امرا... قدیری*
اتاق نیوز- بهطور کلی برگزاری کنفرانس اقتصاد ایران و چنین کنفرانسهایی، سودمند و موثر است و میتواند نتیجهبخش باشد . اما به اعتقادم من باید در کنفرانسها مقداری به اهداف جزییتر پرداخته شود و موضوع خاصی را مدنظر قرار دهند که بتوان درباره آن به یک چارهاندیشی رسید.
برگزاری کنفرانس اقتصاد ایران را بهطور کلی میتوان مثبت ارزیابی کرد، اما نتیجه نهایی و ثمربخشی برای کشور نخواهد داشت. بهطور مثال میتوان به لایحه رکود تورمی اشاره کرد. بر اساس این لایحه بخش پیشرو را وارد این کنفرانس میکردند. بخش های پیشرویی را که اقتصاد را از رکود خارج کند، مورد بررسی و مناقشه قرار میدادند مسلما جواب بهتری میگرفتند. اما هدف از برگزاری کنفرانس بررسی چالش های پیش روی ایران و وضعیت فعلی و همچنین بررسی وضعیت آینده میباشد. چون همزمان لایحه بودجه هم در مجلس است و از طرفی هم سند مالی دولت در اختیار مجلس است، از اینرو دولت قصد داشت که تمامی دستاندرکاران کشور اعم از نمایندگان مجلس و اقتصاددانان حضور داشته باشند و نظرات اقتصادی که همراستا با دولت و در جهت بهتربودن اقتصاد ایران است، جمعآوری شود.
در این راستا همینطور که رئیسجمهور اظهار کردند خیلی از مسائل اقتصادی ما صرفا مساله اقتصادی نیست. مساله سیاسی پشت آن میباشد که جلوی اقدامات و سیاستهای اقتصادی را گرفته است. مسائل اقتصادی کشور درحال حاضر بیشتر نشاتگرفته از مسائل سیاسی و عملکرد سیاسی کشور است. اما نمیتوان انتظار داشت که صرفا مسائل اقتصادی با اقدام اقتصادی جواب بدهد. لازم است که مقداری بحثهای سیاستهای داخلی و خارجی را از مسائل اقتصادی یا کم کنیم یا حل و فصل کنیم که به یک تعادل پایداری برسیم و بتوانیم مسائل اقتصادی را صرفا با دستورالعمل و ضوابط و اقدامات اقتصادی مورد حلوفصل قرار دهیم.
در مجموع برگزاری این کنفرانس دو هدف را دنبال میکرد: نخست اینکه مجموعه عواملی در اقتصاد ما تاثیرگذار هستند و چالشهایی که پیش روی اقتصاد ما وجود دارد ایجاب میکند، تحلیلهای عمیق، علمی و کارشناسی از مسائل اقتصادی کشور داشته باشیم. امیدواریم با این میزان از مشارکت و ادامه اینگونه کنفرانسهای تخصصی نسخه قابل درمانی برای اقتصاد ایران تهیه و تنظیم شود. توجه به ضرورت توسعه در اقتصاد ایران و شرایط حال حاضر کشور، همه نظرها و ایدههایی که میتوان در رشد و توسعه اقتصادی کشور موثر باشند، باید همواره فراخوانی وجمعآوری شوند.
در یک اقتصاد سالم و روبهراه و دارای رشد پایدار باید از اندیشمندان و دانشمندان استفاده کنیم که بیش از هر زمان دیگری احتیاج به وفاق و تحلیل مشترک از مسائل اقتصادی ایران درباره ابزارهای سیاستگذار و دستاوردهایی که میتواند اقتصاد را راه بیندازد نیاز داریم.
کد خبر:
88682
تاریخ انتشار: 18 دی 1393 - 13:04
امرا... قدیری*
اتاق نیوز- بهطور کلی برگزاری کنفرانس اقتصاد ایران و چنین کنفرانسهایی، سودمند و موثر است و میتواند نتیجهبخش باشد . اما به اعتقادم من باید در کنفرانسها مقداری به اهداف جزییتر پرداخته شود و موضوع خاصی را مدنظر قرار دهند که بتوان درباره آن به یک چارهاندیشی رسید.
برگزاری کنفرانس اقتصاد ایران را بهطور کلی میتوان مثبت ارزیابی کرد، اما نتیجه نهایی و ثمربخشی برای کشور نخواهد داشت. بهطور مثال میتوان به لایحه رکود تورمی اشاره کرد. بر اساس این لایحه بخش پیشرو را وارد این کنفرانس میکردند. بخش های پیشرویی را که اقتصاد را از رکود خارج کند، مورد بررسی و مناقشه قرار میدادند مسلما جواب بهتری میگرفتند. اما هدف از برگزاری کنفرانس بررسی چالش های پیش روی ایران و وضعیت فعلی و همچنین بررسی وضعیت آینده میباشد. چون همزمان لایحه بودجه هم در مجلس است و از طرفی هم سند مالی دولت در اختیار مجلس است، از اینرو دولت قصد داشت که تمامی دستاندرکاران کشور اعم از نمایندگان مجلس و اقتصاددانان حضور داشته باشند و نظرات اقتصادی که همراستا با دولت و در جهت بهتربودن اقتصاد ایران است، جمعآوری شود.
در این راستا همینطور که رئیسجمهور اظهار کردند خیلی از مسائل اقتصادی ما صرفا مساله اقتصادی نیست. مساله سیاسی پشت آن میباشد که جلوی اقدامات و سیاستهای اقتصادی را گرفته است. مسائل اقتصادی کشور درحال حاضر بیشتر نشاتگرفته از مسائل سیاسی و عملکرد سیاسی کشور است. اما نمیتوان انتظار داشت که صرفا مسائل اقتصادی با اقدام اقتصادی جواب بدهد. لازم است که مقداری بحثهای سیاستهای داخلی و خارجی را از مسائل اقتصادی یا کم کنیم یا حل و فصل کنیم که به یک تعادل پایداری برسیم و بتوانیم مسائل اقتصادی را صرفا با دستورالعمل و ضوابط و اقدامات اقتصادی مورد حلوفصل قرار دهیم.
در مجموع برگزاری این کنفرانس دو هدف را دنبال میکرد: نخست اینکه مجموعه عواملی در اقتصاد ما تاثیرگذار هستند و چالشهایی که پیش روی اقتصاد ما وجود دارد ایجاب میکند، تحلیلهای عمیق، علمی و کارشناسی از مسائل اقتصادی کشور داشته باشیم. امیدواریم با این میزان از مشارکت و ادامه اینگونه کنفرانسهای تخصصی نسخه قابل درمانی برای اقتصاد ایران تهیه و تنظیم شود. توجه به ضرورت توسعه در اقتصاد ایران و شرایط حال حاضر کشور، همه نظرها و ایدههایی که میتوان در رشد و توسعه اقتصادی کشور موثر باشند، باید همواره فراخوانی وجمعآوری شوند.
در یک اقتصاد سالم و روبهراه و دارای رشد پایدار باید از اندیشمندان و دانشمندان استفاده کنیم که بیش از هر زمان دیگری احتیاج به وفاق و تحلیل مشترک از مسائل اقتصادی ایران درباره ابزارهای سیاستگذار و دستاوردهایی که میتواند اقتصاد را راه بیندازد نیاز داریم.
