Performancing Metrics

لابی گری آمریکا علیه دلار تهران /رنج منفی بازار ساز برای ربع سکه | اتاق خبر
کد خبر: 455917
تاریخ انتشار: 18 بهمن 1401 - 09:37
قیمت سکه تحت تأثیر رشد قیمت دلار روز قبل رشد کرد ولی ربع سکه در بورس کالا با عرضه بازارساز رنج منفی کشید و کاهش پیدا کرد.

به گزارش اتاق خبر به نقل از اقتصادنیوز ، همزمان با رشد دلار به دلیل سیگنال بازارهای مرزی غربی کشور،حباب سکه در محدوده بسیار بالایی قرار گرفته است که در صورتی که قیمت ارز کاهشی شود می تواند کاهش بیشتری برای قیمت سکه رقم بزند.

تلخ کامی واردکنندگان از سیاست تثبیت

بانک ها برای تامین مالی کوتاه مدت از یکدیگر وام می گیرند نرخ سودی که وام ها بر اساس آن از یکدیگر وام می گیرند نرخ سود بین بانکی نام دارد که برای سر رسید یک هفته ای یا کمتر از آن، این بده بستان ها انجام میشود.

بانک ها در مواجهه با کمبود نقدینگی در کوتاه مدت از یکدیگر وام می گیرند،بر اساس گزارشی که روز قبل توسط دنیای اقتصاد منتشر شد نرخ بهره بین بانکی با افزایش محسوسی به ۲۱.۱۷ درصد رسید.

این افزایش نشان می دهد که با وجود روشن بودن موتور نقدینگی بانک ها در روزهای پایانی سال همچنان با کسری نقدینگی رو به رو هستند و عطش نقدینگی هنوز نخوابیده است در صورتی که بانک ها این نقدینگی را به جامعه تزریق کنند در شرایطی که ریسک های سیاسی قیمت ارز را راهبری می کند می تواند با افزایش تورم و رشد نرخ ارز بر قیمت دلار اثر بگذارد .

سیاست تثبیت نرخ نیمایی در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در شرایطی که تصور می شد صادرکنندگان را دچار مشکل و زیان عمده کند واردکنندگان را نیز دچار مشکل کرده است. بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، تامین ارز با نرخ نیمایی برای واردکنندگان نهاده های دامی نیز بسیار مشکل است سیاست دستوری تعیین نرخ ارز، نگرانی از سوء استفاده از رانت موجود در سهمیه نیمایی در شرایطی که برای دلار چند نرخ تعیین شده است باعث شده ارز به راحتی در اختیار واردکنندگان نهاده های دامی قرار نگیرد و امنیت غذایی جامعه در گرو سیاست های تثبیتی نرخ ارز نیما توسط بانک مرکزی در معرض خطر قرار بگیرد. همچنین بانک مرکزی تامین ارز را به مبادی دیگری در خارج از کشور واگذار کرده است که هزینه تامین ارز را برای وارد کنندگان بیشتر از نرخ تثبیت شده خواهد کرد.

سیاست های تثبیت نرخ ارز در محدوده قیمتی مشخص در شرایطی که چند نرخ متفاوت بر بازار ارز حاکم است میزان صادرات و در نتیجه منابع ارزی را به خاطر کاهش درآمد تحت فشار قرار می دهد ولی بر تقاضای واردات به خاطر رانت ناشی از اختلاف قیمت فشار وارد می کند. حال در ابتدای راه، دود سیاست دستوری تعیین قیمت ارز به چشم واردکنندگان رفته است آن هم در شرایطی که تصور میشد این نوع سیاست گذاری کام واردکنندگان را شیرین کند.

 فشار افزایشی بر بازار ارز این روزها تحت تأثیر کانال درهم و دلار سلیمانیه قرار گرفته است. فدرال رزرو آمریکا تراکنش های ارزی عراق را برای جلوگیری از انتقال ارز به ایران به شدت محدود کرده و نقل و انتقالات را بررسی می کند. این مسئله ارزش دینار در برابر دلار را کاهش داده و کشور عراق هم محدودیت های انتقال ارز به ایران را تشدید کرده است. هفته گذشته یک مقام آمریکایی در همین راستا به عراق سفر کرد که به نظر می رسد در افزایش قیمت دلار از کانال عراق در ایران بی‌تاثیر نبوده است.

برایان نلسون مقام وزارت خزانه داری آمریکا هم هفته قبل به ترکیه و امارات سفر کرد تا راه های تامین ارز ایران را با صحبت با مقامات و شرکت های این کشورها محدود تر کند به نظر می رسد افزایش درهم از کانال درهم هم می تواند تحت تأثیر لابی گری آمریکا علیه بازار ارز صورت گرفته باشد..

رنج منفی بازار ساز برای ربع سکه

قیمت سکه تحت تأثیر رشد قیمت دلار روز قبل رشد کرد ولی ربع سکه در بورس کالا با عرضه بازارساز رنج منفی کشید و کاهش پیدا کرد. همزمان با رشد دلار به دلیل سیگنال بازارهای مرزی غربی کشور،حباب سکه در محدوده بسیار بالایی قرار گرفته است که در صورتی که قیمت ارز کاهشی شود می تواند کاهش بیشتری برای قیمت سکه رقم بزند.

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید