Performancing Metrics

لوییس دسوزا: همین امروز باید توپ را شوت کنیم | اتاق خبر
کد خبر: 6346
تاریخ انتشار: 4 مهر 1390 - 13:05
عصر روز گذشته رییس اتاق تهران میزبان رییس اتاق بازرگانی برزیل بود و دو طرف به نمایندگی از بخش خصوصی دو کشور بزرگ در دو منطقه استراتژیک جهان روبروی یکدیگر نشستند تا در در مورد روابط اقتصادی و ارتقا حجم مبادلات تجاری و پیوند دادن فعالان اقتصادی دو کشور به گفت و گو بنشینند. آل اسحاق و لوییس دسوزا در حالی به دیدار یکدیگر رفتند که دو کشوردر سال های گذشته مراوادت سیاسی قابل قبولی داشتند و رفت و آمد روسای دولت دو کشور زمینه توسعه روابط اقتصادی را هموارتر کرده است. اگر چه به گفته هر دو رییس بخش خصوصی انتظارات برآورده نشده است. "لوییس اکتاویو دسوزا باندریا"  که چند روزی برای انجام پاره ای مذاکرات در مورد فرش ایرانی و بازار آن در برزیل به تهران آمده بود، به دعوت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران را نیز با استقبال پذیرفت و به اتاق تهران آمد تا برای بازرگانان و فعالان تجاری کشورش کالا، شریک و سرمایه پیدا کند. در این دیدار ابتدا رییس اتاق برزیل با بیان این که هدفش در سفرهای مختلف پیدا کردن بازرگانان و شرکت های مناسب در کشور مقمصد و آشنا کردن آن ها با همتاهای فعال در کشور مبدا است گفت: «همواره در پی آشنا کردن کارآفرینان با یکدیگر هستم و در البته در این امر کاملا محافظه کارم. من معتقدم اگر نتیجه ای نگیرم بهتر از این است که نتیجه بد بگیرم. من سال هاست که در حوزه تجارت و بازرگانی کار می کنم و سفرم فعلی ام به ایران برای شناسایی محصولات و کالاهایی است که ما در برزیل به آن ها نیاز وافر داریم». دسوزا هم چنین از قصد و تلاش دو ساله خود برای سفر به ایران خبر داد و گفت: «از دو سال قبل برنامه دارم که به ایران سفر کنم و در این رابطه با سفیر ایران نیز مذاکرات فراوانی داشتم تا این که سال قبل شرایط مهیا شد اما به دلیل مشغله زیاد نتوانستم به ایران بیایم. این سفر را نیز یک نقطه شروع می دانم و همان طور که ما در برزیل می گوییم باید همین امروز توپ را شوت کنیم». رییس اتاق برزیل با تمجید از پیشرفت های ایران در حوزه بهداشت و پزشکی، تولید دارو و واکسیناسیون خواستار کمک بخش خصوصی ایران به برزیل در این حوزه شد. دسوزا با تاکید بر نقش اتاق های بازرگانی دو کشور در برقراری ارتباط بین فعالان اقتصادی ایرانی و برزیلی گفت: «من میزان صادرات و واردات بین دو کشور را مدنظر دارم. در حال حاضر تراز تجاری با اختلاف بالایی به نفع برزیل است. اما ما می توانیم با کمک دو اتاق بازرگانی با حذف واسطه ها و آشنا کردن صادرکننده های ایرانی با بازار برزیل این تراز را به نفع ایران بهبود بخشید. محصولاتی چون سولفور، اوره و مواد پتروشیمی و نفت از کالاهای مورد نیاز برزیلی هاست. دسوزا باندریا با تاکید بر تلاش هایش برای تسهیل مبادلات تجاری بین دو کشور گفت: «من همواره در حال چانه زنی و مذاکره با دولت هستم تا میزان تعرفه ها را کاهش دهم و مقررات گمرکی را تسهیل کنم. من کارم این است که دست خریدار و فروشنده را در دست یکدیگر می گذارم. اکنون هم که برای مذاکره در مورد صادرات فرش ایرانی به برزیل به اینجا آمده ام تلاش زیادی خواهم کرد».
