس یک مرحله آزمایش در آزمایشگاه خودمان انجام دادیم. در ادامه با پژوهشگاه صنعت نفت وارد همکاری شدیم و سه مرحله تست در واحدهای نیمه‌صنعتی انجام دادیم. واحدهای آلومینیوم‌سازی نیز این کک را مورد آزمایش قرار دادند و در نهایت موردتایید قرار گرفت.

نامور تاکید کرد: سپس کک اسفنجی تولیدی را برای شرکت‌های معتبر اروپایی ارسال کردیم و مورد آزمایش قرار گرفت و مشاهده کردیم که مورد تایید است. با طی کردن این فرآیند طولانی در نهایت توانستیم صاحب فناوری تولید کک اسفنجی و سوزنی شویم و ایران به عنوان هفتمین کشور صاحب این دانش فنی به دنیا معرفی شد.

نامور با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به تولید داخل و استفاده از توان داخلی دارند، گفت: در این مراسم ‌‌رهبر انقلاب تأکیدات خاصی بر‌ مسوولان مبنی بر حمایت از تولید داخل‌ داشتند.

این فعال صنعت پالایشی افزود: ایشان همچنین از فعالیت‌های ملموس فعالان تولید داخل و کارآفرینی ابراز خرسندی کردند.

پایان پیام/

 

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید