Performancing Metrics

چه کسی اشتباه کرد؛ نهاوندیان یا جهانگیری؟ | اتاق خبر
کد خبر: 46617
تاریخ انتشار: 9 آبان 1392 - 08:35

علی حق*

این سوالی است که در پی انتشار گزارش های برخی رسانه ها در مورد بروز تناقض آماری در خصوص موجود صندوق توسعه ملی به وجود آمده است.

استدلال این گزارش ها این بود که وقتی رییس هیات عامل سابق صنودق توسعه ملی موجود این صندوق را ۵۴ میلیارد دلار اعلام کرده، چگونه است که معاون اول رییس جمهوری آن را ۳۲ میلیارد دلار دانسته و رییس دفتر رییس جمهوری از رقم بالای ۴۰ میلیارد دلار سخن گفته است.

حال در تازه ترین اظهارنظر، محمود بهمنی، رییس کل پیشین بانک مرکزی نیز از تحویل صندوق توسعه ملی با موجودی ۳۴ میلیارد دلار به دولت یازدهم خبر داده است.

اما این تفاوت ۲۲ میلیارد دلاری میان سقف و کف اعداد منتشر شده، از کجا حاصل شده است؟

محمدرضا فرزین، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در دولت محمود احمدی نژاد، پانزدهم مهرماه گذشته در مراسم تودیع خود، مجموع واریزی صندوق توسعه ملی را تا پایان مرداد ماه گذشته، ۵۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرد. به گفته او، در مجموع ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از این رقم در قالب ۳۷۶ طرح سرمایه گذاری شده است.

لذا موجودی صندوق توسعه ملی در پایان مردادماه گذشته ۳۱ میلیارد دلار بوده است. در حالی که برخی رسانه ها رقم ۵۴ میلیارد دلار واریزی به صندوق را به عنوان موجودی صندوق اعلام کرده اند. البته این رقم نیز موجودی صندوق در پایان مردادماه گذشته بوده است، لذا رقم ۳۲ میلیارد دلار اعلامی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری در مراسم روز صادرات بسیار به واقعیت نزدیک به نظر می رسد. به ویژه این که ۲ ماه هم از پایان مردادماه سپری شده است.

همچنین رقم مورد ادعای رییس کل پیشین بانک مرکزی هم با خطای ۹٫۶ درصدی قابل پذیرش است. اما سوال اینجاست که محمدنهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهوری و رییس اتاق بازرگانی ایران رقم ۴۰ میلیارد دلاری را بر چه اساسی مطرح کرده است؟

آیا دولت یازدهم تنها در فاصله دو ماه حدود ۹ میلیار دلار به صندوق توسعه ملی واریزی داشته است؟ اگر پاسخ این سوال بخواهد مثبت باشد، دولت باید در این دو ماه ۳۴٫۶ میلیارد دلار درآمد نفتی می داشته است چون بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه باید ۲۶ درصد مازاد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود. البته اخیرا کمیسیون برنامه بودجه این سهم را به ۲۰ درصد کاهش داده است.

در هر صورت در شرایطی که درآمد نفتی دولت در ۱۲ ماه سال گذشته در کل حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده، به نظر می رسد پاسخ به سوال فوق منفی است و باید اظهار نظر نهاوندیان را پرخطاترین اظهارنظر در مورد موجودی صندوق توسعه ملی قلمداد کرد.

روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید