به گزارش اتاق خبر به نقل از  اکوایران، ارتش اوکراین با مجموعه‌ای از چالش‌ها مواجه است که مراحل اولیه اجرای ضدحمله‌اش را در وضعیت دشوار و پیچیده‌ای قرار می‌دهد؛ سخت‌تر از همه میدان‌های وسیع مین است که مانعی بزرگ در برابر نیروهای اوکراینی شمرده می‌شود. رهبران اوکراینی کماکان دعوت به صبر می‌کنند و معتقدند باید از قضاوت عجولانه درباره نتایج عملیات جاری یا اقدام به اجرای عملیات بدون برنامه‌ریزی دقیق پرهیز شود.

طبق آنچه در گزارش نیویورک تایمز آمده، با گذشت سه هفته از یک ضدحمله حیاتی، ارتش اوکراین با مجموعه‌ای از چالش‌های پیچیده مواجه شده است که برنامه‌هایش را در وضعیت بغرنجی قرار می‌دهد؛ حتی اگر از سلاح‌های پیشرفته جدید ارائه شده توسط غرب استفاده کند. بخش وسیعی از میدان‌های مین از خط دفاعی روسیه محافظت می‌کند و باعث کشتار نیروهای اوکراینی‌ای می‌شود که در استپ باز جنوب پیشروی می‌کنند.

ستوان آشوت آروتیونیان، فرمانده یک واحد هواپیمای بدون سرنشین، که از طریق مشاهده ویدیوهای ضبط شده توسط هواپیماها به اطلاعات مهمی دسترسی یافته، می‌گوید: «همه‌ جا توسط روس‌ها مین‌گذاری شده است».

در آخر هفته، شورش در خاک روسیه توسط نیروهای مزدور این امید را در اوکراین ایجاد کرد کار ارتش برای حمله متقابل به روسیه و بازگرداندن بخشی از خاک اوکراین آسان می‌شود، حتی اگر شورش مذکور پایدار نباشد. 

اما اوکراینی‌ها هنوز با موانعی روبرو هستند که این کارزار را از حمله سریع آنها به منطقه خارکیف در سپتامبر و حتی از حمله سخت‌تر که در خلال آن خرسون را در نوامبر بازپس گرفت، متمایز می‌کند.

دفاع سرسختانهٔ روسیه

 در منطقهٔ جنوب شرقی، بر خلاف تپه‌های دونباس یا جنگل‌های شمال، عمدتاً زمین‌های مسطح و باز وجود دارند که سربازان اوکراین را از پوشش و استتار محروم می‌کند. روس‌ها نیز ماه‌ها در خطوط سنگرهای حفرشده‌ پناه گرفته‌اند و از بین بردن آنان امری دشوار است. 

unnamed (3)

علاوه بر این، هلیکوپترهای تهاجمی روسی KA-52 توانسته‌اند از پدافند هوایی عبور کرده و حرکت نیروهای اوکراینی را کند کنند و در عین حال به تانک‌ها و خودروهای زرهی جنگی که توسط غرب به اوکراین داده شده، آسیب زده یا منهدم کنند. یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده گفت نه تنها میادین مین بزرگ همه جا حضور دارند، بلکه نیروهای روسی به طرز ماهرانه‌ای در حال گسترس میدان‌های مین هستند. 

مقاومت شدید در برابر روس‌ها به تسلیحات اوکراین ضربه وارد کرده است. ایالات متحده در ماه مارس متعهد شد که 113 خودروی جنگی برادلی را به اوکراین خواهد سپرد. این مقام گفت که تاکنون حداقل 17 عدد از آنها - بیش از 15 درصد - در جنگ آسیب دیده یا نابود شده‌اند.

این موانع، نیروهای اوکراین را بشدت محدود کرده است. ارتش اوکراین برای رسیدن به مواضع دفاعی اصلی روسیه، در معرض تهدید مین‌ها و بمباران بی امان توپخانه روسیه قرار دارد.  یوهن، سرباز یک واحد پلیس شبه‌نظامی، گفت: «آنها (روس‌ها) حفاری کردخه‌اند، مین کاشته‌اند، و آماده هستند. وضعیت دشوار است، اما هیچ گزینه دیگری [جز دفاع از میهن] برای ما وجود ندارد.»

دعوت به صبر؛ این یک جنگ هالیوودی نیست!

علی‌رغم پیشرفت آهسته ضدحمله، مقامات اوکراینی می‌گویند که نبردهای اصلی برای شکستن دفاع روسیه همچنان در پیش است و با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از نیروهای اوکراینی همچنان در ذخیره هستند، ارزیابی موفقیت یا شکست زود است.

زلنسکی، در حالی که اذعان داشت که پیشرفت «آهسته‌تر از حد مطلوب» بوده است، نسبت به آنچه که «انتظارات غیرواقعی از یک حمله رعدآسای سینمایی در خطوط دشمن» نامید، هشدار داد. زلنسکی هفته گذشته در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی گفت: «بعضی از مردم خیال می‌کنند که این یک فیلم هالیوودی است و اکنون انتظار نتایج را دارند.» او گفت: «آنچه در خطر است جان مردم است. ما در میدان جنگ با روشی که بهترین می‌دانیم پیش خواهیم رفت.»

unnamed

در واشنگتن، مقامات دولت بایدن علناً دعوت به صبر و شکیبایی می‌کنند، حتی در شرایطی که بیرون از کادر دوربین‌ها و سطور خبرگزاری‌ها بابت اینکه پیشرفت‌ها کند بوده نگران و هراسناک هستند. 

برآورد نظامیان آمریکایی 

یک مقام ارشد نظامی آمریکا همچنین سرعت کندتر از حد انتظار عملیات را تایید کرد، اما افزود که با توجه به دفاع گسترده روسیه، این غیرمنتظره نیست و نسبت به نتیجه‌گیری عجولانه بر اساس عملیات اولیه هشدار داد. 

اوکراین به دنبال تقسیم اراضی تحت اشغال روسیه در جنوب به دو منطقه، قطع خطوط تدارکاتی به شبه‌جزیره کریمه و ایجاد سکوی پرشی برای پیشرفت بیشتر است. برای انجام این کار، باید حدود 60 مایل از خط مقدم سابق، جایی که اوکراین پیشروی روسیه را در مارس 2022 متوقف کرد، تا دریای آزوف به سمت جنوب پیش برود؛ رسیدن به خطوط دفاعی اصلی روسیه برای ارتش اوکراین امری بشدت دشوار است.

استراتژی اوکراین این بوده است که به بررسی برای یافتن نقطه ضعف دفاعی روسیه بپردازد. روسیه که ماه‌هاست برای حمله آماده می‌شود، به دنبال کاهش سرعت نیروهای اوکراینی با مین، توپ، هلیکوپترهای تهاجمی و ضدحمله است،.

در طول زمستان، اوکراین و متحدان غربی حدود 40000 سرباز را برای حمله آموزش داده و تجهیز کرده‌اند.

ناکامی سلاح‌های غربی

عجیب این است که اوکراین در دو نقطه‌ای که سلاح‌های غربی کمتری در اختیار سربازان قرار داده شده، پیشروی کرده است و در جایی که پیچیده‌ترین سلاح های جدید - تانک های آمریکایی بردلی و لئوپارد 2 آلمان - مستقر شده بودند، متوقف شده است. مشخص نیست که آیا این به این دلیل است که تسلیحات غربی عمداً در مناطقی مستقر شده‌اند که در آن دفاع سخت‌تری از سوی در جریان است یا عامل دیگری در کار است.  

unnamed (2)

به گفته سربازانی که در این منطقه می‌جنگند، عوامل محلی می‌تواند پیشرفت کندتر را در جایی که سلاح های غربی مستقر هستند توضیح دهد.

خلبان هواپیمای بدون سرنشین که مرتباً بر فراز منطقه پرواز می‌کند، گفت که در میدان‌های باز، بمباران توپخانه به قدری شدید بوده است که میدان نبرد «شبیه پنیر سوئیسی به نظر می‌رسد».

استراتژی‌های نظامی؛ شکست و پیروزی

 مقامات اوکراینی اصرار دارند که نبرد در مسیر درست قرار دارد. «ژنرال والری زالوژنی»، فرمانده ارتش اوکراین، این هفته ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد او نقشه بزرگی را بررسی می‌کند و می‌گوید که نبرد «طبق برنامه» پیش می‌رود. 

unnamed (1)

در گستره مزارع در جنوب اوکراین، سربازانی که در جبهه می‌جنگند یا در امور پزشکی کمک می‌کنند، گفتند که استراتژی بررسی حملات را درک می‌کنند و می‌دانند که برخی از استراتژی‌ها موفق خواهند شد و برخی دیگر نه. اما آنها گفتند که دفاع روسیه مهیب بوده و پیشرفت کند است.

«ستوان یاروسلاو»، پزشکی که در حال تخلیه مجروحان بوده است، گفت که مجروحان، نبردها را «دلخراش» توصیف می‌کنند. او گفت: «با توجه به حرف‌هایی که بچه‌ها می‌گویند، آن‌طور که در تلویزیون نشان می‌دهند، جنگ خوب پیش نمی‌رود.»

در یک محور حمله، اوکراین سریعتر از حد انتظار پیشروی کرده است. سربازانی که در جنوب شهر Zaporizhzhia می‌جنگند گفتند که به آنها دستور داده شده است که بدون سلاح سنگین غربی پیشروی کنند. پس از بازپس‌گیری روستای Lobkove، سربازان دریافتند که به اندازه کافی به روستای بعدی، Piatykhatky نزدیک شده‌اند زیرا صدای پارس سگ‌های آن را می‌شنیده‌اند.

بخشی از عملیات جنگ روانی اوکراین، تخریب مواضع برای از بین بردن روحیه سربازهای ارتش روسیه است. یک ستوان اوکراینی که نخواست نامش فاش شود گفت: «این روز کاری معمول ماست که تا حد امکان دست به تخریب بزنیم.»

اولین ساعات شب؛ بهترین زمان برای حمله

جاده‌های روستایی که زمانی خواب‌آلود بودند،  اکنون با آمبولانس‌ها مسدود شده‌اند. وسایل نقلیه جنگی در این جاده‌ها غوغا می‌کنند و وانت‌هایی که با استتارهای موقتی رنگ‌آمیزی شده‌اند از روی شیارها می‌پرند.

در حالی که گرگ و میش در شب محو ‌می‌شود و پرستوها در بالای مزارع پرواز می‌کنند و آواز می‌خواندند، واحد نظارت پهپاد اوکراینی وابسته به تیپ مکانیزه دست به کار می‌شود. این ساعات شب، بهترین زمان برای شکار تانک‌های روسی با دوربین‌های مادون قرمز است.

فرمانده، «ستوان آروتیونیان»، گفت: «غروب آفتاب زمان طلایی ماست.». سربازان تانک‌ها را شناسایی می‌کنند، سپس مختصات را به یک تیم توپخانه می‌فرستند و سپس توپخانه تا آخرین حد توان تانک‌های روسی را منهدم می‌کند.»

ستوان آروتیونیان گفت: «ما در حال آزمایش خطوط دفاعی روس‌ها هستیم.» او گفت: «من این وقایع را یک ضدحمله تمام‌عیار نمی‌دانم. «ما در حال بررسی‌های بیشتر هستیم.»