رییس اتاق برزیل با تمجید از فرش ایرانی و علاقه مردم برزیل به آن ادامه داد: «مشکل اصلی ما امروزه در رابطه با فرش عدم توانایی شناخت فرش اصیل ایرانی از نمونه های مشابه است. با این که مردم برزیل فرش ایرانی را دوست دارند و حاضرند برای آن هزینه کنند متاسفانه ملاک و دانش تشخیص فرش ایرانی را ندارند و همواره از این مورد می ترسند فرشی که می خرند ایرانی نباشد»
وییس دسوزا باندریا افزود: «در برزیل جمله ای داریم که می گوییم در خانه ای که فرش ایرانی نیست نباید ماند» یحیی آل اسحاق نیز در این دیدار با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در خاورمیانه و برزیل در آمریکای جنوبی بر توسعه و ارتقای روابط بین دو کشور تاکید کرد. آل اسحاق افزود: «ایران از نظر تولیدناخالص ملی دومین کشور منطقه خاورمیانه بعد از عربستان و از نظر جمعیت نیز دومین کشور منطقه بعد از مصر است. این دو شاخص خود پتانسیل و ظرفیت بالای ایران برای روابط تجاری و اقتصادی نشان می دهد» رییس اتاق تهران با انتقاد از عدم توجه کافی برزیل به توسعه روابط اقتصادی به رغم وجود مناسبات سیاسی قابل قبول بین دو کشور گفت: «ما در حوزه نفت و پتروشیمی آمادگی کامل برای همکاری داریم و می توانیم نیازهای برزیل را تامین کنیم» یحیی آل اسحاق هم چنین به روابط بین بانکی اشاره کرد و افزود: «باید در حوزه روابط بانکی نیز مذاکراتی داشته باشیم تا فعالان تجاری بتوانند بهتر امور کاری خود را انجام دهند و در این حوزه به مانعی برخورد نکنند» رییس اتاق تهران هم چنین عدم شناخت کافی فعالان دو کشور را یک عامل اصلی در تومسعه نیافتگی روابط تجاری دانست و از دسوزا خواست تا با همکاری اتاق تهران زمینه برگزاری دو همایش در تهران و ریودوژانیرو را فراهم کند تا با ارائه اطلاعات مناسب به بازرگانان و صنعتگران و سرمایه گذاران دو کشور زمینه های همکاری بیشتر و بهتر فراهم شود» این پیشنهاد یحیی آل اسحاق با استقبال رییس اتاق برزیل مواجه شد. دسوزا نیز با تاکید بر الزام برگزاری چنین همایشی آمادگی کامل خود و مجموعه اش را برای این کار اعلام کرد. سیدحمید حسینی خزانه دار و عضو هیات رییسه اتاق تهران نیز از حاضران این دیدار بود که با دسوزا در مورد محصولات پتروشیمی و صادرات آن سخن گفت. در حالی که رییس اتاق برزیل درخواست صادرات برخی کالاهای پتروشیمی به برزیل را داشت حمید حسینی با اشاره بر توانایی بالای شرکت های ایرانی در تولید و صادرات فرآورده های نفتی و پتروشیمی آمادگی فعالان این صنعت برای توسعه مراودات را اعلام کرد. حمید حسینی که تا چندی پیش رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی را بر عهده داشت از مسافت زیاد بین دو کشور به عنوان یک مشکل نام برد که می توان با برنامه ریزی خوب در حمل و نقل و مبادله کالا آن را از پیش رو برداشت. هم چنین علی اکبر جوان جاویدان معاون امور بین الملل اتاق تهران نیز با اشاره به درخواست دسوزا به آمادگی کامل شرکت های بخش خصوصی در حوزه صنایع پزشکی و مهندسی پزشکی اشاره کرد و بر توانایی شرکت های ساخت و ساز ایرانی برای تجهیز و کمک به برزیل برای آماده سازی جهت برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال و رقابت های المپیک تاکید کرد.
کلید واژه ها :
مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید