آرمان: وزیر نفت یکی از برنامههای این وزارتخانه را افزایش تولید نفت و میعانات گازی و رسیدن به تولید 7/5 میلیون بشکه در روز تا سه سال آینده عنوان کرد. بیژن نامدارزنگنه در یک گفتوگوی تلویزیونی افزود: با وجود همه تحریمها و فشارها، اما صادرات و تولید گاز نیز افزایش یافت بهطوریکه توانستیم بدون مشکل برای مردم از زمستان سرد سال گذشته عبور کنیم.
وی، وزارت نفت را بهصورت متمرکز بزرگترین تولیدکننده کشور دانست و ادامه داد: وزارت نفت از نظر حجم طرحها هم بینظیر است و این مهم بود که تلاش کنیم طرحها را ساماندهی کنیم که به نتیجه برسند؛ طرحهایی که عموما در میدانهای مشترک و در حوزه گاز قرار داشت.
پایان فازهای باقی مانده پارس جنوبی تا سال 96
زنگنه ادامه داد: بیسابقهترین برنامه راهاندازی و فعالیت در دریا و خشکی را امسال در فازهای پارس جنوبی داریم که برنامه ما رسیدن به افزایش تولید 100 میلیون مترمکعب در روز و سال آینده هم اضافه کردن 100 میلیون مترمکعب دیگر است.وی با تاکید بر خاتمه فازهای باقیمانده تا سال 96 تصریح کرد: سال گذشته به علت دیر به مدار رسیدن واحدهای پارس جنوبی و کمبود گاز 27 میلیارد لیتر فرآورده به ارزش 18 میلیارد دلار در نیروگاهها مصرف کردیم. وزیر نفت افزود: در پنج ماهه امسال 54 درصد صرفهجویی در دادن سوخت مایع به نیروگاهها در مقایسه با سال گذشته شده که برای محیط زیست بسیار مهم است و درآمد زیادی هم برای کشور ایجاد میکند. وی پالایشگاه ستاره خلیجفارس را مهمترین طرح راهبردی کشور در صنعت نفت پس از پارسجنوبی دانست و گفت: این پالایشگاه به علت مشکلاتی که داشت مدتی متوقف شده بود در حالی که اهمیت فوق العاده ای برای کشور دارد.
زنگنه میزان تولید روزانه بنزین در این پالایشگاه را 36میلیون لیتر ذکر کرد و افزود: با به مدارآمدن این پالایشگاه برای حدود 12 تا 13 سال از نظر حجم بنزین مورد نیاز داخلی خودکفا میشویم در حالیکه از نظر کیفیت هم بنزین تولید استاندارد یورو 5 را خواهد داشت.
وزیر نفت پیشرفت فیزیکی این طرح را 75 درصد ذکر کرد و گفت: با پیگیریها، تغییرات مدیریتی و رفع مشکلات هم اکنون کار بهخوبی درحال انجام است و هدف کوتاه مدتی را برای نیمه اول 1394 تعریف کردیم که بر مبنای آن واحد اول حتی نه بهطور کامل بلکه در زمان تعیین شده نفت گاز، نفت سفید، گاز مایع و نفتا تولید کند و سپس هر چند ماه واحدهای بعدی وارد مدار شوند. وی افزود: سال آینده تصور میکنم بیش از 12 میلیون تولید بنزین از آنجا اضافه شود، شاید شروع راهاندازی خط دو را هم داشته باشیم ولی سال 1395 انشاءا... همه مجموعه وارد مدار میشود و ما صادرکننده گازوئیل و هم نفت سفید و عمده دیگر محصولات این پالایشگاه خواهیم بود و با اتکا به این تولیدات میتوانیم به همه کشور بنزین یورو 4 و در برخی شهرها یورو 5 را بدهیم.
وزیر نفت مهمترین کار درمورد پتروشیمیها را تامین خوراک آنها دانست و گفت: مرحله بعد و به عنوان یک وظیفه ملی دنبال کردن پتروشیمیهایی هستند که در مراحل آخر کار قرار دارند چرا که اینها متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیستند یا این شرکت سهام اندکی در آنها دارد. وی افزود: واحد ایلام به مدار آمد و ظرفیت آن باید تکمیل شود، در گلستان، در همدان، کردستان و مهاباد داریم که این واحدهای نیمهتمام باید کامل شوند. زنگنه تصریح کرد: بقیه واحدهایی هستند که پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظهای ندارند و بزرگترین مشکل آنها فاینانس طرحها بوده است، برخی از اینها امیدواریم با فاینانسهای چین گشایش شود و بتوانند فعال شوند، برخی با صندوق توسعه است و دشواری دارد و برخی هم باید راهحلهای دیگر برایشان پیدا کنیم.
میادین مشترک
وی درباره میادین مشترک نیز گفت: بزرگترین کار را با عراق در غرب کارون داریم؛ با میدانی که بخشی از آن با عراق مشترک است و آن 700 هزار بشکه افزایش تولید است که امری بیسابقه در تاریخ صنعت نفت ایران چه از نظر میزان تولید در این مدت کم و چه از جهت تامین آن از میدانهای مشترک است.زنگنه گفت: با قطر هم فازهای پارس جنوبی را مشترک داریم که فکر میکنم بتوانیم سهساله تمام کنیم و این هم جهش بزرگی در تولید گاز و میعانات گازی ایران و تولید خوراک برای پتروشیمیهای پاییندستی است.
رسیدن به ظرفیت 80 میلیارد دلاری تولید پتروشیمی
وی افزود: ما از یک میلیارد دلار تولید سالانه پتروشیمی در سال 76 به 25 میلیارد دلار ظرفیت رسیدیم و برنامه ما رساندن به 80 میلیارد دلار ظرفیت تولید پتروشیمی است که این امر به یک سرمایهگذاری نزدیک به 75 تا 80 میلیارد دلار نیاز دارد که بخش مهمی از آن باید از منابع مالی خارجی تامین شود.
سیاستهای وزارت نفت برای جلوگیری از خامفروشی
وزیر نفت درباره سیاست این وزارتخانه برای جلوگیری از خامفروشی گفت: تصمیمی که گرفتیم و کار آن را شروع کردیم بر این مبنا قرار دارد که تا ظرف چهار سال آینده، هیچ بشکه میعانات گازی صادر نکنیم بلکه در داخل فرآورش شود. وی افزود: برنامه ما تولید یک میلیون بشکه میعانات گازی است که امیدواریم زیر چهار سال به آن برسیم. زنگنه مهمترین اقدام برای جلوگیری از خامفروشی را در پتروشیمیها ذکر کرد و گفت: گاز مایع، یا گاز طبیعی یا اتان باید به مواد پتروشیمی تبدیل شود و اگر بتوانیم ادامه بدهیم بالادستیهای پتروشیمی که مثلا اتیلن یا پروپیلن تولید شود در صنایع زیردستی توسعه پیدا کند.وزیر نفت گفت : ما طراحی کردیم که بین شش تا هشت واحد عظیم پتروشیمی در نقاط مختلف کشور درست کنیم که گاز طبیعی را به پلاستیک تبدیل کنند و زیر دست آنها هم شهرکهای پتروشیمی پاییندستی ایجاد شود که کار بزرگی برای جلوگیری از خامفروشی، ایجاد اشتغال در کشور، ارزش افزوده، تولید محصولات نهایی و عرضه آن به بازار است.
مشارکت بخش خصوصی در تجارت نفتوگاز
وی درباره مشارکت بخش خصوصی در تجارت نفتوگاز تصریح کرد: هر کس از بخش خصوصی بیاید ما نفت یا فرآوردههای آن یا میعانات را میفروشیم ولی باید حداقلهایی را داشته باشند. زنگنه گفت: سالمترین و منطقیترین راه بورس انرژی است که ما در حد نمونه نفت خام و میعانات گازی را عرضه کردیم ولی باید مشکلات آن رفع شود.
اقتصاد دانشبنیان در صنعت نفت
وزیر نفت درمورد اقتصاد دانش بنیان در صنعت نفت گفت: مذاکراتی با وزارت علوم انجام شد تا دانشگاهها در افزایش ضریب بازیافت نفت از میدانهای نفتی مشارکت جدی کنند.وی افزود: شش تا هفت دانشگاه داریم که امکان چنین پژوهشهایی را دارند از این رو ما گفتیم به هر یک از این واحدها تعدادی از میدانهای نفتی اختصاص داده شود تا آنها بر مبنای موافقتنامههایی 10 ساله و تماموقت مسائل این میدانها را کامل دنبال کنند بهصورتی که ما افزایش تولید داشته باشیم و مشکلات بهرهبرداری آنها حل شود.زنگنه تصریح کرد: دانشجویان ارشد و دکتری روی همینها کار کنند و پس از یک مدت ما دارای یک عده افراد هستیم که تخصص آنها و تمرکز فعالیتشان روی یک میدان خاص خواهد بود که این کار بزرگی است.وی در مورد شرکتهای دانش بنیان هم گفت: ما آمدیم 10 خانواده کالایی را در نفت مشخص کردیم که نیاز به ساخت دارند، کالاهایی که پرشمارند و تولید آنها در داخل اقتصادی است.وزیر نفت افزود: این شرکتها باید تدوین فناوری کنند، این فناوری را پیاده کنند و با استانداردهای لازم تولید و تائید شده به ما تحویل دهند. زنگنه تصریح کرد: پیگیری کردیم که تا مهر ارقام و اقلام اصلی آن در تولید داخلی این موضوع مشخص شود تا هم تولید داخلی و اشتغال راه بیفتد و هم ما به روش آسان تری برای تامین نیازهایمان برسیم.
آغاز کارهای مهم برای بهینهسازی
وی به بندی در قانون بودجه امسال درمورد بهینهسازی اشاره کرد و گفت: ما کارهای زیادی در این موضوع شروع کردیم که یک رقم ساده آن با بودجهای بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاهایی است که گاز نداشتند و میخواهیم ظرف سه سال آن را به پایان برسانیم.
وی افزود: همه کارهای آن انجام شده و ما در حال ارسال موضوع به شورای اقتصاد برای کسب مجوز آن هستیم. زنگنه کمک به توسعه مترو در شهرهای بزرگ را راهحل دیگری برای بهینهسازی مصرف انرژی دانست و گفت: در هشت شهری که مترو ایجاد میشود، ما گفتهایم مبلغی را پرداخت خواهیم کرد تا با اتکا به این تعهد، واگنها و دستگاههای جدید را خریداری کند.وی تصریح کرد: در راهآهن و توسعه حملونقل ریلی هم همین موضوع گفته شده علاوه بر اینکه حدود 140 هزار تاکسی عوض و گازسوز میشود و 17 هزار اتوبوس گذاشتیم، این امر موجب کاهش مصرف میشود و از محل صرفهجویی ما بازپرداخت میکنیم. وزیر نفت همچنین گفت: با تفاهمی که با شهرداری تهران انجام شد قرار است 400 هزار موتورسیکلت برقی وارد شود که تاثیر زیادی در بهبود هوای تهران دارد.
مدیران بالای نفتی افرادی زحمتکش و صادق بودهاند
زنگنه به بخشی از صحبتهای خود در یکی از برنامههای سیما اشاره کرد و گفت: در آن برنامه به حداقل هشت هزار میلیارد تومان اصل پول نفتی اشاره شد که «ب.ز» برده و نداده است، آنجا من گفتم این فرد تنها نبود و حتما کسان دیگری هم سهیم بودهاند.
وی ضمن قدردانی از قوه قضائیه افزود: برداشت سوئی از این صحبتها انجام شده و منظور اینجانب هرگز مدیران نفتی نبودهاند زیرا مدیران بالای نفتی ازجمله وزیر پیشین نفت افرادی زحمتکش و صادق بودهاند.
کد خبر:
73902
تاریخ انتشار: 1 شهریور 1393 - 09:49
آرمان: وزیر نفت یکی از برنامههای این وزارتخانه را افزایش تولید نفت و میعانات گازی و رسیدن به تولید 7/5 میلیون بشکه در روز تا سه سال آینده عنوان کرد. بیژن نامدارزنگنه در یک گفتوگوی تلویزیونی افزود: با وجود همه تحریمها و فشارها، اما صادرات و تولید گاز نیز افزایش یافت بهطوریکه توانستیم بدون مشکل برای مردم از زمستان سرد سال گذشته عبور کنیم.
وی، وزارت نفت را بهصورت متمرکز بزرگترین تولیدکننده کشور دانست و ادامه داد: وزارت نفت از نظر حجم طرحها هم بینظیر است و این مهم بود که تلاش کنیم طرحها را ساماندهی کنیم که به نتیجه برسند؛ طرحهایی که عموما در میدانهای مشترک و در حوزه گاز قرار داشت.
پایان فازهای باقی مانده پارس جنوبی تا سال 96
زنگنه ادامه داد: بیسابقهترین برنامه راهاندازی و فعالیت در دریا و خشکی را امسال در فازهای پارس جنوبی داریم که برنامه ما رسیدن به افزایش تولید 100 میلیون مترمکعب در روز و سال آینده هم اضافه کردن 100 میلیون مترمکعب دیگر است.وی با تاکید بر خاتمه فازهای باقیمانده تا سال 96 تصریح کرد: سال گذشته به علت دیر به مدار رسیدن واحدهای پارس جنوبی و کمبود گاز 27 میلیارد لیتر فرآورده به ارزش 18 میلیارد دلار در نیروگاهها مصرف کردیم. وزیر نفت افزود: در پنج ماهه امسال 54 درصد صرفهجویی در دادن سوخت مایع به نیروگاهها در مقایسه با سال گذشته شده که برای محیط زیست بسیار مهم است و درآمد زیادی هم برای کشور ایجاد میکند. وی پالایشگاه ستاره خلیجفارس را مهمترین طرح راهبردی کشور در صنعت نفت پس از پارسجنوبی دانست و گفت: این پالایشگاه به علت مشکلاتی که داشت مدتی متوقف شده بود در حالی که اهمیت فوق العاده ای برای کشور دارد.
زنگنه میزان تولید روزانه بنزین در این پالایشگاه را 36میلیون لیتر ذکر کرد و افزود: با به مدارآمدن این پالایشگاه برای حدود 12 تا 13 سال از نظر حجم بنزین مورد نیاز داخلی خودکفا میشویم در حالیکه از نظر کیفیت هم بنزین تولید استاندارد یورو 5 را خواهد داشت.
وزیر نفت پیشرفت فیزیکی این طرح را 75 درصد ذکر کرد و گفت: با پیگیریها، تغییرات مدیریتی و رفع مشکلات هم اکنون کار بهخوبی درحال انجام است و هدف کوتاه مدتی را برای نیمه اول 1394 تعریف کردیم که بر مبنای آن واحد اول حتی نه بهطور کامل بلکه در زمان تعیین شده نفت گاز، نفت سفید، گاز مایع و نفتا تولید کند و سپس هر چند ماه واحدهای بعدی وارد مدار شوند. وی افزود: سال آینده تصور میکنم بیش از 12 میلیون تولید بنزین از آنجا اضافه شود، شاید شروع راهاندازی خط دو را هم داشته باشیم ولی سال 1395 انشاءا... همه مجموعه وارد مدار میشود و ما صادرکننده گازوئیل و هم نفت سفید و عمده دیگر محصولات این پالایشگاه خواهیم بود و با اتکا به این تولیدات میتوانیم به همه کشور بنزین یورو 4 و در برخی شهرها یورو 5 را بدهیم.
وزیر نفت مهمترین کار درمورد پتروشیمیها را تامین خوراک آنها دانست و گفت: مرحله بعد و به عنوان یک وظیفه ملی دنبال کردن پتروشیمیهایی هستند که در مراحل آخر کار قرار دارند چرا که اینها متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیستند یا این شرکت سهام اندکی در آنها دارد. وی افزود: واحد ایلام به مدار آمد و ظرفیت آن باید تکمیل شود، در گلستان، در همدان، کردستان و مهاباد داریم که این واحدهای نیمهتمام باید کامل شوند. زنگنه تصریح کرد: بقیه واحدهایی هستند که پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظهای ندارند و بزرگترین مشکل آنها فاینانس طرحها بوده است، برخی از اینها امیدواریم با فاینانسهای چین گشایش شود و بتوانند فعال شوند، برخی با صندوق توسعه است و دشواری دارد و برخی هم باید راهحلهای دیگر برایشان پیدا کنیم.
میادین مشترک
وی درباره میادین مشترک نیز گفت: بزرگترین کار را با عراق در غرب کارون داریم؛ با میدانی که بخشی از آن با عراق مشترک است و آن 700 هزار بشکه افزایش تولید است که امری بیسابقه در تاریخ صنعت نفت ایران چه از نظر میزان تولید در این مدت کم و چه از جهت تامین آن از میدانهای مشترک است.زنگنه گفت: با قطر هم فازهای پارس جنوبی را مشترک داریم که فکر میکنم بتوانیم سهساله تمام کنیم و این هم جهش بزرگی در تولید گاز و میعانات گازی ایران و تولید خوراک برای پتروشیمیهای پاییندستی است.
رسیدن به ظرفیت 80 میلیارد دلاری تولید پتروشیمی
وی افزود: ما از یک میلیارد دلار تولید سالانه پتروشیمی در سال 76 به 25 میلیارد دلار ظرفیت رسیدیم و برنامه ما رساندن به 80 میلیارد دلار ظرفیت تولید پتروشیمی است که این امر به یک سرمایهگذاری نزدیک به 75 تا 80 میلیارد دلار نیاز دارد که بخش مهمی از آن باید از منابع مالی خارجی تامین شود.
سیاستهای وزارت نفت برای جلوگیری از خامفروشی
وزیر نفت درباره سیاست این وزارتخانه برای جلوگیری از خامفروشی گفت: تصمیمی که گرفتیم و کار آن را شروع کردیم بر این مبنا قرار دارد که تا ظرف چهار سال آینده، هیچ بشکه میعانات گازی صادر نکنیم بلکه در داخل فرآورش شود. وی افزود: برنامه ما تولید یک میلیون بشکه میعانات گازی است که امیدواریم زیر چهار سال به آن برسیم. زنگنه مهمترین اقدام برای جلوگیری از خامفروشی را در پتروشیمیها ذکر کرد و گفت: گاز مایع، یا گاز طبیعی یا اتان باید به مواد پتروشیمی تبدیل شود و اگر بتوانیم ادامه بدهیم بالادستیهای پتروشیمی که مثلا اتیلن یا پروپیلن تولید شود در صنایع زیردستی توسعه پیدا کند.وزیر نفت گفت : ما طراحی کردیم که بین شش تا هشت واحد عظیم پتروشیمی در نقاط مختلف کشور درست کنیم که گاز طبیعی را به پلاستیک تبدیل کنند و زیر دست آنها هم شهرکهای پتروشیمی پاییندستی ایجاد شود که کار بزرگی برای جلوگیری از خامفروشی، ایجاد اشتغال در کشور، ارزش افزوده، تولید محصولات نهایی و عرضه آن به بازار است.
مشارکت بخش خصوصی در تجارت نفتوگاز
وی درباره مشارکت بخش خصوصی در تجارت نفتوگاز تصریح کرد: هر کس از بخش خصوصی بیاید ما نفت یا فرآوردههای آن یا میعانات را میفروشیم ولی باید حداقلهایی را داشته باشند. زنگنه گفت: سالمترین و منطقیترین راه بورس انرژی است که ما در حد نمونه نفت خام و میعانات گازی را عرضه کردیم ولی باید مشکلات آن رفع شود.
اقتصاد دانشبنیان در صنعت نفت
وزیر نفت درمورد اقتصاد دانش بنیان در صنعت نفت گفت: مذاکراتی با وزارت علوم انجام شد تا دانشگاهها در افزایش ضریب بازیافت نفت از میدانهای نفتی مشارکت جدی کنند.وی افزود: شش تا هفت دانشگاه داریم که امکان چنین پژوهشهایی را دارند از این رو ما گفتیم به هر یک از این واحدها تعدادی از میدانهای نفتی اختصاص داده شود تا آنها بر مبنای موافقتنامههایی 10 ساله و تماموقت مسائل این میدانها را کامل دنبال کنند بهصورتی که ما افزایش تولید داشته باشیم و مشکلات بهرهبرداری آنها حل شود.زنگنه تصریح کرد: دانشجویان ارشد و دکتری روی همینها کار کنند و پس از یک مدت ما دارای یک عده افراد هستیم که تخصص آنها و تمرکز فعالیتشان روی یک میدان خاص خواهد بود که این کار بزرگی است.وی در مورد شرکتهای دانش بنیان هم گفت: ما آمدیم 10 خانواده کالایی را در نفت مشخص کردیم که نیاز به ساخت دارند، کالاهایی که پرشمارند و تولید آنها در داخل اقتصادی است.وزیر نفت افزود: این شرکتها باید تدوین فناوری کنند، این فناوری را پیاده کنند و با استانداردهای لازم تولید و تائید شده به ما تحویل دهند. زنگنه تصریح کرد: پیگیری کردیم که تا مهر ارقام و اقلام اصلی آن در تولید داخلی این موضوع مشخص شود تا هم تولید داخلی و اشتغال راه بیفتد و هم ما به روش آسان تری برای تامین نیازهایمان برسیم.
آغاز کارهای مهم برای بهینهسازی
وی به بندی در قانون بودجه امسال درمورد بهینهسازی اشاره کرد و گفت: ما کارهای زیادی در این موضوع شروع کردیم که یک رقم ساده آن با بودجهای بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاهایی است که گاز نداشتند و میخواهیم ظرف سه سال آن را به پایان برسانیم.
وی افزود: همه کارهای آن انجام شده و ما در حال ارسال موضوع به شورای اقتصاد برای کسب مجوز آن هستیم. زنگنه کمک به توسعه مترو در شهرهای بزرگ را راهحل دیگری برای بهینهسازی مصرف انرژی دانست و گفت: در هشت شهری که مترو ایجاد میشود، ما گفتهایم مبلغی را پرداخت خواهیم کرد تا با اتکا به این تعهد، واگنها و دستگاههای جدید را خریداری کند.وی تصریح کرد: در راهآهن و توسعه حملونقل ریلی هم همین موضوع گفته شده علاوه بر اینکه حدود 140 هزار تاکسی عوض و گازسوز میشود و 17 هزار اتوبوس گذاشتیم، این امر موجب کاهش مصرف میشود و از محل صرفهجویی ما بازپرداخت میکنیم. وزیر نفت همچنین گفت: با تفاهمی که با شهرداری تهران انجام شد قرار است 400 هزار موتورسیکلت برقی وارد شود که تاثیر زیادی در بهبود هوای تهران دارد.
مدیران بالای نفتی افرادی زحمتکش و صادق بودهاند
زنگنه به بخشی از صحبتهای خود در یکی از برنامههای سیما اشاره کرد و گفت: در آن برنامه به حداقل هشت هزار میلیارد تومان اصل پول نفتی اشاره شد که «ب.ز» برده و نداده است، آنجا من گفتم این فرد تنها نبود و حتما کسان دیگری هم سهیم بودهاند.
وی ضمن قدردانی از قوه قضائیه افزود: برداشت سوئی از این صحبتها انجام شده و منظور اینجانب هرگز مدیران نفتی نبودهاند زیرا مدیران بالای نفتی ازجمله وزیر پیشین نفت افرادی زحمتکش و صادق بودهاند.
